Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Viktproblem

En läsare har fastnat för konditionsträning och har problem med hon tappar i vikt. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag hoppas verkligen du kan hjälpa mig med denna fråga angående kost. Jag är ganska ny just inom konditionsidrott. Har alltid tränat mycket, närmare elitträning men märkt att jag både är bra och tycker att det är sjukt kul med just konditionsidrott. Dock är jag kanske lite speciell då jag inte riktigt fastnat för löpning mer än någon gång i veckan, på grund av lite problem med höft/knä som tyvär blir alltför påtagligt vid mycket löpning.

Men det jag fastnat för ganska mycket är crosstrainer och spinning. Tycker det är jätteroligt och lägger ofta upp mina pass som löpning med intervaller, långpaass, distans och så vidare. Mitt problem är kosten. Jag tycker jag äter jättemycket och bra mat, är pigg, glad, alert och orkar med både jobb, träning och vänner. Men jag rasar i vikt. Jag har inga problem, men är lite intresserad av att veta hur mycket man egentligen ska lägga på? Jag har ju mestadels kört styrka förr och legat på drygt 1 800-2 000 kcal. Jag arbetar som undersköterska med ett normalaktivt arbete, går mycket så jag får en viss vardagsmotion men sitter ju och slappar rätt mycket också.

Sedan har jag väl trott att crossen inte bränner lika mycket som löpning. En träningsvecka kan för övrigt se ut ungefär så här:

Måndag: Långpass på crosstrainer, ca 90-100 min.
Tisdag: Spinning 45 min, hårt. Crosstrainer 20-30 min hyfsat lätt.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Crosstrainer 45 min – snabbdistans. Styrka.
Fredag: Spinning 30 min. Styrka.
Lördag: Crosstrainer 45 min, snabbdistans.
Söndag: Styrka/vila.

Kan pulsklocka vara ett alternativ? Min gick sönder och efter det har jag kört på känsla, har dock funderat på att köpa en ny. Äter idag mellan 2 000-2 500 kcal om dagen, allt möjligt. Jag äter bra mat, mycket protein samt fika, glass och lite godis varje dag! Mycket träning, men allt kommer enabrt från träningsglädje. Detta var bara en typ-vecka, det handlar om tid, ork och så vidare. Hoppas du bara kan komma med något snabbt tips.

Mvh Anna

SVAR:

Hej Anna,

vad härligt att du har så mycket energi och träningsglädje. Av din beskrivning om hur mycket du tränar så behöver du få i dig runt 2 500 kcal för att inte tappa vikt. Så ja, du kan lägga till mer mat under dagarna. Försök få in en bra fördelning på frukost, lunch och middag, med 2-3 mellanmål så att du fördelar energin utspritt över dagen.

Ett bra mellanmål kan till exempel vara keso med apelsinbitar och kanel, eller en fullkornssmörgås med ost och grönsaker eller en smoothie med banan och bär. Om du vill göra din egen glass kan du mixa bär med matyoghurt och frysa in. Lycka till med alla dina aktiviteter och våga lägga till lite mer mat så att du inte tappar mer vikt.

Med vänlig hälsning,

Therése Mattsson Nilsson

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv