Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Löparskor¨

Löparben tillhörande undertecknad, efter halvmaran i Prag för två veckor sedan. Foto: Petra Månström.

Fick följande fråga på den här bloggens Facebooksida:

”Du tränar så duktigt och flitigt, med många tuffa pass, hur sjutton klarar du dig från skador? Inga ömmande benhinnor? Stramade fasciit-senor? Skulle vara ett intressant inlägg i bloggen. Tack!”

En väldigt relevant fråga, verkligen. Det här med skador är ju ett riktigt gissel som förr eller senare drabbar i stort sett alla löpare – i större eller mindre utsträckning. Men hur ska man då bära sig åt för att minimera riskerna?

Personligen har jag inte varit helt förskonad från skador/känningar. Det kommer av och till – och i synnerhet efter en lite tyngre träningsperiod när man kanske har slarvat lite med tåhävningarna (försöker göra ett gäng varje kväll medan jag borstar tänderna…) Som de senaste dagarna då jag haft en liten känning i hälsenan, inte så smärtsam att det inte går att springa men tillräckligt jobbig för att man ska inse att skulle man fortsätta lassa på träning så kommer det inte att sluta bra.

Det här med vikten av alternativ träning och skadeförebyggande styrketräning känner väl de flesta löpare till vid det här laget. Problemet är bara att många blir så löpfrälsta att de helst inte vill ägna sig åt något annat än just löpning. Och då blir det tyvärr så att överbelastningsskadorna kommer som ett brev på posten. Här kommer några tips som hitills har fungerat på mig och som brukar få bukt med småskavanker:

  • Börjar det göra ”småont” i knän, hälsenor, benhinnor och liknande? Avbryt genast passet! Försök inte ”springa bort” smärtan, då blir det bara värre.
  • Satsa på löpvila och alternativ träning som inte belastar det onda området. Alternativ träning är bättre än helvila, då håller du igång cirkulationen så att inflammationen läker ut snabbare.
  • Tåhävningar är en grymt bra och enkel övning som stärker fot och vrister, försök få in ett antal sådana varje dag. Stå gärna på något upphöjt, ett trappsteg eller liknande, så tar övningen bättre.
  • Skulle du köra en bil år ut och år in utan att lämna in den på service? Nej, just det. Men hur väl servar du din kropp? Ta för vana att regelbundet gå på idrottsmassage, gärna med lite avslutande kotknackning. Kan varmt rekommendera Access Rehab till dig som har vägarna förbi Stockholm. De har stenkoll på just löpare och deras diverse skadeproblem.
  • Investera i en så kallad foam roller (se exempel på övning här), ett slags skumgummirör med vilket du kan ägna dig åt egenmassage – såväl när skadan är ett faktum som i förebyggande syfte.
  • Det är inte helt billigt att gå till naprapater, kiropraktorer, idrottsläkare och så vidare – men det är SÅ värt pengarna. Kolla med vänner och bekanta efter rekommendationer, eller släng ut en fråga i något träningsforum. Se till att din kropp får bästa möjliga vård om skadan är ett faktum.
  • Och sist men definitivt inte minst: SKYNDA LÅNGSAMT! Jag vet, det låter trist och man vill gärna se resultat snabbt, SNABBT, SNABBT när man börjar löpträna. Men du tjänar på att ta det lugnt och öka träningsmängden och intensiteten successivt. Får du småkänningar är det kroppens sätt att tala om att något är fel. Ta det som en ”gentle reminder” om att det är dags att se över din träning, din löpteknik, dina skor och liknande.

Önskar er alla många härliga, tuffa, pissjobbiga, underbara och skadefria stunder i spåret!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv