Dagens träningsmusik!


Underbara Avicii-mixen av ”Drowning”. Den gick på repeat ute på sjöisen igår… Ännu lyckligare hade jag blivit av biljetter till Aviciis spelning i Globen i mars… Åh.

Killar, så här ska ni se ut i spåret!

Löparprylar för herrar.

På begäran – en herrlöparmodespaning, med ambitionen att visa lite roliga plagg som inte bara är svarta. Ovan från vänster:

1. Elite Barrier Convertible Jacket. Vind- och vattentät löparjacka. 600 kr, Pearl Izumi.
2. Modern Hood Jkt. Löparjacka i lätt andasmaterial. 699 kr, Adidas.
3. Air Pegasus. Löparskor för ett neutralt löpsteg. 1 199 kr, Nike.
4. Complete Ventis 2. Löparskor för ett neutralt löpsteg. 1 250 kr, Puma.
5. Thermal Compression Tights. Långa kompressionstights med flossad insida för en mjukare och varmare känsla. 1 330 kr, 2XU.
6. Warm Crew Neck. Underställströja för kallare väderlek. 600 kr, Craft.
7. Complete Running Long Training Tights. Långa löpartights. 450 kr, Puma.
8. Coldgear Moc LS Top. Träningströja i kompressionsmaterial med andasförmåga. 599 kr, Under Armour.

Att löparprylar sällan är helt billiga är väl knappast någon nyhet. Ett tips är att kolla in utländska shoppingsajter, som till exempel Wiggle, Start FitnessPro-Direct Running med flera – där kan man ofta hitta kläder, skor och andra prylar till mycket lägre priser än hemma. Jag undviker helst amerikanska shoppingsajter eftersom jag inte vill åka på några dolda tullar och andra avgifter.

Och…hur var det nu – killar i tights… Hit eller miss? :-)

Dagens citat


”There’s no such thing as a ’peaceful warrior.’ If you are a warrior, you fight. Period.”
- Erwan Le Corre, fransk träningsguru

Humor!

Rolig notis.

Pepptips #24

Brunch.

Man bränner en herrans massa kalorier på långdistanslöpning – se till att ÄTA för att orka med träningen. Foto: Petra Månström.

Dagens tips: ÄT!

Dagens tips är egentligen busenkelt. Många undrar varför de inte har någon ork när de springer och svaret är ofta att de äter för lite. Långdistanslöpning kräver en massa energi och energi får man av att äta. Vilken kost man vill peta i sig är förstås individuellt, men själv tror jag på en balans mellan ”nyttig” mat och godsaker. Ungefär 80-20 brukar jag tänka. Men viktigast av allt: ÄT! Soppatorsk är inte kul. Och god mat och dryck smakar aldrig så bra som efter ett tufft träningspass!

Vilket är ditt favoritkäk? Enkelt val för mig: älgstek med potatisgratäng och ett glas lämpligt, mustigt rödvin!

Åker snabbare än jag springer

Längdskidåkning i Fjällnora.

Så här glad blir man av en ledig måndag, 22 kilometer längdskidor och strålande vinterväder. Foto: Petra Månström.

Hade jag sprungit en mil med snittfarten 4:26 min/km hade jag blivit väldigt glad. Jag hade blivit ännu gladare om jag ens klarade av att springa 5 km i den farten. Men åka en mil längdskidor på snöbelagd sjöis i den farten går tydligen och det är ju kul. Firade min lediga måndag med att repetera gårdagens favorit: en tur till Fjällnora och två varv på Trehörningen där ett fint spår dragits upp.

Det var behagligt glest mellan längdskidåkarna vilket var skönt eftersom man då kunde fokusera på tekniken utan att behöva kliva ur spår och tappa fart. Försökte tänka extra noga på det Helena pratade om igår – nämligen att böja sig framåt, våga lägga vikt på framfoten och ”tippa” framåt, sedan böja knäna och skjuta ifrån ordentligt. Inte helt lätt att synka ihop allt det där samtidigt, men det gick lite bättre än igår i alla fall. Andra varvet gick lite långsammare, men landade på snittfarten 4:35 min/km vilket jag är nöjd med. Visst, det var platt och lättåkt, men nu har jag i alla fall så smått börjat greppa det här med kraftöverföringen. Har rejäl träningsvärk i mage, rygg och triceps nu. Men det är väl bra, antar jag :-)

Fråga Malin: Jag vill inte fastna i soffan!

FRÅGA:

Hej Malin!

Jag är en tjej på 26 år, tvåbarnsmamma, som började löpträna i somras. Men jag har tappat all motivation nu när det är mörkt, kallt och halt ute! Hur ska jag göra för att ta mig ut och inte fastna i soffan?

