Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Knäsmärtor vid snabb löpning

Hur tränar man bäst om man eventuellt har artros, undrar Anna-Karin. Dan Leijonwall svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag sprang en del i unga år, men de senaste 12 åren har jag mest ridit och promenerat ungefär 5 gånger i veckan. Hela våren och sommaren gick jag 5-8 km 4-5 gånger per vecka. Började så smått att springa, först en kilometer, sedan två. Konditionsmässigt gick det bra, men jag fick jag direkt ont i vänster knä. Antagligen är det artros, vilket min sjukgymnast tror, men jag har inte gjort magnetröntgen. Hur kan jag träna bäst om det är artros och är det överhuvudtaget möjligt att kunna springa med dessa problem? Att gå ger inga smärtor.

Hälsningar Anna-Karin

SVAR:

Hej Anna-Karin!

Ridsport och löpning brukar låta sig förenas bra, då de kompletterar varandra, inte minst beträffande bålstabilitet. Däremot är löpning och gång mer skilda åt än man kan tro. Man belastar annorlunda vid löpning och det är inte självklart att gång ger löparfärdigheter. Det är därför nästan lika vanligt med ”nybörjarskador” när man börjar löpa efter en tids promenader som när man inte förberett sig genom att gå. Det statistiskt mest troliga är att du har just en sådan orsak till knäbesvären, något som är relativt lätt åtgärdbart.

Knän är ett känsligt och vanligt skadeområde vi löpning, i synnerhet i början av en löparkarriär. Det har att göra med att knäleden är en central mekanisk struktur vid löpning, samt att leden har många olika vävnadsstrukturer som man kan överbelasta; ledbrosk, muskulatur, senfästen, muskelfästen, ledhinnor, kapselvävnad med mera. Precis som du redan erfarit är allmänkondition en sak och vävnadstålighet för belastning en annan. Vävnadståligheten kommer betydligt långsammare, och dessutom tar den något längre tid på sig med åldern.

Att utan vidare dra slutsatsen att du har artros, en försvagning av ledbrosket, är med tanke på ovanstående inte korrekt, då smärta i knät kan ha så många olika orsaker. Man bör alltid, om det inte redan är gjort, göra en ordentlig knäundersökning (både manuellt och funktionellt). Ibland, om fynden i undersökningen inte ger svaret, kompletteras med vanlig slätröntgen eller magnetröntgen (MR), vilket görs via ortoped eller idrottsläkare. För att komplicera till det kan också nämnas att förekomst av artros på röntgen/MR inte behöver vara orsaken till att du har ont.

Om du har artros i knät avgörs rehab av vilken led som är drabbad (leden mellan lårben och underben eller leden mellan knäskål och lårben), vilken del av leden som är drabbad, graden av artros och ditt allmänna skick. I princip går rehab ut på att utesluta skadliga moment och långsamt vänja vävnaderna vid belastning, något som således kräver individuellt anpassad träningsregim och manuell instruktion. Beroende på din egen ambition och förutsättningar kan träningen se väldigt olika ut. För detta krävs en alert och kunnig instruktör/terapeut. Sådan hittar man hos sjukgymnaster eller naprapater, i synnerhet de som har särskild idrottsmedicinsk utbildning.

Bästa hälsningar,

Dan Leijonwall, specialistläkare och ansvarig läkare för Stockholm Marathon
www.idrottsdoktorn.se

Har du också en fråga till idrottsläkare Dan Leijonwall? Skicka den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv