Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

aimn

Tekla och Helen är tjejerna bakom nya märket Aimn, som tillverkar träningskläder i glada färger. Foto: Privat.

De är lite av träningsklädernas The Knife. Anonyma men kreativa och framgångsrika. Marknadsföringen sker enbart i sociala medier.

Aim’n står enligt min mening för de mest innovativa träningskläderna på den svenska marknaden just nu. Många klädmärken försöker ta fram mönstrade tights, men få lyckas få till plagg som man faktiskt vill använda. Ofta. Jag passade på att ställa ett gäng frågor till Tekla och Helen, tjejerna bakom Aim’n.

Berätta lite om er bakom Aim’n. Vilka är ni och vilken bakgrund har ni inom träning och design?

– Tekla är född i Transsylvanien men uppvuxen i Alvesta i Småland. Hon älskar att resa och äta god mat och hennes största intressen är kitesurfing, SUP (stand up paddling), snowboard, skidor, skridskor, inlines och i princip allt annat man kan göra utomhus. Hon har även tidigare tävlingssimmat och spelat innebandy i division 1. Helen har kinesiska rötter och är född och uppvuxen i Värnamo. Hennes största passion är vågsurfing, longboard (skate), yoga och att resa. Framför allt att upptäcka en ny kultur och testa ny mat. Hon har varit aktiv inom en del sporter som innebandy, basket och kampsport innan hon fann surfingen och yogan. Tekla designar kläderna medan Helen har hand om produktionsdelen, ingen av oss har tidigare erfarenheter inom just kläddesign. Det närmaste vi hittills har kommit är studier inom möbeldesign, produktutveckling och i Helens fall företagsekonomi för produktionsdelen.

Hur kom det sig att ni grundade märket?

– Eftersom vi är väldigt aktiva båda två och nästan alltid bär träningskläder kände vi oss trötta och omotiverade av våra svarta plagg, när vi inte hittade några roliga färglada/mönstrade i butik som vi tyckte om började vi skissa på egna. Helen bodde i Hong Kong under den perioden och Tekla i Sverige så vi kände att det var ett guldläge att testa ta fram egna produkter.

Ni verkar ha ett gott öga till leopardmönstrat (liksom jag). Vad är grejen med det mönstret?

– Release the beast som vi brukar säga, alla älskar väl djurmönster? ;) Vi tror att djurmönstret lurar hjärnan och får oss att känna oss smidiga, starka och snabba som vildkatter i leopardtights, det funkar bra på oss iallafall.

Var tillverkas plaggen?

– Våra plagg tillverkas i Dongguan i Kina, i en fabrik med hög standard. Vi har varit där väldigt många gånger och lärt känna både ägaren och de anställda. Känns kul att mötas med ett leende varenda gång man kommer dit!

Hur har det gått med företaget sedan starten?

– Innan lansering blev hypen jättestor på vårt Instagram där vi la ut lite sneak peaks på prover som vi hade tagit fram, folk skrev att vi var tvungna att lansera snart eftersom de inte kunde leva utan våra plagg. På lanseringsdagen sålde vi slut på alla produkter inom fem timmar, vi hade trott att vi skulle ha kvar saker i lager i flera månader. Efter det har det bara gått uppåt, Nelly kontaktade oss någon vecka efter lansering och ville bli återförsäljare, de sålde slut på en vecka. Den senaste återförsäljaren blir Skistar.

Vilken respons har ni fått?

– Jättehärlig respons på färger, mönster, passform och tyger. Folk säger att dem blir mer motiverade och peppade till träning/en aktiv livsstil när de bär våra grejer, vilket är hela grejen med Aim’n. Att inspirera och motivera. ”Skönaste tightsen jag haft på mig” får vi ofta höra, det blir vi väldigt glada över.

Vilka är era framtidsplaner (gärna såväl realistiska som stora drömmar!)?

– Vi drömmer om att inspirera och motivera ännu fler människor i världen genom att expandera till fler länder. Att hålla fler events likt det Surfcamp vi hade i somras där folk får testa på massa aktiviteter och ha kul ihop. Även bredda sortimentet med mer typer av peppande produkter och på så sätt göra världen mer färgglad.

Hur ser en optimal löparoutfit ut enligt er?

– Jättesvår fråga, huvudsaken är att man känner sig snygg och bekväm i det man har på sig. Känner man sig inte nöjd med kläderna man bär tror vi att det påverkar prestationen i alla lägen. Färger och mönster piggar upp och syns på långa vägar, det gör iallafall oss väldigt glada och motiverade. Så gärna kläder som piggar upp.

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv

Fler bloggar