X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Svårt men ack så viktigt: avstå från träning när du är förkyld, råder doktorn. Foto: Colourbox.

Jag får ofta mejl med frågor om hur man kommer tillbaka till träningen efter en förkylning. Här kommer svar från idrottsläkare Dan Leijonwall:

Efter en förkylning (mer eller mindre ont i halsen, snuva, hosta och/eller feber) är det viktigt att låta kroppen återhämta sig, vilket tar tid. Att omgående sätta igång med full fart ökar risken för skador. Räkna med minst lika lång tids upptrappning av träningen som du varit borta.

En annan fråga är om man lättare drabbas av ”återfall” om man börjar träna tidigt. Det självklara svaret på det är att undvika att börja träna för tidigt! Som tidigast kan man återgå i aktivitet en dag efter att sjukdomskänslan försvunnit. ”Förkylning” innebär att man blivit smittad av virus, vilket det finns väldigt många olika sorter och stammar av. Immunsystem lär sig att känna igen dessa virus, så att den nästa gång lättare kan motverka viruset när det dyker upp.

Förkylningssymptomen, såsom allmän sjukdomskänsla, hosta, upphostningar, snuva, nästäppa, feber är egentligen inte direkt förorsakat av själva viruset, utan av kroppens försvarssystem. Hostan för att göra sig av med de främmande partiklarna, slemhinnesvullnaden för att skydda slemhinnorna från virus, febern för att hämma virusets fortplantning etc. I princip gäller att ju starkare symptom desto mer har immunförsvaret reagerat på viruset, ett tecken på immunförsvaret effektivitet. Det är därför inte bra ur försvarssynvinkel att till varje pris sänka febern, dämpa hostan, använda avsvällande medel eller smärtstillande tabletter.

När man tränar ökar man cirkulationen av bl a blod och lymfa, vilket gör att mer av immunsystemet kommer åt att reagera på virusinfektionen. Det är en av orsakerna till att man får mer och farligare symptom av att träna om man är förkyld. Samma sak händer om man tränar innan immunsystemet helt lugnat sig efter en förkylning; det aktiveras igen. Det är alltså oftast inte fråga om ett ny smitta eller att viruset börjat om, utan en återaktivering av kroppens hyperaktiva immunsystem som ställer till bekymmer.

Om man upplever sig osedvanligt ofta förkyld är det sällan fråga om en bakomliggade sjukdom, även om det finns undantag, och ytterst sällan om ”svagt immunförsvar” – snarare tvärt om ett mycket aktivt och starkt immunförsvar. Det bästa man kan göra är att utnyttja detta för att bli frisk genom att respektera vad kroppen försöker signalera till dig: när du är förkyld gäller att avstå från träning.

/Dan Leijonwall
Specialistläkare
IMES AB

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv