Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

tommy

Tommy Enroth började springa för att lyckas bättre med hockey. Idag är han inbiten löparfantast. Foto: Privat.

Söndag och dags för ännu en veckans löpare! Den här gången möter du Tommy Enroth, 28, som bor i Stockholm med mor, far och två yngre bröder. Han arbetar som säljare på Centro Kakel & Klinker.

Hur länge har du sprungit?

– Jag har säkert sprungit mer eller mindre hela livet. Jag har alltid varit en aktiv människa som provat på många olika idrotter. Jag spelade hockey bandy och fotboll och där fick jag mycket löpträning. Inom hockeyträningen löpte vi mycket som fysträning och inom fotbollen löptes det en del också. I början var jag alltid en av de sämre i mina lag när det kom till löpning men runt 14-15 årsåldern bestämde jag mig för att bli bra på löpning då en bättre kondition skulle hjälpa mig på hockeyplan. Jag började springa varje dag och från 15-16 årsåldern var jag alltid bland de fem främsta gällande löpning och kondition i mina olika lag jag spelat i genom åren. Sen jag slutade med ishockeyn för ett par år sedan har jag fortsatt med löpning och springer så mycket som möjligt, då jag tycker det är den härligaste träningsformen.

Vad fick dig att börja springa?

– Jag satsade stenhårt på ishockey som ung och runt 13-14-årsåldern gick det lite trögt för mig på isen. Då hade jag en konversation med min tränare och jag insåg att jag behövde få upp min kondition och förmågan att orka bära min egen kropp skulle göra mig till en bättre hockeyspelare. Jag började träna stenhårt med löpningen och körde distanspass varvat med intervaller och jag fick upp min kondition vilket hjälpte mig oerhört mycket i min skridskoåkning på isen. När jag själv kände hur pass mycket bättre jag blev på isen var det lättare att motivera sig inför tunga löppass. Jag tyckte inte om löpning så mycket i början och hatade nästan att springa och hade ångest inför löpning. Men under de senaste åren har det svängt och nu älskar jag löpningen och vill kunna springa hela livet.

Vad får du ut av din träning?

– En bra kropp, haha. Sedan måste jag röra på mig och låta min kropp få någon slags fysisk ansträngning varje dag annars mår jag dåligt. Jag börjar fundera konstiga saker och blir deprimerad om jag går för länge utan träning. Jag tänker så bra när jag får röra på mig, aktivera mig och träna så jag ser det mest som att jag måste träna och röra på mig för att kunna få ut det mesta av mitt liv.

Har du haft några svackor och hur har du hanterat dem?

– Jag har haft svackor och de kommer och går hela tiden. Framför allt gäller det när jag blir skadad eller sjuk och inte kan träna. Då kan jag bli deppig och nedstämd och det beror på att jag inte får träna. Att hantera olika skador och hur man ska kunna träna runt dem är alltid det svåraste för att löpning är så lätt och något man kan göra var som helst, när som helst. Om du skadar dig måste du antingen ha ett gym, spinningcykel eller en simhall där du kan få utlopp för din aktivitet. När jag inte kan springa blir jag lite nedstämd för det känns som att jag förlorar min identitet. Jag är ju löpare och alla andra vet det. Folk frågar om jag sprungit idag eller hur långt jag sprungit. Att då tvingas svara att jag inte sprungit alls är det tuffaste för mig. Löpare är ju den jag är. Till en början när jag får en skada känner jag att jag får en svacka men när jag listat ut ett sätt att träna runt skadan och jag kan röra mig och aktivera mig brukar jag komma upp ur svackan och bli glad igen.

Tränar du något annat än löpning?

– Jag försöker kombinera min träning mellan styrketräning, spinning och simning. Jag tror att det är viktigt att man varierar sin träning och gör olika saker för att kroppen är så komplex att det finns så många olika sätt att använda sin kropp. Sen tror jag att skaderisken minskas om man varierar sin träning och inte löper varje dag året runt.

Har du några framtidsdrömmar gällande din träning som du vill dela med dig av?

– Jag ska springa lopp i framtiden. Maraton, halvmaraton och framförallt hinderbanelopp är något som jag vill satsa på. Jag har inte sprungit något lopp hittills men har några inplanerade i vår och sommar. Jag har alltid tyckt det varit kul att springa hinderbana så det är något jag vill satsa på i framtiden.

Ditt absolut bästa träningsminne?

– Jag var ju hockeyspelare fram till för ett par år sedan och i och med det har jag ju en del fantastiska träningsminnen från min hockeykarriär. När man fick komma upp och träna med j18-laget, j20-laget och sedermera A-laget var sjukt häftiga upplevelser vid den tidpunkten i mitt liv. Att som 17-åring få komma upp och känna på träning med Huddinge Hockeys A-lag var häftigt. Killar som man gått och kollat på och sett upp till i flera år. Om jag ska säga något utanför hockeyn måste jag säga alla träningspass när man kommer tillbaka efter en skada. Man känner att man är frisk och kry och bara kan springa på. Det är en väldigt härlig känsla och de tillfällena är nog mina bästa löparminnen.

Dina bästa tips till andra som vill komma igång med träning?

– Börja i små doser. Kanske ta en promenad till en början om man börjar från noll. Utöka sedan till att springa en del av promenaden och lägg in lite armhävningar, knäböj, utfall och situps. Lägg in lite kroppviktsträning för att bygga upp styrkan. Kanske klarar du fem armhävningar första gången. Fine! Kör dom fem. Sen kör du fem igen och rätt vad det är klarar du kanske sju och snart har du klarat 30 stycken. Mitt bästa tips är att ta små steg i början och köra så mycket du orkar för att efter tid känna hur du blir starkare och orkar mer. Sen ska man inte vara för hård mot sig själv. Kanske orkar man bara ett par kilometer i löpningen den första tiden men det är grymt bra i alla fall! Bara man kommer igång och aktiverar sin kropp så kommer den svara och vilja ha mer efter ett tag och då känner man hur man bara orkar mer och mer och det är den bästa känslan. Att bara vara en maskin som orkar hur mycket som helst. Grym känsla är det! Men allt handlar om att komma igång och det kommer vara tufft i början, du kommer ha träningsvärk och du kanske drar på dig någon skada, men när du kommit förbi den första kullen är det grymt härligt att vara aktiv. Alla borde prova!

Pryl du inte kan vara utan under passet?

– Jag gillar att träna till bra musik och när jag är ute och springer vill jag gärna lyssna på bra house från mina favoriter som Hardwell, Tiesto, Nicky Romero och Steve Aoki för att nämna några. Så något jag inte kan vara utan är mina hörlurar så att jag kan lyssna på dessa.

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv