X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Äpple

Bör man verkligen rekommendera folk att äta 2-3 frukter om dagen, undrar Daniel. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Petra!

Tycker du verkligen att det är motiverat att i den moderna världen, där övervikt och diabetes ständigt ökar på grund av ett kraftigt ökat kolhydratintag (bland annat orsakat av en omotiverad rädsla för fetter), rekommendera människor att sätta i sig mer kolhydrater i form av fruktsocker (”minst 2-3 frukter per dag”)?

Vad baserar du dessa rekommendationer på? Så gott som all modern forskning pekar ju på att det är den kraftigt ökade konsumtionen av kolhydrater som orsakar det som tidigare (och felaktigt) ansågs orsakas av fetter.

Mvh Daniel

SVAR:

Hej Daniel,

tack för din feedback om förra veckans fråga. Orsaken till att övervikt har ökat de senaste åren beror på att vi människor konsumerar fler kalorier samtidigt som vi är mindre aktiva. Vi konsumerar även mer snabba kolhydrater i form av läsk, godis, vitt bröd och det är inte bra för vikten. Det senaste året har det spridits en myt kring att frukt skulle vara onyttigt efter att myten fått stort utrymme i media. Det finns dock inga forskningsstudier som har visat några negativa effekter som viktuppgång av att äta frukt.

Det är sedan stor skillnad på att äta rent fruktsocker jämfört med att äta frukt som innehåller fruktsocker. En grupp överviktiga fick äta en kost med 20 gram rent fruktsocker medan en annan grupp åt 60 gram fruktsocker som endast kom från att äta frukt. Resultatet visade att de som åt frukt hade en större viktminskning i jämförelse med gruppen som enbart åt fruktsocker. Det visar tydligt att frukt inte bara är fruktsocker. (http://1.usa.gov/ZOhz6V)

I en dansk studie på diabetiker som blev publicerad i år visade man även att en ökad mängd frukt inte gör att man går upp vikt. Det är snarare mängden kalorier som har betydelse. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3599615/).

De flesta professorer inom nutritionsforskningen är överens om att det är bra att äta frukt. WHO har även allmänna rekommendationer som säger att man varje dag ska äta både frukt och grönt, vilket visar att det inte bara är livsmedelsverket som rekommenderar att äta frukt varje dag.

För rekommendationer från WHO: http://www.who.int/dietphysicalactivity/fruit/en/.
För rekommendationer från livsmedelsverket: http://bit.ly/17LFn07

Så för att ge svar på din fråga. Jag tycker det finns tillräckligt med vetenskaplig grund för att jag ska kunna rekommendera att äta mycket frukt.

Hälsningar Petra

Har du också en fråga till Petra Kindlund? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv