X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Styrketräning för barn

Bör barn styrketräna? Nicklas Lindström svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej,

har läst att det tydligen inte alls är farligt för barn att styrketräna. Är det så? Och vad bör barnen i så fall träna?

/P

SVAR:

Hej P,

detta stämmer och rent generellt kan man säga att detta ”förbud” mot styrketräning är en av anledningarna till att Sverige hamnar efter i många idrotter internationellt. Så här svarar Helena Bellardini och Michail Tonkonogi, som är två av de främsta i Sverige inom området, på frågan:

”I en studie som var specifikt fokuserad på att undersöka eventuella faror med styrketräning hos barn undersökte man eventuella skador på skelett och muskler samt möjlig påverkan på hjärtkärlsystemets funktion, mognad, tillväxt, rörlighet, motorisk funktion. Resultaten visade att styrketräning inte hade några negativa effekter på någon av de undersökta parametrarna och att skaderisken i samband med styrketräning är obefintlig. I en omfattande sammanställning av flera studier jämförs skaderisken hos unga idrottare i olika idrottsgrenar och typer av träning. Resultaten visar att skaderisken vid styrketräning var 0,0035 skador/100 mantimmar träning. Detta kan jämföras med skaderisken vid fotbollsträning (6,20 skador/100 mantimmar träning). Det är för ett barn mer än 1500 gånger farligare att spela fotboll än att styrketräna!”

All träning kan givetvis vara skadlig om den utförs felaktigt. Så att redan som barn lära sig vikten av rörlighet, bålstabilitet och hur en rörelse utförs anser jag och många med mig väldigt viktig. Det talas också om att träna för att kunna träna, det vill säga ha så bra förutsättningar som möjligt för att träna tungt med minimal skaderisk.

Jag tycker det är viktigt att lära sig rätt från början så anlita gärna en tränare som har kunskap/utbildning inom ämnet och samma sak gäller inom föreningslivet. En bra träningsmetod som gett väldigt bra resultat på idrottare på olika nivåer och i olika åldrar är MAQ, Muscle Action Quality. Se till att ta ett steg i taget och se till att barnet/ungdomen behärskar momenten i respektive ordning och att inget förbises.

Boktips att titta på är: ”Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom” av Helena Bellardini och Michail Tonkonogi samt ”Muscle Action Quality” av Pierre Johansson och Leif Larsson.

Hoppas detta hjälper på vägen!

Hälsningar Nicklas

Har du också en träningsfråga till Nicklas Lindström? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv