Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

kvarg655

Kvarg är en populär proteinkälla, men välj helst den naturella och blanda med frukt eller bär. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Petra!

Jag undrar varför det har blivit så inne med kvarg? Känns som att alla i min omgivning äter det. Vad är det för något och är det så nyttigt som alla säger?

//Maria

SVAR:

Hej Maria!

Kvarg (t ex Kesella) är en färskost som skapas med hjälp av så kallad surmjölk. Surmjölk är en pastöriserad och homogeniserad komjölk där mjölksyrebakterier har tillsätts. Det gör att hållbarheten förlängs och mjölken blir tjockare. Surmjölken får sedan rinna genom en sil som gör att den kvarvarande massan blir just kvarg. Den kommer då mestadels bestå av kasein (vilket man kan säga är det långsammare proteinet, vassle är det som har det snabba upptaget). Fetthalten anpassas sedan genom att grädde tillsätts. Till skillnad från keso så är det gjort på vanlig skummjölk som har fått koagulera tillsammans med löpe. Av den anledningen smakar inte keso lika syrligt som kvarg.

Både keso och kvarg är rika på protein och har på senare tid blivit mycket populära i träningskretsar. Det är till exempel jättebra att få i sig kvarg direkt efter träning tillsammans med en frukt då man behöver både protein och kolhydrater för återhämtningen. Det är också enkelt att ha med sig som ett mellanmål.

Idag finns också olika smaktillsatser till kvargen och dessa kan man diskutera hur bra de är då de ofta innehåller mer onödiga tillsatser och ibland sötningsmedel. Så håll dig helst till de kvargsorter som är naturella.

Hälsningar Petra

Har du också en fråga till Maratonbloggens kostexpert Petra Kindlund? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv