Dör intervalldöden…

Mjölksyrestinna och trötta men lyckliga intervallben efter dagens urladdning med Running Sweden. Foto: Petra Månström.

Milspåret och sedan Göteborgsvarvet på samma vecka krävde en vecka med lugnare träning och alltså var jag borta från Running Swedens ”Tough Tuesday” i två veckor. Men idag var det äntligen dags att sätta igång igen och som jag har längtat! Det är något speciellt med de här passen, de är stentuffa och jag skulle aldrig, aldrig klara av att genomföra dem på egen hand. Man har lite fjärilar i magen inför passet när man undrar hur det ska gå, men man vet också att man kommer må fantastiskt bra där i duschen efteråt. Och själva passet är faktiskt uthärdligt det också, även om man stundtals ångrar varför man gett sig på det.

Idag stod det fyrhundringar på schemat, 10-15 stycken beroende på dagsform och med cirka 45-60 sekunders ståvila mellan varje intervall. Dessa skulle löpas på grusvägen som går runt fotbollsplanen vid Karlberg och farten skulle sådan att man efter sista intervallen kände att man skulle kunna klämma någon till. Svårt att i förväg bestämma vilken den farten är, men första vändan gick på 1.40 och på de övriga tretton intervallerna låg jag mellan 1.38-1.45 vilket innebär farter mellan 3:55-4:12 min/km. Klart jag fick slita, men jag kunde hela tiden hålla ett hyfsat högt och bra löpsteg och hade andningen under kontroll – det var mina viktigaste referenspunkter. Så fort jag kände att det blev mer ”slugger style” över löpningen saktade jag ner en liten aning och på så sätt höll jag hyfsat jämn fart hela vägen. Var duktigt trött efter sista rundan, men hade nog orkat någon till om jag varit tvungen. Men nu var det ju meningen att man skulle stanna precis där och alltså fick det räcka med 14 fyrahundringar (= 5,6 km). Fullt tillräckligt! Den relativt korta vilan mellan varje intervall gjorde också att pulsen låg på 155 (83 % av max) eller högre under hela intervalldelen och effekten på konditionen var alltså hög.

Dagens Running Sweden-pass inklusive upp- och nerjogg. Sträcka: 11,21 km, tid: 56:51, snittfart: 5:04 min/km, snittpuls: 159 (84 % av max), maxpuls: 179 (95 % av max).

Nu mår jag så där skönt bra som man bara gör efter ett tufft intervallpass under ledning av Rubin McRae – det vill säga ligger i fosterställning i soffan och känner mig sjukt nöjd. Vilket kanonbra gäng ni är!

Visa kommentarer (612 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

HÄLSA

Skyddar ditt hjärta och gör dig mätt

6 anledningar att älska kolhydrater.

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

Löpare livrädda för att bli ”bulliga”.

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

HÄLSA

”Äer frukostmat till middag”

Experten: ”Det kan vara okej.”

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”