Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

FRÅGA:

Hej!

Jag undrar hur man ska lägga upp träningen om man ska träna inför en halvmara? Till exempel hur många löppass och hur många styrkepass? Samt hur långa löpsträckor åt gången?

Siktar på Höga kustens halvmara i augusti eller Stockholm Halvmarathon i september.

/Anna

SVAR:

Hej Anna,

Det är svårt att säga exakt hur många pass/vecka som du bör träna eftersom jag inte vet din målsättning. Vad jag ändå kan tänka mig är att en bra upplagd träningsvecka för en vanlig motionär med mål att springa en halvmara kan vara att du försöker springa cirka 2-3 ggr/vecka samt tränar ett ordentligt styrkepass/vecka.

En dag i veckan är det bra att köra 3-4 st corestyrkeövningar efter avslutat löppass. Det är jättebra för en löpare att vara extra stark i bålen. Detta ger en bättre hållning och även ett bättre löpsteg. Löppassen ska gärna varieras mellan ett fartlek/intervallpass per vecka, ett normal distanspass på cirka 8-10 km och ett lite längre lugnare långpass på cirka 13-15 km.

Lycka till önskar Malin

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv