Bantning suger!

Mat

Jag har bloggat om det förut men det tål att upprepas: bantning är skit. En normalviktig person som tränar regelbundet har ingen anledning att banta. Bantning förstör ämnesomsättningen och är ofta en inkörsport till ätstörningar. Jag vet eftersom jag själv har varit där, i tonåren ägnade jag mig åt knasiga kostexperiment som bara bröt ner min kropp. Gör inte om mitt misstag!

Här ett utdrag ur ett tidigare blogginlägg i ämnet:

Råkade överhöra en diskussion mellan två tjejer i yngre tonåren på tunnelbanan idag och påmindes om min egen ungdom – som visserligen ligger en bit tillbaka i tiden, men minnesbilderna är desto klarare. Den ena tjejen hade ätit lite lättfil och pyttelite flingor till frukost och till lunch planerade hon att äta en mjukglass. Sen kanske en frukt till middag och gå och lägga sig tidigt så att hon sov förbi hungerkänslorna. Den andra tjejen hade ett liknande kostupplägg men körde med skorpor och te till frukost istället – och lösgodis till lunch.

Ahh! Jag hade god lust att bara ruska tag i de här tjejerna – som redan var tunna som halmstrån – och tala om för dem att bantning är skit. I alla fall om man redan är normalviktig. Det är en falsk vän som lätt kan bli en inkörsport till ätstörningar och annat elände. Jag vet – för jag har bantat mig igenom hela min tonår: det var så jäkla viktigt att komma i jeans med storlek 26 i midjan att jag också plågade mig igenom knasiga kostexperiment som liknade de här tjejernas. Till slut bestod mina måltider nästan enbart av lösgodis och glass i kraftigt reglerade mängder. Resultat? Jo, en blek, tunn och muskellös kropp, seg hjärna och noll ork. Träna? Vad är det?

Jag kan få en tår i ögat när jag tänker på hur jag slarvade bort så mycket av min tonår på bantningsskiten. Gör inte samma misstag som jag! Träning och vettig kost är bästa sättet att hålla sig snygg och vältränad livet ut. Ständig bantning suger! Jag kan intyga att man kan häva i sig ansenliga mängder mat utan att gå upp i vikt, bara man håller igång träningen.

En dag i fjol ledsnade jag på alla salladstuggande träningstjejer i min omgivning och skrev följande inlägg (illustrerade med bilden ni ser ovan):

Får ofta mejl med frågor om hur man ska äta för att orka träna och prestera bra på tävling. Nästan alltid när jag läser de här mejlen slår det mig att personen förmodligen ligger alldeles för lågt i energiintag. Löpning, speciellt om den utförs flera gånger i veckan, är en sport där man förbrukar väldigt mycket energi. Alltså måste man fylla på med massor av energi för att inte hamna på minus. Och energiminus är liksom inte bra, i alla fall inte om man inte behöver gå ner i vikt och vill förbättra sig som löpare.

Ungefär så här äter jag en vanlig dag, bara så ni får ett ungefärligt hum om hur det kan se ut:

Frukost: Havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk. Några ostmackor på grovt bröd. Kaffe med mjölk och 2 glas färskpressad apelsinjuice. Ett glas vatten.

Mellanmål: Energikaka med hög proteinhalt/frukt med lite keso/grov macka med ost. Ett glas Proviva.

Lunch: Rejäl portion spaghetti med köttfärssås, riven parmesanost, lite ruccolasallad och ett glas vatten. Två knäckemackor med smör. Efter det en kopp kaffe med mjölk och en chokladbit.

Mellanmål: En frukt/energikaka med hög proteinhalt/en liten yoghurtbägare.

Lite senare: Någon näve lösgodis. Lite chokladbitar.

Middag: Köttbullar med potatismos. Riven morot. En kopp te och en skorpa med honung eller en chokladpralin.

Lite senare: En frukt och kanske lite keso.

Ja, som ni ser kör jag ingen specialkost eller håller igen med godsakerna. Jag skulle säkert få mer definierade muskler om jag åt annorlunda, men det har jag ingen lust med. Jag äter för att jag tycker om mat och för att jag mår bra av det. Godis är för både gom och själ. Tränar man mycket skulle jag vilja påstå att man kan trycka i sig väldigt stora mängder mat utan att gå upp i vikt. Maten kommer att behövas, jag lovar!

Smaklig måltid!

Visa kommentarer (18 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Ann

    Du har så rätt så rätt. Äter man så orkar man! Det är så fruktansvärt att endel väljer att slösa bort sina liv på att oroa sig för hur man ska äta. Lev och njut av livet istället! Du är en inspirationskälla, Petra!

  • Claes

    Du är klok som en räka men det krävs mod för att ”sluta” fokusera på ”kcal in” om man haft några kilo för mycket tidigare:-)!

  • Ulrika

    Bra att du tar upp hur viktigt det är att äta när man tränar! Håller med Rune Larsson – see food- eat food :)

  • Kjell Nilsson

    Vår dotter var svårt sjuk i ätstörning när jag sprang första maran 2008.Jag anser det är onödigt att lägga pengar
    på proviva,energikex.Har ni barn kanske det är svårt att tajma mat med träning barn äter tyvärr ej alllt.
    Tre tips.Havregröt innan och även direkt efter ev.långpass(1,5 portion).Bananer lite trist men enkelt..
    500 gr kesoburk ta några skedar till lunch.Samt 3-4 knäckemackor med mycket ”fett” typ bregott

  • Anonym

    ja, din rumpa i vällingby får godkänt….men jag har vägt 59kg i vuxen ålder och sprang och skuttade lidingöloppet som en gräshoppa-det var jäkligt skönt…..(tid: 2:46)

  • Anonym

    när kroppen är tömd och all gammal skit har lämnat tjocktarmen där den funnits i åratal nämligen-då återföds man-jag vet…. om man sen tankar föda litet försiktigt och massor med vätska då får man krafter. vartenda kilo fett sätter sig på hjärnan-lyckan är otrolig! (idag brände jag tre kilo enligt vågen på ett lopp + gympa).

  • Mona

    Hei! Vil bare tipse om et lite, eksotisk maraton-løp på en øy i havgapet; Møkster, sør for Bergen, Norge. 04. august 2012.
    http://www.mokster.info/page16/page16.html

  • Patrik Berglund

    Rune äter dock ”mat” och inte massa pasta. Något som han tycker är rätt kasst, som många numera gör.  Kolla Jonas Colting han har bra tips. De flesta överdriver hur mycket man gör av med när man motionerar. Det är därför de flesta inte går ner fast de löper och tränar mycket. 

  • Anonym

    Ja, har man inget nytt att skriva om så kan man ju repetera det gamla i enlighet med devisen ”keep the blog posts coming”. Dags att skriva lite om din pappa igen snart, kanske?

    .

  • Anne

    Bästa inlägget på länge! Hoppas alla läser detta och tar sitt sunda förnuft tillfånga och inser hur mycket lyckligare man kan bli bara hjärnan och kroppen får det den behöver. Du är en fantastisk förebild och inspirationskälla! Ser fram emot att se dig på peppkvällen nu på onsdag!

  • Kjell Nilsson

    Instämmer ! det blir säkert kul på onsdag…själv dyker jag upp  vid löplabbet den 22 maj.

  • Anonym

    Superbra inlägg! Jag är så trött på alla träningsbloggar som ska äta ”nyttigt och ”hälsosamt”. Nyttigt och hälsosamt likställs idag tyvärr med bantning (min uppfattning iallafall). När folk säger att de ska äta hälsosammare innebär de att de t ex tar bort allt socker, alla kolhydrater, förbjuder det ena och det andra. Det hittas även på knasiga recept på ”nyttigare” (läs färre kcal) alternativ.
    Till fredagsmyset ska det vara nyttigare alternativ, är det inte kvarg m nåt utan kcal så är det nå ”choklad” gjort av kokosfett och något annat knasigt…absolut inte lösgodis, chips etc. Alltså sånt som man som ”vanlig” dödlig tänker på när man tänker på fredagsmys.
    Nu hyllar jag inte godis, socker och andra onyttiga saker och säger att man ska äta det för att vara ”normal” eller liknande. Men jag undrar varför sundhet idag betyder förbud mot saker som anses onyttigt. Jag känner mig vilsen i det här. Jag vill ju äta godis när jag känner för det och äta ”vanlig” mat utan att känna att det är något konstigt med det. När jag tränar flera dagar i veckan, varför ska jag då inte få unna mig också!?!?!?

    Oj va långt det blev. Egentligen ville jag bara säga att det var ett bra inlägg och jag är jätteglad att ha hittat någon som står för något jag kan relatera till. Nu slipper jag känna mig så fel, för marathon Petra äter som jag !
    Det är första gången jag kommenterar, tror jag. Jag väljer att vara anonym idag, men någon gång kanske jag vågar mig på att kommentera med mailadress…

  • Jesper

    Kanon bra att du skrivit o tagit upp allt om hur du äter!! Alla som springer osv bör får i sig massivt med energi. Dock måste jag bara påpeka att dem som tränar för att bygga muskler osv gör inte av med samma mängd energi som en löpare faktiskt gör. Det är där jag tycker allt har blivit hel knäppt.

  • Anonym

    Kul!

  • Anonym

    Anne, kul att du kommer! Vi ses på onsdag!

  • Daniel

    Är lite halvtrött på folk som säger ”jag tränar, alltså kan jag äta typ vilken skräpmat som helst”. Jag skulle vilja vända på det helt om och säga: Jag tränar, och därför äter jag riktigt nyttig, hälsosam, näringsrik och framför allt GOD mat. Hur återhämtad blir man av en portion trist, färglös pasta..? Och framför allt, hur kul är det att tugga i sig en massa mjöl?

  • Pingback: Refrigerators

  • Pingback: louis vuitton replica luggage china

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. JACOB GUDIOL

”Mer än en plump i skolbetyget”

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Loppet där du slipper allt som är lagom

”En formidabel fysisk utmaning.”

Swissalpine Marathon. Bildspel

78 kilometer och 2700 höjdmeter

Löpning

Swissalpine Marathon 2014.

Nordiska dieten bra för hälsan

”Väl så bra som Medelhavskosten.”

Mellanmålet som är vägen till toppform

Forskning

”Upplevde minskad hunger.”

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”

”Enda upplägget som funkar”

Träning

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

TRÄNING

Var beredd på att sticka ut.

Smoothien som ger dig starka ben

HÄLSA

Frostig, fruktrik och läskande.

Hälsa

10 livsmedel som gör levern glad

Boosta kroppen med rätt mat.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

”Levde på havregryn och vatten.”

HOLLYWOOD

10 galnaste skådisdieterna.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”