X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström


Stretching kan förebygga och behandla idrottsskador. Foto: Colourbox.


FRÅGA:

Jag hade uppskattat ett inlägg om hur man behandlar och förebygger sträckningar. Är just nu drabbad av en illa sträckning i bakre lårmuskeln och det är segt att komma igång, den vill inte ge med sig.

/Thomas

SVAR FRÅN IDROTTSLÄKARE DAN LEIJONWALL:

Sträckning är en mindre sönderslitning av muskelvävnad. Sönderslitningen beror på att muskelkraften i rörelsen överstigit vävnadens hållfasthet, vilket kan ske då vävnaden inte är förbededd på kraftens storlek eller typ. Om vävnanden är förbededd, genom att utsätta vävnaden för successivt ökande kraft och olika typer av påfrestning, ökas hållfastheten och förmågan att utstå belastning.

En muskel är oftast som svagast och mest utsatt för tension (utdragning) i sitt mest utsträckta läge. Därför bör sådant undvikas när man tar ut stor stor kraft, då det är i dessa lägen som muskelbristningar uppstår. Typexempel är då man spurtar i löpningen och tar ut löpsteget, och råkar ut för muskelsträckning i lårets baksida. Genom att ändra löptekniken och se till att muskeln inte är stram kan sådana lägen undvikas, vilket minskar skaderisken.

Sönderslitning kan också ske vid rörelse som muskeln inte är van t exdå vinkeln på kraften ändras, på samma sätt som ett papper: Man kan hänga många kilo i ett A4-papper om det anbringas rakt, men om papperet vrids brister det omgående. I muskeln sker det då musklerna inte arbetar i sekvens, då de är dåligt koordinerade. Genom att träna koordination kompenserar muskeln för detta och håller för snedbelastningen.

Vid muskelbristningen uppstår en blödning. Blödningen startar en inflammation, med bland annat svullnad och smärta, vilket är kroppens, ofta överdrivna, läkningsmekanism och sätt att motverka ytterligare skada. Genom att snabbt förhindra att blödningen fortsätter, genom till exempel tryck med elastlinda, kan man begränsa den efterföljande inflammationen, vilket förkortar läkningstiden. När inflammationen väl uppstått kan den i sitt akuta skede (första 2-3 veckorna) behandlas med antiniflammatoriska läkemedel (till exempel Magnecyl,Ipren eller Voltaren).

/Dan

SVAR FRÅN ANDERS LIDESTAM, IDROTTSNAPRAPAT:

När väl skadan inträffat är det av största vikt att efter akutfasen (första dygnen) komma igång med rehabiliteringen, för att minimera ärrvävnaden och få en fin regelbunden läkning. Risken är annars stor att läkningen blir oregelbunden och att det bildas en ärrvävnad som lätt kommer att brista igen vid belastning. Beroende på storleken på bristningen får man anpassa behandling, massage och lättare stretching, vilket man börjar med redan vecka 1. Steg 2 är komma igång med att belasta muskeln stegvis med styrke- och koordinationövningar.

Det är också av största vikt att kontrollera styrkeförhållandet mellan den skadade muskeln och dess antagonist. Om det handlar om skada på lårets baksida är ofta den motbalanserande muskeln på lårets framsida relativt för stark, varför balansen mellan dessa måste förstärkas. I många fall finner man också att stabiliteten I bålen är svag, vilketkommer att leda till ett felaktigt rörelsemönster i löpningen, och denna måste då tränas. Vad man kan göra för att förebygga och behandla:

* Stretching

* Koordinationsträning

* Ordenlig uppvärmning

* Långsam upptrappning av ny träning

* Bålstabilitetsträning

/Anders

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv