10 saker jag har lärt mig den hårda vägen…

Petra i hatt

Wow – man kan ju ha andra kläder än tights och löpardojor. Coolt. Foto: Privat.

1. Skippa inte styrketräningen bara för att löpning ”är så himla kul”.
2. Man behöver inte äta gröt hela morgonen när man ska springa ett millopp.
3. Uppvärmning är just UPPVÄRMNING. Man ska bli VARM. Det innebär att man inte behöver jogga upp i flåsfart som tyvärr alltför många gör. Då blir själva passet pannkaka.
4. Förvara helst inte energigelen i sport-bh:n. Man får konstiga skavsår.
5. Försök hålla liv i den del av din kompiskrets som inte är löparnördar. För att ombyte förnöjer.
6. Våga boka en slapp solsemester även om resor till olika motionslopp runt om i världen lockar mest hela tiden. För omväxlingens och själens skull.
7. Försök motstå frestelsen att alltid gå klädd i löparskor och träningskläder.
8. Det är inte farligt att springa lopp. Tvärtom blir man bra på det man gör ofta.
9. Man behöver inte ha med sig sin Garmin för att lyckas på ett lopp, snarare tvärtom.
10. Världen går inte under för att man missar ett pass. Snarare tvärtom.

Vill ni lägga till fler tips – varsågoda!

Visa kommentarer (7 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    11. Petra ser sjukt snygg ut i andra kläder än löparkläder (och i löparkläder).

    (Ursäkta, jag vet att man inte skall slänga ut omdömen om okända människors utseende hejvilt, men var bara tvungen)

  • http://annelitenmottanteliten.blogspot.com/ Anneliten

    Är det verkligen en frestelse för dig att gå klädd i löparkläder till vardags? Det är inte så jag har uppfattat dig.

  • Kjell Nilsson

    Instämmer i det mesta glöm ej vila en vecka om det känns tungt ! idag kört 13 km i värsta grisvädret
    i Stockholm.Vilat 12 dagar från löpning(fotskada) är nu taggad 6 v fram till maran.
    I sämsta fall är ni urtötta på löpning redan i maj !.softa en vecka ! Garmin,pulsband är inget för mig

  • Anonym

    När man kommit en bit upp i +ålder är kanske inte löpning det bästa alternativet därför brukar jag säga
                                         
                                        motionera mera      
                                                 GÅ

     

  • Anonym

    Aha. Nähä. Tja, bloggen avslöjar kanske 5 % av den jag är som person – så kanske inte så konstigt :)

  • Ekerorunners

    Låt bli att stoppa din androidtelefon i sport-bh.n då du springer – den tål svett riktigt dåligt :-(

  • Anonym

    Petra…du får ursäkta en ärlig skåning men du e så shit-hot på den bilden, så supercool..
    ;-)

    http://maskinben.blogspot.com

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. Träning

”Enda upplägget som funkar”

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

TRÄNING

Var beredd på att sticka ut.

Smoothien som ger dig starka ben

HÄLSA

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”