No mercy på Stora Skuggan…

Intervallpass på Stora Skuggan

Undertecknad fick något rejält att bita i under gårdagens intervallpass med Running Sweden på Stora Skuggan. Foto: Christer Schapiro.

Igår var det återigen intervalldags med Running Sweden. Passet såg ut som följer: 3 km + 2 x 2 km + (2-3) x 1 km. Vilan mellan byte av intervallängd var 2 minuter och mellan intervallerna 45 sekunder. Syftet med passet var enligt Rubin McRae att få deltagarna att inse att man egentligen kan springa en mil mycket snabbare än man tror. Längsta intervallen skulle nämligen gå i milfarten (tänkt tävlingsfart på 10 km), 2-kilometersintervallerna skulle gå 10-15 sekunder snabbare och tusingarna ännu lite snabbare. Jag insåg dock att jag inte skulle kunna genomföra ett sådant pass med lördagens SpringCross 18 km och söndagens 10 km i benen, så jag justerade farterna en aning. 3- och 2-kilometersintervallerna gick ungefär lika snabbt, runt 4:45 min/km. De två sista tusingarna gick runt 4:35 min/km. Totalt alltså nio kilometer kvalitet för oss som avslutade med två tusingar. Ett mycket tufft pass som landade på hela 15 km totalt inklusive upp- och nerjogg. Och ja, det blir helvila imorgon… Puh!

Visa kommentarer (17 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • perhellstrom

    Vilket bra pass! Det skall jag lägga i min mentala minnesbank. Inte dåligt av dig att lyckas matcha skor och t-shirt…:-) justnuvilljagspringa.blogspot.se

  • Kjell Nilsson

    Bra kämpat…jag körde 13 km Hagaparken 4.45 tempo lite seg efter lördagens halvmara men
    härligt väder….mitt tips inga  långpass efter Göteborgsvarvet 
    Solen skiner idag !!!

  • http://springmorsan.wordpress.com/ MarathonDonnan

    Otroligt snygg out-fit! Men jag skulle frysa ihjäl innan jag fick upp farten plus att jag gärna vill ha lite färg på kroppen innan jag visar mig offentligt. Så bra av dig att inte vara så feg som jag! Idag var jag bara ute och sprang för att sträcka ut musklerna efter söndagens långlöpning på 31 km. Det kändes rätt ok.

  • Kjell Nilsson

    Feg ? verkar vara ett bra beslut ! …jag kör tre min asfalt lördag morgon vilar sedan till tis kväll från löpning

  • http://annakutar.blogspot.se/ Anna

    Förrutom att jag fryser när jag ser dig, short och t-shirt (en annan har ännu underställ på) Så är det ju grymma stil poäng på matchningen av skor och tröja.

  • Per Lindgren

    Förstår inte riktigt hur upplägget för intervallerna funkar. Nån som fattar och vill förklara

  • Springsten

    Håller absolut med om att tröjan var supersnygg. Och vilket löpsteg, du flyger ju fram Petra!
    Igår var det ju varmt och perfekt löptemperatur för barbent.
    Visst, kanske en aning svalt i början, men det heter ju uppvärmning.
    Bättre att det är svalt i början än att upptäcka att man har haft alldeles för mycket på sig.

  • Staffan

    Först en långintervall på 3km sedan 2 x 2km följt av ytterligare 2 x 2 eller 3km beroende på nivå antar jag men jag vet inte var ”tusingarna”, som Petra skriver om, är? Kanske är det de sista intervallerna ändå eftersom man då skulle få en fartprogression genom hela passet! Ett tufft pass eftersom trekilometaren skulle gå så snabbt som milfart och tvåtusingarna ännu fortare. På 2 min serievila hinner man i och sig återhämta sig men 45 sek är kort mellan, jag brukar köra 60sek gåvila mellan långintervaller.

  • Anonym

    Japp, fartprogression under hela passet. Först 3 km. Vila 2 min. Sedan 2 km. Vila 45 sek. 2 km igen. Vila 2 min. Sedan 1 km. Vila 45 sek. Sedan 1 km igen. En del av oss körde sedan en tusing till, andra avstod. Vilan var aktiv ståvila.

  • Anonym

    fartlek uppfanns av jösse holmer, tränare och idrottsgeneral-hans pappa. som ordet antyder är det lekfullt, man rycker bara så länge det känns bra och dessutom oregelbundet. en annan tränare ernie hjertberg, svenskamerikan som tränade svenskarna under stockholm-os 1912 sade: ”det ska gå lekande lätt”-och visst är det så för den verkliga eliten….

  • http://curroergosum.ratata.fi/ Johanna

    Vad är det för skor du har? De är ju ursnygga!

  • Anonym

    Kul med variation, bra jobbat. Själv brukar jag köra intervall i backe eller långa trappor för att få lite pannben. Men min granne säger att det inte är bra att göra så, han e idrottslärare. Vad vet jag? Jag tycker det e kul och tror på det….???

    http://maskinben.blogspot.com

  • rundarocksaenform.blogspot.se

    Låter som ett riktigt tufft pass! Bra jobbat. Ibland får man lyssna på kroppen och justera lite. :-)

  • http://supertjejklassikern.outsideonline.se/ Catharina

    Ja, supersnygg tischa, var kommer den från?

  • Anonym

    Tack :-) Den kommer från Craft.

  • Anonym

    De kommer från Pearl Izumi och modellen heter Kissaki :-)

  • Anonym

    Tack :-)

Socker Forskning

Socker kan orsaka problem med minnet

”Tonåringar särskilt utsatta.”

Så ofta säger en man ”jag älskar dig”

Relationer

Tusen män i stor undersökning.

Så många håller deppen borta

Studie

Frukt inte bara bra för fysiska hälsan.

Välj rätt bord om du vill gå ner i vikt

Studie

Platsen där flest äter onyttigt.

Stretching för-
sämrar prestationen

Gudiol: ”Stjälper mer än den hjälper.”

Nu bevisat – träning bra mot depression

Hälsa

Svenska forskare hittade förklaringen.

”Mer än en plump i skolbetyget”

JACOB GUDIOL

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Loppet där du slipper allt som är lagom

”En formidabel fysisk utmaning.”

Swissalpine Marathon. Bildspel

78 kilometer och 2700 höjdmeter

Löpning

Swissalpine Marathon 2014.

Fruktstund

En banan om dagen gör dig gladare

10 anledningar att äta banan.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”

Hälsa

”Hur hälsosamt är kokosfettet?”

Kostexperten om trendråvaran.

kopplad till app
Webb-tv

Ny träningsjacka tar pulsen på löparen

Mobilen slår larm vid risker.

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

”Levde på havregryn och vatten.”

HOLLYWOOD

10 galnaste skådisdieterna.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”