Fråga Nicklas: Ett år till Ironman – hur ska jag träna?

Triathlontävling

Hur ska man bäst förbereda sig för en Ironmantävling? Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Nicklas!

Är sugen på att börja med triathlon men vill inte tappa den löpnivå jag har nu. Är det möjligt? Hur ska jag lägga upp träningen (i stora drag) om jag har drygt ett år kvar till Ironman och tänkte genomföra den på runt 12-13 timmar? Hur mycket måste man springa/cykla/simma i veckan?

/L

SVAR:

Hej L,

triathlon är en inte alltför lätt idrott att lägga upp träningen för. Tittar vi på triathleter över lag så har dom en väldigt stor träningsmängd. Nu vet jag inte din löpnivå idag men vetenskapen säger att du kan halvera träningsmängden så länge du behåller intensiteten och ändå bibehålla din nivå. Det skulle i sin tur frigöra relativt mycket tid till simning och cykel. De löppass du kör bör vara kvalitativa och de återhämtningspass eller liknande som du kanske kör annars bör läggas på simning och/eller cykling.

Om målsättningen ligger på 12-13 timmar så tycker jag att prioriteringen på simning/cykling borde ligga på den där du har mest tid att tjäna. Så jag skulle rekommendera att ”testa” dig själv i de enskilda momenten och prioritera utefter det. Självklart bör du ha i åtanke att simningen påverkar cyklingen och simning/cykling påverkar löpningen så jag skulle anta att löpningen kommer ta längre tid än din bästa tid på maraton (som jag antar att du testat). Det finns dock, vad jag läst, undantag som faktiskt satt personbästa på maraton under ett triathlon.

Självklart är allt möjligt och du gör helt rätt som långtidsplanerar och siktar ett år framåt i tiden. Efter att du testat dig själv bör du sitta ner och göra en planering hela vägen fram till Ironman och därefter, i den mån du kan, följa denna. Självklart så ska du lyssna på kroppen på vägen och du kan komma att vara tvungen att anpassa efter hand.

Stort lycka till och hoppas du når ditt mål! Glöm inte tålamodet!

Hälsningar Nicklas

Har du också en träningsfråga till Nicklas? Mejla den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

HÄLSA

Skyddar ditt hjärta och gör dig mätt

6 anledningar att älska kolhydrater.

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

Löpare livrädda för att bli ”bulliga”.

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

HÄLSA

”Äer frukostmat till middag”

Experten: ”Det kan vara okej.”

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”