/Lena

SVAR:

Hej Lena,

viktigt innan du sätter igång är att göra en noggrann träningsplanering. Sätt upp 2-3 kortare pass per vecka som inte är längre än 20-30 min. Hellre träna oftare men inte så mycket. Se det inte som ett tufft träningspass i början utan som ett sätt att komma ut och få luft. Bestäm dag och tid då det ska ske. Då är du mycket mer laddad inför att ta dig ut.

Hoppas det funkar!

Hälsningar Malin

Har du också en löparfråga till Malin Ewerlöf Krepp? Mejla den till spring@svd.se!

Konsten att ta en bloggbild

Skidåkning i Fjällnora.

Det krävdes några försök, men sedan satt smajlen som smäck. Foto: Privat.

Jaha, då har man stakat i 22 kilometer. På platt, snöbelagd sjöis. Det tog 1.45 och jag är lite irriterad över att jag liksom inte lyckas få upp pulsen. Vallatejpen som satt kvar under skidorna sedan Grönklitthelgen drog förstås ner tempot, men tekniken kunde ju vara bättre. Bara att bita ihop och traggla vidare. Kunde med ett nödrop schamponera håret i duschen efteråt, men fick stödja armbågen mot kaklet. Har rejäl träningsvärk i mage, rygg, lår och triceps. Men systemet fick sig i alla fall en rejäl genomkörare inför Öppet spår, som till min stora fasa rycker allt närmare. Den 18 februari tänkte jag köra tävlingen Tjejskidan som går i Täby kyrkby, 15 kilometer klassisk stil. Den är tydligen seedningslopp inför Tjejvasan, men det har ju inte jag någon nytta av. Men skidtävlingsvana skadar ju inte…

Längdskidutrustning inför Öppet spår.

Min längdskidutrustning: skidorna heter Atomic Aina Classic och pjäxorna Atomic Worldcup Classic. Pjäxorna är för övrigt sjukt varma och sköna – dessutom formar sig stoppningen efter foten! Foto: Privat.

Ingen som sitter på lite bra videoklipp om hur man stakar effektivt?

Stakar mig genom morgonen!

Längdskidåkning på Fjällnorasjön.

Jag och Helena åkte längdskidor på sjön Trehörningen vid Fjällnora utanför Uppsala. Hela varvet runt mäter drygt 11 kilometer. Foto: Privat.

Här ska slipas form inför Öppet spår!

Pepptips #23

Färgglatt löparmode.

Färgglatt löparmode i Asics monter under Frankfurt Marathon-mässan i slutet av oktober i fjol. Foto: Petra Månström.

Dagens tips: Klä dig så du syns!

Som  nybörjarlöpare är det lätt att känna sig lite osäker och helst vilja smälta in i bakgrunden. I alla fall inte synas för mycket och riskera att bli dissad av alla de slimmade gasellerna i tights och kondommössa som plötsligt verkar finnas precis överallt. Kanske faller man för frestelsen att dra på sig gråa mysbrallor och huvtröja à la Rocky Balboa. Gör inte det. Dels är det rätt obekvämt att springa i sådan klädsel och dels är bomull (som ju dessa plagg ofta består av) inte helt optimalt att ha på sig när man svettas.

Var lite vågad och sätt på dig något färgglatt istället! Illgula skor, chockrosa löparjacka, prickiga tights, leopardmönstrad mössa, illgröna handskar eller vad du nu kan hitta på. Jag lovar att du kommer få en roligare runda! Du kommer känna dig snygg, snabb och cool och dessutom kommer omgivningen att ge uppskattande blickar (i alla fall de delar av omgivningen som är tillräckligt smarta för att göra det). Tunn plånbok? Några exempel är Stadiums märke Soc har färgglada träningskläder för en rimlig peng, liksom H&M och numera också Gina Tricot.

Vilka här vågar lite färg i löpspåret? Eller är det Stockholmssvart som gäller för hela slanten? :-)

Smoothie på päron, broccoli och kiwi. HÄLSA

Smoothien som ger dig starka ben

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

10 nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

”Smoothie bättre än morgonkaffe”

NY BOK

”Renar och stärker kroppen.”

Ät bönor – håll vikten i schack

FORSKNING

Dessa bönor ger bästa effekten.

Middag med familjen minskar risk för fetma

Professor: Måltidsordningen extremt viktig.

Maten som kan ge dig fetma

Här är de senaste nyheterna i forskar-världen.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag som förstör din relation

Så räddar du förhållandet.

RELATIONER

Undvik fällorna i kärleksjakten

Dejtingtipsen alla singlar vill ha.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

10 nyttigaste sakerna du kan äta

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”