X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

coconut

Kokosfett och kokosmjölk har blivit populära ingredienser i matlagningen. Men hur hälsosamt är egentligen kokosfettet? Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hejsan Petra!

Jag funderar på det här med kokosfett som ju har blivit allt trendigare att använda i matlagningen. Hur bra är det egentligen med kokosfett?

Tack för svar!

Agneta

SVAR:

Hej Agneta!

Vi har länge hört att mättade fettsyror inte är hälsosamma och det har gjort att kokosfett tidigare ofta har betraktats som ett dåligt val för den som vill äta hälsosamt. Kokosfett innehåller nämligen uppemot 90 procent mättat fett. Men nyare forskning har visat att fettsyrorna i kokosfettet skiljer sig från fettet från till exempel smör eller grädde. De har till och med visat sig ha hälsosamma effekter. Anledningen är att det mättade fettet i kokos mestadels består av medellånga fettsyor (så kallade MCT triglycerider) och dessa metaboliseras annorlunda i jämförelse med de långa fettsysrorna (LTC = långa triglycerider) som du mestadels hittar i exempelvis smör och grädde.

Det är de långa fettsyrorna som verkar kunna orsaka skador i våra blodkärl och på så sätt höjer risken för hjärt-och kärlproblem, men sådana effekter har inte de medellånga fettsyrorna som finns i kokosen uppvisat. Skillnaden är att de medellånga fettsyrorna från kokosfettet absorberas helt intakta i tunntarmen och bryts inte ned som de längre fettsyrorna gör. Det leder till att kroppen klarar av att utnyttja de medellånga fettsyrorna som energi och på så sätt lagras inte dessa fetter i fettvävnaden på samma sätt som är fallet med de långa fettsyrorna.

Studier på kokosfett i jämförelse med till exempel fett från sojabönsolja har bland annat visat att kokosfettet förbättrade blodfetterna. En annan fördel med kokosfett är att det är värmetåligt. Det innebär att det inte oxideras så lätt vid upphettning vilket mer omättade fetter lätt gör vid höga temperaturer.

Av dessa anledningar är kokosfett ett bättre alternativ än det mättade fettet från hårt smör och feta mejeriprodukter. Det man dock ska komma ihåg är att fett i alla dess former ger mycket energi. Väljer man att lägga till kokosfett i sin kost och vill bibehålla sin energi, då är det viktigt att man väljer bort någonting annat som till exempel grädde och smör.

Studie som visar att kokosfett höjde nivåerna av det goda kolesterolet (HDL).
http://korta.nu/ox1

Studie som visar att blodfetterna förbättras med kokosfett
http://korta.nu/px1

Hälsningar Petra Kindlund

Har du också en fråga till Maratonbloggens kostexpert Petra Kindlund? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv