Rapport från mitt första lopp!


Taggad Petra strax före start. Foto: Privat


En hyperkoncentrerad maratonbloggare går in i sig själv minuterna före start och hör inte att min hejaklack ropar mitt namn högt och ljudligt. Foto: Privat


Bloggerskorna Milla och Lisa gjorde ett kanonjobb som hejaklack. Tack, ni är underbara! Foto: Privat


Jag och Lisa strax innan det är dags för mig att ställa mig i startledet. Foto: Privat


Just som jag skulle ta en klunk ur min medhavda energidryck upptäckte jag min underbara hejaklack som tog bilder på mig. Tackar för det! Foto: Privat


Nöjd Petra strax efter målgång, invirad i värmande folie och försedd med tapperhetsmedalj. Foto: Privat


Som tur är bor vi bara ett stenkast från start och mål, här på Staromestské námestí på väg till den hägrande duschen på hotellet. Foto: Privat


Efter loppet firade jag, Milla och Lisa med god middag på restaurangen Celnice vars specialitet är tjeckisk husmanskost med modern touch. Ovan ser ni vad jag åt – stekt fläsk med knödel och surkål. Mums!


Skärmdump från Polarpersonaltrainer.com. Sluttid på halvmaratonsträckan 21,0975 km blev 1:52:51, snittfart 5,21 min/km, snittpuls 167, maxpuls 178.

Så, nu har jag landat på hotellrummet igen efter en god middag med tjeckiska paradrätten stekt fläsk, knödel och surkål – till det självklart en kall Pilsner Urquell!

Hur gick loppet då?

Först klädångesten. Korta eller långa tights? Kort- eller långärmat? Jag stack ut huvudet genom fönstret på morgonen och konstaterade att det var halvklart, fuktmättad luft och 10-12 grader. Med andra ord: perfekta förutsättningar för löpning och valet föll på långa tights och t-shirt.

På väg till start upptäckte jag att gps:en hade svårt att hitta satelliterna och i sista stund bestämde jag mig för att springa tillbaka till hotellet och byta till fotpoden, vilket skulle visa sig vara ett smart val. I mål kunde jag konstatera att pulsklockan visade på 21,2 km medan den faktiska sträckan var 21,095 km. Helt okej felmarginal med andra ord!

Gjorde några korta stegringar innan det var dags att ställa sig i startledet – som oseedad löpare var det längst bak som gällde. När startskottet avfyrades av president Václav Klaus rörde vi oss sakta framåt och till min stora irritation knuffades och buffades det en hel del bland löparna runt mig. Jag försökte gå in i mig själv, fokusera på uppgiften och tänka bort människorna omkring mig (se bilden ovan, jag hörde inte ens att Milla och Lisa ropade på mig).

Så var vi äntligen framme vid startlinjen, jag startade pulsklockan och började springa. Tvingade mig själv att inte rusa på för fullt utan hålla ett jämnt, lugnt tempo runt 5:30-5:40 min/km. Såg till min pappa efter ungefär 2 kilometer, vinkade till honom och vred upp volymen på ”Read my lips” med Jimmy Somerville i iPoden.

Efter 5 kilometer var vi framme vid första vätskekontrollen och där kunde jag konstatera att det var SLUT på energidryck! Mycket irriterande. Som tur var hade jag med mig två flaskor energidryck i vätskebältet och drack ur den istället.

Känslan att springa bland alla dessa andra löpare och med stor publik som hejade på var oerhört mäktig. Det kändes som man var med om något stort och det var häftigt att springa bland alla dessa vackra, historiska byggnader.

Benen kändes lätta och pigga, ingen tillstymmelse till håll och jag tyckte att jag hittat ett bra tempo som jag kunde hålla ett tag.

Milen passerades runt 51-52 minuter och efter 12-kilometerspasseringen då jag vinkat på mamma, Milla och Lisa blev banan ganska mycket tråkigare. Först en seg uppförsbacke, motvind och trista omgivningar i ett fabriksområde. Det var mycket glesare bland åskådarna här också och jag tycker att det hade varit mycket mer inspirerande att springa två varv inne bland alla vackra byggnader i stan istället.

Vid 16 kilometer fanns det en vätskekontroll med energidryck och då stannade jag till och hällde i mig lite ny kraft.

Benen kändes segare och en kraftig motvind i kombination med de trista omgivningarna gjorde att jag kände mig ganska oinspirerad. Det gick därför lite långsammare, men jag försökte låta bli att snegla för mycket på pulsklockan.

Hade från början tänkt att i huvudet dela upp loppet i 3-kilometersmoduler och ta en modul i taget – men den strategin glömde jag tydligen bort under loppet. Tänkte bara på att det var kul och häftigt att springa och liksom bara konstaterade att nu har jag sprungit 12 kilometer och jaha, nu var det visst sprungna 17 kilometer.

Vid 20-kilometerspasseringen var jag väldigt seg i benen och försökte mig på en spurt som gick så där. Kom ner strax under 5 min/km och lyckades hålla den farten ända in i mål. Kort efter målgång piggnade jag till väldigt fort och kände mig alldeles för pigg. Blev lite irriterad för att jag inte satsat hårdare på en längre slutspurt – jag hade ju kanske fixat det.

Men, men. Nu är första loppet avklarat och jag vet lite mer om vad jag har i benen. Känner mig grymt peppad inför min fortsatta träning och har en svag förhoppning om att maran kan bli en rolig – om än vansinnigt plågsam – upplevelse.

Sluttiden blev 1:52:51, jag är grymt nöjd och har haft en fantastisk dag. Har definitivt fått mersmak för det här med att springa lopp!

Här kan ni se ett tv-klipp från tävlingen (obs! på tjecki
ska, men sevärt även för dem som inte förstår språket!) Vann halvmaran i herrklassen gjorde förresten kenyanske Joel Kimboi Kimurer på 1:00:09 och på damsidan Jerotich Rose Kosgei, också hon från Kenya, på tiden 1:09:52.

Stort tack till min fina hejaklack och alla ni läsare som peppat och gratulerat mig. Känner mig hedrad som fått så fin uppbackning inför detta mitt allra första lopp.

Visa kommentarer (14 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Örjan

    Grattis
    Känslan måste ha varit helt fantastisk när du gick i mål med tanke på allt jobb du har lagt ner.

  • Helena som stannade hemma…

    Bra jobbat!
    Kul att läsa om loppet och härligt att du har fåt mersmak! Ses kanske på startlinjen i Stockholm den 11 september då..? )
    http://h-examino.blogspot.com

  • helena j

    grattis!
    ..till en grym prestation. Tänk att få springa i vackra prag.. och för dig även ”hemmaplan” bara det måste kännas peppande..här i huvudstaden har det regnat & blåst idag och temperaturen har visat på 4 plus…lagom smickrande..
    än en gång bra jobbat för en grym prestation!

  • Ingmarie/blog.nemonisimors.com

    Härligt!
    Stort, stort grattis!

  • Andréa

    http://lopningolivet.blogspot.com
    Grymt!! Stort grattis! Njut nu av det här ett par dar innan du tuffar vidare på färden mot maran :)

  • Sub40 före 40

    Gött!
    Nu är det gjort och du gjorde det bra.

  • Elin B

    Hurra!
    Duktiga du! Härligt att du startade, kom i mål och njöt av färden emellan. Grattis och ha en fortsatt underbar helg nu :)

  • Carl

    Pulsanalys
    Tacka coach Ingemar och din egen förmåga att utföra ett lopp för att du fick en bra tid. Granskning av pulsen så låg du nära max, och hade du ökat tempot så hade du bara bränt dig => sämre tid. Mer träning, framförallt fartlek och backträning, kommer att göra att du får en extra växel (styrka i från-skjutet). Då kommer du kunna hålla högre hastighet till samma puls. Vad hade du för kadens, 88? Grattis igen förresten -)

  • Petra

    @Carl
    Kadensen låg på 89, vilket jag är mycket nöjd med. Precis som du skriver kan man göra en hel del åt steglängden och frånskjutet – jag vet nu vad jag har att jobba med :-) Är nöjd med att ha kunnat ligga så pass högt i puls under hela loppet – trots att jag misstänker att tävlingsnerverna gav kanske 10 slag extra – men extra roligt är att jag känner mig så pass pigg och återhämtad idag.

  • Svenne

    Grattis
    till en mycket bra prestation. Du har ju förberett dig väl så när nu inget exceptionellt hände var det ett väntat resultat, att du kom imål!

    Det vore lätt att nu tro att en helmara=två halvmaror dvs 3.45 som i en ask. Så är det inte!!! Inte alls. En helmara ärett helt annst lopp. Fortsätt dina kloka förberedelser så kommer även helmaran att gå mycket bra.

  • Karin

    grattis!
    hej! har följt din blogg sedan början – tack för inspirerande och uppmuntrande läsning! och nu måste jag ju bryta mitt icke-kommenterande och gratulera till resultatet! härligt!

  • MarathonMia

    Grattis Petra!
    Mycket bra presterat på din första tävling! Det brukar ta ett par gånger för att få till lopp-vana – om man nu någonsin blir van? På maran har du ett annat sikte och det kan ibland kännas som halvmaran är längre än helmaran.

    Du får toppenstöd i Stockholm också! Så många som tror på dig!

  • projektbloggen.se

    Bra första tävling
    Det måste varit kul att springa där:-)
    Då blir det under 4 timmar som gäller för maran antar jag?
    Mats

  • Petra

    @projektbloggen m fl
    Ingen aning om vad den eventuella måltiden på maran kan vara…jag körde Praghalvmaran som ett ”fun run”, tog det extra lugnt i början för att inte bränna mig, kryssade hejvilt mellan långsammare löpare vilket tog en del energi – men på det hela taget är jag mycket nöjd med mitt första lopp och de nya erfarenheter det gett.

Så lite som två minuter högintensiv träning i veckan ger avsevärt förbättrad hälsa hos överviktiga, visar ny studie. Hälsa

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

Så ofta säger en man ”jag älskar dig”

Relationer

Tusen män i stor undersökning.

Så många håller deppen borta

Studie

Frukt inte bara bra för fysiska hälsan.

Välj rätt bord om du vill gå ner i vikt

Studie

Platsen där flest äter onyttigt.

Stretching för-
sämrar prestationen

Gudiol: ”Stjälper mer än den hjälper.”

Nu bevisat – träning bra mot depression

Hälsa

Svenska forskare hittade förklaringen.

”Mer än en plump i skolbetyget”

JACOB GUDIOL

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Hälsa

8 bra skäl att dricka champagne

Bra för såväl form som minne.

HOLLYWOOD

”Levde på havregryn och vatten.”

10 galnaste skådisdieterna.

Fruktstund

10 anledningar att äta banan

En banan om dagen gör dig gladare.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”

kopplad till app
Webb-tv

Ny träningsjacka tar pulsen på löparen

Mobilen slår larm vid risker.

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

”Hur hälsosamt är kokosfettet?”

Kostexperten om trendråvaran.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.