Fråga dietisten: Jag rasar i vikt

Viktproblem

En läsare har fastnat för konditionsträning och har problem med hon tappar i vikt. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag hoppas verkligen du kan hjälpa mig med denna fråga angående kost. Jag är ganska ny just inom konditionsidrott. Har alltid tränat mycket, närmare elitträning men märkt att jag både är bra och tycker att det är sjukt kul med just konditionsidrott. Dock är jag kanske lite speciell då jag inte riktigt fastnat för löpning mer än någon gång i veckan, på grund av lite problem med höft/knä som tyvär blir alltför påtagligt vid mycket löpning.

Men det jag fastnat för ganska mycket är crosstrainer och spinning. Tycker det är jätteroligt och lägger ofta upp mina pass som löpning med intervaller, långpaass, distans och så vidare. Mitt problem är kosten. Jag tycker jag äter jättemycket och bra mat, är pigg, glad, alert och orkar med både jobb, träning och vänner. Men jag rasar i vikt. Jag har inga problem, men är lite intresserad av att veta hur mycket man egentligen ska lägga på? Jag har ju mestadels kört styrka förr och legat på drygt 1 800-2 000 kcal. Jag arbetar som undersköterska med ett normalaktivt arbete, går mycket så jag får en viss vardagsmotion men sitter ju och slappar rätt mycket också.

Sedan har jag väl trott att crossen inte bränner lika mycket som löpning. En träningsvecka kan för övrigt se ut ungefär så här:

Måndag: Långpass på crosstrainer, ca 90-100 min.
Tisdag: Spinning 45 min, hårt. Crosstrainer 20-30 min hyfsat lätt.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Crosstrainer 45 min – snabbdistans. Styrka.
Fredag: Spinning 30 min. Styrka.
Lördag: Crosstrainer 45 min, snabbdistans.
Söndag: Styrka/vila.

Kan pulsklocka vara ett alternativ? Min gick sönder och efter det har jag kört på känsla, har dock funderat på att köpa en ny. Äter idag mellan 2 000-2 500 kcal om dagen, allt möjligt. Jag äter bra mat, mycket protein samt fika, glass och lite godis varje dag! Mycket träning, men allt kommer enabrt från träningsglädje. Detta var bara en typ-vecka, det handlar om tid, ork och så vidare. Hoppas du bara kan komma med något snabbt tips.

Mvh Anna

SVAR:

Hej Anna,

vad härligt att du har så mycket energi och träningsglädje. Av din beskrivning om hur mycket du tränar så behöver du få i dig runt 2 500 kcal för att inte tappa vikt. Så ja, du kan lägga till mer mat under dagarna. Försök få in en bra fördelning på frukost, lunch och middag, med 2-3 mellanmål så att du fördelar energin utspritt över dagen.

Ett bra mellanmål kan till exempel vara keso med apelsinbitar och kanel, eller en fullkornssmörgås med ost och grönsaker eller en smoothie med banan och bär. Om du vill göra din egen glass kan du mixa bär med matyoghurt och frysa in. Lycka till med alla dina aktiviteter och våga lägga till lite mer mat så att du inte tappar mer vikt.

Med vänlig hälsning,

Therése Mattsson Nilsson

Visa kommentarer (14 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Axel Högberg

    Drick standardmjölk så ordnar det sig.

  • http://alltomlchf.blogspot.com/ Alltomlchf

    Allvarligt, en dietist från Fazer. Det är lite mer än lovligt motsägelsefullt.

  • Petra Manstrom

    Varför då? Vore det mer trovärdigt om dietisten jobbade för något lchf-företag t ex? Och finns det något i svaret som inte känns trovärdigt?

  • Anonym

    Sjukvården kanske?

  • Anonym

    Tja, en dietist från ett företag som tillverkar en massa mellanmål som förespråkar en diet med mycket mellanmål. Behöver man inte vara mästare på källkritik för att ifrågasätta.

  • Anonym

    Tillverkar mellanmål? Kan du utveckla det? Oavsett varifrån en dietist kommer så är hennes/hans syn på kost färgad av någon slags ”skola” – må det vara lchf, paleo eller ”normalmat”. Det går inte att komma ifrån eftersom kost är ett ämne som engagerar och många har åsikter om. Personligen föredrar jag en kost som består av såväl protein som kolhydrater och fett. Och jag kan inte se att råden från Therése skulle peka åt något annat håll.

  • Anonym

    Jag tror mer på en dietist som har erfarenhet av friskvård snarare än sjukvård…

  • Anonym

    Jag tror mer på en dietist som har erfarenhet av friskvård snarare än sjukvård…

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=723462308 Lasse Granelli

    Rune Larsson låter som en klok person att fråga om långlopp, rolig att lyssna på dessutom 

  • http://alltomlchf.blogspot.se/ Alltomlchf

    Hej igen, först måste jag berömma din blogg, den är informativ och underhållande, precis som en blogg ska vara.

    ”LCHF-företag” är väldigt sällsynta av den enkla anledning att de inte behövs. Företag behövs bara för att göra ondskefulla och onyttiga produkter som till exempel bröd och söt choklad. Det finns dock utmärkta kostrådgivare för LCHF och även personer som specialiserat sig på just LCHF och träning.

    Dietister är troligtvis den mest felutbildade yrkeskategorin i Sverige. Deras råd hjälper inte många.

    I just detta råd känns hänvisningen till kalorier som det minst trovärdiga och att råda någon att äta fullkorn är inte heller snällt.

  • http://twitter.com/kaptenNemos Kapten Nemo

    vad sägs om en engelsk frukost.bestående kokt stekt ägg bacon bröd majonäs samt saladsdetaljer fil youghurt med musli fruk apelsin osv. engelsk frukost är igentligen en Frunch frukous lunch. gröt mannagryn där du lägger i matgrädde i- börja dagen med en frunch istället.
    fransk frukost är liknande men mer elegant marielle i boken  franska kvinnors hemligheter beskriver detaljrikt vad som ger en aptitlig frukost lunch middag och kvällsmat. ta väl hand om dej om du rasar i vikt även efter du
    ändrat kosten bör du kanske uppsöka läkare.

  • http://twitter.com/kaptenNemos Kapten Nemo

    ja jag skulle inte ha något emot en liten låda frunchmeny, för ibland så sinar min fantasi eller så är helgens utsvävningar krävande en liten beställnings bricka frunchmeny.det tycker jag iallafall.

  • Jenkis

     oj här kommer LCHF- sekten med sina obligatoriska konspirationsteorier.

  • Pingback: seo services

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

HÄLSA

Skyddar ditt hjärta och gör dig mätt

6 anledningar att älska kolhydrater.

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

Löpare livrädda för att bli ”bulliga”.

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

HÄLSA

”Äer frukostmat till middag”

Experten: ”Det kan vara okej.”

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”