Fråga Malin: Hur mycket styrka ska man köra?

Styrketräning för löpare.

Malin Ewerlöf Krepp om styrketräning för löpare. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag undrar hur mycket man ska styrketräna för att bli en bättre löpare? Vilken sorts styrka tränar du? Och hur ofta?

/Kalle, 32

SVAR:

Hej Kalle,

jag tycker det är bra för en vanlig motionär att få in någon sorts styrka 2 ggr/vecka. Då handlar det inte om att man behöver köra på gym med tunga vikter i två timmar utan snarare behöver man främst annan styrka som löpare. För att orka springa med bra löpteknik är det jättebra om man tränar mycket corestyrka vilket man kan göra hemma ett par gånger i veckan. Sedan tycker jag hoppstyrka är kanonbra för att bli spänstig och stark på ett sätt som gör att man orkar ligga högre upp med sin tyngdpunkt i löpsteget. Själv kör jag numera mest olika former av cirkelstyrka typ crossfit, Tabata, Kettlebelt, boxercise samt hoppstyrka.

/Malin

Har du också en löparfråga till Malin Ewerlöf Krepp? Mejla den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (8 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • gäst

    Knäböj

  • Kjell Nilsson

    Malin svarar som vanligt mycket bra !
    Jag började gymträna för 30 år sedan när jag började med löpning/maraton  2008 fortsatte jag med det men
    med lättare vikter och nytt benprogram.Vad är en bättre löpare ? kan bara tala för mig själv
    men styrketräningen hjälper mig att klara av löpning på asfalt ,halka,snömos m.m har klarat
    mig från skador.Jag skulle kanske bli en snabbare löpare med mera intervallträning.Men
    än så länge blir jag snabbare och starkare för varje år.Är snart 52 år
    .Jag tränar även muskler som ej är viktiga för löpning ,axlar,armar m.m
    Men passen får ta max 50-55 min..högt tempo lätta vikter ger även  konditionträning.

  • Putchi

    Kan du utveckla det där med hoppstyrka?

  • Anonym

    Armhävingar, pushups och knäböj gjorde oss till bra soldater som värnpliktiga. Varje morgon….

  • Kenny Bräck

    Varken frågan eller svaret är särskilt bra. Du ska träna på det som du vill bli bra på. Punkt slut. Vill du bli en bättre löpare skall du springa. Däremot kan det vara bra ur ett större perspektiv att träna upp din styrka (minska skaderisken osv) men det kommer inte per automatik göra dig till en bättre löpare.

    Och nej, BRAK gör ingen bra soldat. Det gör dig bara till bra kanonmat.

  • Anonym

    Fel.

  • Helene

    Hej,
    jag är 62 år och bor utomlands. där ar det varmt msatdels hela året så jag har börjar springa/löpträna 2-3 ggr/v.Kan jag springa oftare ? Vilken annan träning kan man göra som är rimlig för ålderns ? Ska åka slalom i dolomiterna i mitten av mars så jag behöver starka ben. / Helene

  • Anonym

    OBS: Det här har ingenting med saken att göra. Jag undrar bara varför det så ofta när styrketräning och tjejer illustreras med en bild är en liten spe arm med knappt synliga muskler och en pytteliten vikt (här för tydlighetens skull i plast) i stil med vad min mormor skulle ha använt när hon var 90? Är det så tjejer ”ska” se ut och ”bör” träna? Om jag får generalisera skulle jag säga att tjejer oftast tar i för lite (jag har ganska många gymtimmar och diverse blandade pass i bagaget). Biffa till bilderna så vi får en annan mental bild att sträva mot!