Dör intervalldöden…

Mjölksyrestinna och trötta men lyckliga intervallben efter dagens urladdning med Running Sweden. Foto: Petra Månström.

Milspåret och sedan Göteborgsvarvet på samma vecka krävde en vecka med lugnare träning och alltså var jag borta från Running Swedens ”Tough Tuesday” i två veckor. Men idag var det äntligen dags att sätta igång igen och som jag har längtat! Det är något speciellt med de här passen, de är stentuffa och jag skulle aldrig, aldrig klara av att genomföra dem på egen hand. Man har lite fjärilar i magen inför passet när man undrar hur det ska gå, men man vet också att man kommer må fantastiskt bra där i duschen efteråt. Och själva passet är faktiskt uthärdligt det också, även om man stundtals ångrar varför man gett sig på det.

Idag stod det fyrhundringar på schemat, 10-15 stycken beroende på dagsform och med cirka 45-60 sekunders ståvila mellan varje intervall. Dessa skulle löpas på grusvägen som går runt fotbollsplanen vid Karlberg och farten skulle sådan att man efter sista intervallen kände att man skulle kunna klämma någon till. Svårt att i förväg bestämma vilken den farten är, men första vändan gick på 1.40 och på de övriga tretton intervallerna låg jag mellan 1.38-1.45 vilket innebär farter mellan 3:55-4:12 min/km. Klart jag fick slita, men jag kunde hela tiden hålla ett hyfsat högt och bra löpsteg och hade andningen under kontroll – det var mina viktigaste referenspunkter. Så fort jag kände att det blev mer ”slugger style” över löpningen saktade jag ner en liten aning och på så sätt höll jag hyfsat jämn fart hela vägen. Var duktigt trött efter sista rundan, men hade nog orkat någon till om jag varit tvungen. Men nu var det ju meningen att man skulle stanna precis där och alltså fick det räcka med 14 fyrahundringar (= 5,6 km). Fullt tillräckligt! Den relativt korta vilan mellan varje intervall gjorde också att pulsen låg på 155 (83 % av max) eller högre under hela intervalldelen och effekten på konditionen var alltså hög.

Dagens Running Sweden-pass inklusive upp- och nerjogg. Sträcka: 11,21 km, tid: 56:51, snittfart: 5:04 min/km, snittpuls: 159 (84 % av max), maxpuls: 179 (95 % av max).

Nu mår jag så där skönt bra som man bara gör efter ett tufft intervallpass under ledning av Rubin McRae – det vill säga ligger i fosterställning i soffan och känner mig sjukt nöjd. Vilket kanonbra gäng ni är!

Visa kommentarer (612 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. JACOB GUDIOL

”Mer än en plump i skolbetyget”

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Loppet där du slipper allt som är lagom

”En formidabel fysisk utmaning.”

Swissalpine Marathon. Bildspel

78 kilometer och 2700 höjdmeter

Löpning

Swissalpine Marathon 2014.

Nordiska dieten bra för hälsan

”Väl så bra som Medelhavskosten.”

Mellanmålet som är vägen till toppform

Forskning

”Upplevde minskad hunger.”

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”

”Enda upplägget som funkar”

Träning

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

TRÄNING

Var beredd på att sticka ut.

Smoothien som ger dig starka ben

HÄLSA

Frostig, fruktrik och läskande.

Hälsa

10 livsmedel som gör levern glad

Boosta kroppen med rätt mat.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

”Levde på havregryn och vatten.”

HOLLYWOOD

10 galnaste skådisdieterna.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”

Maratonbloggen

Kostexperten

Personlig träning