Veckans löpare: Caroline Ingeby

Caroline Ingeby

Caroline Ingeby. Foto: Privat.

Fakta om dig?

- Fyllde 30 år januari och är för närvarande mammaledig med min och min makes son Noel som föddes 20 november 2011. Bor i Hägersten och jobbar annars,  när jag inte är mammaledig,  på finansbolag.
Hur länge har du löptränat?

- Började lite smått 2008, men 2009 började jag springa mer strukturerat och planerat och deltog då i flera lopp bland annat Midnattsloppet och Premiärmilen.

Varför springer du?

- Jag bara älskar att springa! Det finns enbart fördelar – frisk luft, variation av pass och upplägg, du kan göra det när och var du vill, tillgängligheten, du får stark kropp och knopp, du kan socialisera samtidigt, får upptäcka nya omgivningar och så vidare. Jag känner mig nästan lite sjuk när jag inte kan/får springa, det är helt enkelt ett beroende. Fast ett positivt sådant.

Vilket typ av löppass är din favorit och varför?

- Svårt, gillar ju alla pass på olika sätt men måste nog ändå säga att hjärtat klappar lite extra för intervaller och helst då backintervaller. Ju jobbigare det är desto roligare. När hjärtat håller på att pumpas ut ur halsgropen känner man att man lever.

Var någonstans springer du helst?

- Springer helst i de vackra omgivningarna där jag bor, längs Mälaren bort till Vinterviken och runt Årstaviken.

Ditt bästa löparminne?

- Bästa löparminnet måste vara när jag sprang Stockholm Halvmarathon 2010. Jag tittar på pulsklockan när jag springer ner längs Götgatan på Söder och inser att om jag lägger på ett sista kol så kommer jag att klara målet som jag längst inne hade hoppats på men inte vågat tro, att springa in på 1.45. I mål blev tiden 1.45.08 och jag bara flög fram.

Framtida löparmål?

- Håller nu på och springer mig tillbaka till formen efter graviditeten. Närmaste målet är att springa Jubileumsmarathon den 14 juli. Sen vill jag under detta år klara milen under 47 minuter, men på längre sikt komma under 45 min. Vill i år gärna slå mina pers från 2010. Eftersom jag var gravid 2011, blev det inga lopp. Så jag är grymt taggad för 2012.

Favoritskor och varför just dem?

- Prövar mig fram lite,  men gillar Saucony och Asics. Sauconys sko Guide är grym med bra dämpning, passform, och pronationsstöd. Tror och hoppas också mycket på mina nya snabbskor Gel Tarther Diva från Ascis. Känns som om de kommer att bli favoriter.

Hur klär du dig helst när du springer (på våren)?

- På våren springer jag helst i tights och en långärmad tröja och om det behövs en väst eller löparjacka.

Caroline bloggar om löpning på  ”Klara, färdiga, Spring” och finns även på Twitter som kfspring.

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Hälsa

Nu bevisat – träning bra mot depression

Svenska forskare hittade förklaringen.

”Mer än en plump i skolbetyget”

JACOB GUDIOL

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Loppet där du slipper allt som är lagom

”En formidabel fysisk utmaning.”

Swissalpine Marathon. Bildspel

78 kilometer och 2700 höjdmeter

Löpning

Swissalpine Marathon 2014.

Nordiska dieten bra för hälsan

”Väl så bra som Medelhavskosten.”

Mellanmålet som är vägen till toppform

Forskning

”Upplevde minskad hunger.”

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”

”Enda upplägget som funkar”

Träning

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

TRÄNING

Var beredd på att sticka ut.

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

10 livsmedel som gör levern glad

Boosta kroppen med rätt mat.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

”Levde på havregryn och vatten.”

HOLLYWOOD

10 galnaste skådisdieterna.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”