Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Löpare under 2010 års Stockholm Marathon. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

1. Var på plats i god tid!
Första start går 11.30, men det är mycket som ska hinnas med innan dess. Bilköer ska forceras, värdesaker ska lämnas in, energigeler ska packas ner i fickor och toabesök ska klaras av. Du vill inte inleda maran med andan i halsen så var på plats i god tid för skönast möjliga upplevelse.

2. Var välvätskad
Frukosten bör vara färdigäten runt klockan åtta, så du kan ägna tiden fram till start åt sista laddningen med sportdryck (ca en liter). Se bara till att inte dricka för mycket så du rubbar saltbalansen i kroppen. SMHI utlovar perfekt löparväder med cirka 15 grader och halvklart – ungefär som på Göteborgsvarvet förra veckan alltså – så du behöver inte överdriva vätskeintaget.

3. Klä dig inte för varmt
Nej, du lär varken behöva löparjacka eller långtights när det är 15 grader varmt och du ska springa en mara. Jag lovar att du kommer att jobba dig varm även om det är lite kylslaget vid starten.

4. Säkra chipet
Utan chip ingen tid – så säkra gärna in chipet i skosnörena. Och knyt skosnörena ordentligt – detta kan inte nog upprepas eftersom du inte vill behöva stanna för att fippla med sådant.

5. Drick smart
Vid vätskekontrollerna serveras drycken i muggar och det effektivaste sättet att tömma dem är att trycka ihop muggen på mitten och dricka ur den som en ”pip”.

6. Gå ut lugnt
Har sagt det förut och säger det igen: de som lyckas bäst på maran springer i ett jämnt tempo och i bästa fall klarar de även en negativ split – alltså att springa andra halvan snabbare. Detta kräver att du går ut lugnt och inte låter dig dras med i den allmänna rusningen efter att startskottet har gått. Ha is i magen och se de första kilometrarna som uppvärmning. Känslan att ha krafter kvar på slutet och plocka löpare för glatta livet är enormt upplyftande!

7. Coca cola-kontrollen vid Stadshuset
Den har stor del i min sub4-prestation på fjolårets mara – jag talar om Coca cola-kontrollen i närheten av Stadshuset. Avslagen koffeindryck är precis det man behöver för att orka med den sugande stigningen längs Torsgatan upp mot S:t Eriksplan. Om du inte får magproblem av koffein – testa!

8. Var en sjyst medlöpare
Vill du ta det lugnare – håll till höger och låt snabbare löpare passera. Du har allt att vinna på att vara en sjyst medlöpare, när tröttheten börjar komma är det skönt att kunna växla några ord och få pepp av andra löpare omkring dig. Kom ihåg: de flesta är lika trötta som du.

9. Haka på farthållarna
Det finns farthållare för olika sluttider på maran – varför inte haka på dem? Du känner igen dem på de färgglada ballongerna som det står olika sluttider på. Ofta är det väldigt trevliga människor som agerar farthållare och min kompis Maria säger att hennes farthållare i fyratimmarsgruppen med största sannolikhet gjorde att hon kom in på en så bra tid (3.52 på första maran!)

10. Ha kul!
Sist men inte minst: En mara är en upplevelse för livet! Insup stämningen som bara infinner sig på stora lopp och NJUT av publikstödet och energin från medlöparna. Fira målgången med något riktigt gott och unna dig sedan ordentligt med vila.

STORT LYCKA TILL!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv