Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Stukning

Idrottsläkare Dan Leijonwall ger råd om rehabilitering efter fotledsstukning. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Under en springtur i skogen förra helgen lyckades jag stuka min fot riktigt rejält, jag går fortfarande på kryckor (10 dagar senare) men kan stödja lite på foten. Min fråga är hur jag ska tänka när jag ska börja träna upp foten igen? Jag har fått tips om balansbräda, men det är det enda. Innan stukningen sprang jag ca 5 km 2-3 gånger i veckan och har gjort så regelbundet under det senaste året, lite mer oregelbundet innan dess men har sprungit till och från i ganska många år (är 28 idag). Är inte alls jättetränad, springer milen på ca 55 minuter, men jag längtar ändå redan efter att kunna ge mig ut igen. Har du några tips om vad jag ska tänka på när jag sätter igång? Jag vill ju komma igång så fort som möjligt, men inte skada mig igen…

Mvh Elin

SVAR:

Hej Elin!

Fotledsstukning (fotledsdistorsion) förekommer hos alla som som ställer lite högre krav på fotledsstabiliteten. Stabiliteten är något av en färskvara, och försvinner om den inte underhålls. Alla som haft träskor som barn kan vittna om hur vingligt och vrickigt det är i början av träskosäsongen, för att sedan lätta ju längre sommaren skrider. Samma sak sker när man efter en vinter börjar löpa mer, framför allt i terräng, då frekvensen stukningar ökar när kraven på stabilitet höjs snabbare än kroppen hinner kompensera.

Problemet med stukning är dubbelt; orsaken är således att det fattas stabilitet i förhållande till krav, men också att stukningen i sig ofta leder till ännu sämre stabilitet. I studier ser man att upp till 50% av de som stukar fotleden råkar ut för en ny stukning inom 3 månader.

För att förhindra stabilitetsförsämring och ny skada, och eliminera orsaken till skadan, är tidig behandling viktig. Vid stukning är det i akutläget viktigt att begränsa blödning och svullnad genom att linda hårt så snabbt som möjligt och hålla foten i högläge. Någon minuts fördröjning av detta kan i värsta fall motsvara veckor av smärta och rehab. Alla löpare borde ha med en elastlinda i fickan ifall av egen eller annans skada i löpspåret. Mer detaljer om behandling på denna länk.

Efter akutläget är det viktigaste att avveckla kryckor och komma igång med vanlig gång så snart som möjligt. Vila längre än något dygn är sällan aktuellt. Fördröjning av detta innebär risk för förlängd smärta och behov av rehab. Så snart smärtan tillåter är igångsättande av stabilitetsträning aktuell, något som enkelt kan ske till exempel på balansplatta eller balanskuddar, antingen på egen hand med instruktion på till exempel denna länk, eller via sjukgymnast/naprapat. Det kan vara en god idé att åtminstone säsongsvis träna fotledsstabilitet för att förhindra att skada uppstår – prehab!

Om fotledssmärtan inte minskar med träning, eller om fotleden känns instabil bör den bedömas av ortoped eller idrottsläkare.

Vänliga hälsningar,

/Dan Leijonwall, idrottsläkare

www.idrottsdoktorn.se

Har du också en fråga till idrottsläkare Dan Leijonwall? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv