Veckans löpare: Caroline Ingeby

Caroline Ingeby

Caroline Ingeby. Foto: Privat.

Fakta om dig?

- Fyllde 30 år januari och är för närvarande mammaledig med min och min makes son Noel som föddes 20 november 2011. Bor i Hägersten och jobbar annars,  när jag inte är mammaledig,  på finansbolag.
Hur länge har du löptränat?

- Började lite smått 2008, men 2009 började jag springa mer strukturerat och planerat och deltog då i flera lopp bland annat Midnattsloppet och Premiärmilen.

Varför springer du?

- Jag bara älskar att springa! Det finns enbart fördelar – frisk luft, variation av pass och upplägg, du kan göra det när och var du vill, tillgängligheten, du får stark kropp och knopp, du kan socialisera samtidigt, får upptäcka nya omgivningar och så vidare. Jag känner mig nästan lite sjuk när jag inte kan/får springa, det är helt enkelt ett beroende. Fast ett positivt sådant.

Vilket typ av löppass är din favorit och varför?

- Svårt, gillar ju alla pass på olika sätt men måste nog ändå säga att hjärtat klappar lite extra för intervaller och helst då backintervaller. Ju jobbigare det är desto roligare. När hjärtat håller på att pumpas ut ur halsgropen känner man att man lever.

Var någonstans springer du helst?

- Springer helst i de vackra omgivningarna där jag bor, längs Mälaren bort till Vinterviken och runt Årstaviken.

Ditt bästa löparminne?

- Bästa löparminnet måste vara när jag sprang Stockholm Halvmarathon 2010. Jag tittar på pulsklockan när jag springer ner längs Götgatan på Söder och inser att om jag lägger på ett sista kol så kommer jag att klara målet som jag längst inne hade hoppats på men inte vågat tro, att springa in på 1.45. I mål blev tiden 1.45.08 och jag bara flög fram.

Framtida löparmål?

- Håller nu på och springer mig tillbaka till formen efter graviditeten. Närmaste målet är att springa Jubileumsmarathon den 14 juli. Sen vill jag under detta år klara milen under 47 minuter, men på längre sikt komma under 45 min. Vill i år gärna slå mina pers från 2010. Eftersom jag var gravid 2011, blev det inga lopp. Så jag är grymt taggad för 2012.

Favoritskor och varför just dem?

- Prövar mig fram lite,  men gillar Saucony och Asics. Sauconys sko Guide är grym med bra dämpning, passform, och pronationsstöd. Tror och hoppas också mycket på mina nya snabbskor Gel Tarther Diva från Ascis. Känns som om de kommer att bli favoriter.

Hur klär du dig helst när du springer (på våren)?

- På våren springer jag helst i tights och en långärmad tröja och om det behövs en väst eller löparjacka.

Caroline bloggar om löpning på  ”Klara, färdiga, Spring” och finns även på Twitter som kfspring.

Visa kommentarer (0 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Smoothie på päron, broccoli och kiwi. HÄLSA

Smoothien som ger dig starka ben

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

10 nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

”Smoothie bättre än morgonkaffe”

NY BOK

”Renar och stärker kroppen.”

Ät bönor – håll vikten i schack

FORSKNING

Dessa bönor ger bästa effekten.

Middag med familjen minskar risk för fetma

Professor: Måltidsordningen extremt viktig.

Maten som kan ge dig fetma

Här är de senaste nyheterna i forskar-världen.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag som förstör din relation

Så räddar du förhållandet.

RELATIONER

Undvik fällorna i kärleksjakten

Dejtingtipsen alla singlar vill ha.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

10 nyttigaste sakerna du kan äta

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

Personlig träning

Kostexperten

Hälsa