Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

brinner

Ulrika tränar löpning och styrka 5-6 dagar i veckan och älskar att äta frukostmat till varje måltid. Hur bra är det? Carolin Helt ger råd. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Carolin!

Jag är en tjej som tränar löpning och styrketräning 5-6 dagar i veckan och älskar att äta frukostmat som gröt, fil och flingor, smörgåsar och så vidare även till middag. Hur bra är det? Kan man göra den här maten lika bra som lagad mat?

Ulrika

SVAR:

Hej Ulrika!

Härligt med en tjej som både löptränar och tränar styrketräning. När man tränar så mycket som du är det extra viktigt att se till att maten innehåller alla de näringsämnen som kroppen behöver. En aktiv kropp förbrukar mer av allt, inte bara kcal.

Genom att äta frukostmat kan du få i dig den mängd kcal som din kropp behöver, du kan till och med få i dig den mängd kolhydrater, protein och fett som din kropp behöver. Det du däremot missar med så snäv kosthållning är variationen. Att snöa in på fil och flingor gör att du missar det breda spektrat av vitaminer, mineraler, bioflavonoider, karotenoider, fytonäringsämnen och antioxidanter av olika slag. Ett vitaminpiller ger inte alls samma effekt som när du får i dig dessa näringsämnen via kosten.

Genom att variera kosten och äta mer grönsaker, rotfrukter, potatis, bönor, linser, frukt och bär får du inte bara i dig goda kolhydratskällor utan även betydligt fler av de mikronäringsämnen jag nämner ovan. Bönor, linser, fisk, kyckling, ägg och viltkött ger dig gott om protein som du som tränande individ behöver se till att få i dig för att hålla muskelmassan i trim. Att äta mycket mjölkprodukter ger dig i och för sig protein men genom att basera kosten på dessa får du även i dig mättat fett.

Det finns ingen som helst anledning att vara rädd för fett men se till att de enkelomättade och fleromättade fetterna får en större andel av kakan. Frön, nötter, avokado, oliv- rapsolja och fet fisk är goda källor till dessa fetter. Det låter kanske lite mossigt, men en kost med mycket vegetabilier, fisk, lite mindre av rött kött, olivolja som den stora fettkällan, fullkorn, nötter, fröer och jodå, både yoghurt och ost om än inte som främsta energikälla, har visat sig vara en väldigt bra kosthållning om man vill hålla sig frisk och fri från bl a hjärt-, kärlsjukdom och diabetes. Då jag ogärna vill använda mig av olika ”dietnamn” kan vi väl säga ”lite som man traditionellt äter i området vid Medelhavet”.

Och framför allt – att äta mat är en njutning, det är socialt och en viktig del av livet. Så trist att begränsa sina smaklökar till fil och flingor, kan jag tycka… Ät mer varierad MAT och ge din kropp bättre förutsättningar att bli friskare, snabbare och starkare!

Lycka till!

Carolin

Mer läsning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3471136/

Har du också en fråga till Maratonbloggens kostexpert Carolin Helt? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv