Mina 10 bästa pepptips!

Fjällöpning

Trött på att tugga asfalt? Det går alldeles utmärkt att springa i fjällen också – utsikten får du på köpet. Foto: Privat.

Hamnat i en motivationsdipp? Här är mina tio bästa pepptips som gör löpningen lite roligare!

1. Våga vägra asfalt

Vem har sagt att man bara måste springa på hård asfalt? Jag vill slå ett slag för mjuka skogsstigar och böljande fjällsluttningar som ger skön omväxling och dessutom är skonsammare att springa på.

2. Åk på träningsläger

Nej, ett träningsläger behöver inte gå ut på att man springer fem mil om dagen och lever på havregrynsgröt. Idag finns det mängder av träningsläger att åka på, som passar löpare på alla nivåer. Springtime Travel, Playitas och Svenska Löparläger är några alternativ. Du kan välja ett renodlat löparläger eller en variant där alternativ träning erbjuds. Massor av ny träningsinspiration utlovas!

3. Lägg lite krut på klädseln

Visst, man kan dra på sig sina gamla mysbrallor och sticka ut. Fast löprundan blir lite roligare om man har både snygga och bra löparkläder och skor. Den boost man får av att se snygg ut ska inte underskattas – testa gärna! De uppskattande blickarna från andra löpare får du på köpet…

4. Ha bra musik i öronen

Somliga föredrar fågelkvitter – personligen springer jag nästan alltid med musik i öronen. Numera finns det mängder av små och smidiga mp3-spelare som man kan fästa på tröjkragen och som du knappt märker av under rundan. Ipod Shuffle är ett exempel. Vattentäta hörlurar rekommenderas också.

5. Le mot dem du möter

Läste någonstans att om man ler mot en annan människa så är sannolikheten mycket stor att vederbörande besvarar leendet. Testa du också!

6. Läs om löpning

Det finns massor av bra sajter, böcker, bloggar och tidningar om löpning – fulladdade med inspiration för den som hamnat i en dipp. Jag brukar läsa svenska Runner’s World och amerikanska Running Times. Sen har vi ju förstås också SvD:s löparsajt Spring som jag själv är redaktör för. Där hittar ni också webbtv-programmet med samma namn som jag leder tillsammans med löpexperten Anders Szalkai.

7. Anmäl dig till ett lopp

Du får garanterat massor av motivation att ge dig ut – varför inte anmäla dig tillsammans med en kompis?

8. Bli offentlig med din löpning

Om andra kan följa din framfart på en blogg, Twitter, löparcommunityn Funbeat eller liknande är det svårare att maska. Dessutom får du mängder av egen inspiration och inte minst nya vänner av att vara en offentlig löpare.

9. Träna i grupp

Tiden då bara supersnabba löpare fick vara med i löparklubbarna är förbi. Nu har flera av de stora löparklubbarna motionärsgrupper och det finns även andra aktörer som erbjuder effektiv och rolig löpträning i grupp. Garanterat motiverande! Hör med din lokala friidrottsklubb om träningsmöjligheterna där just du bor, eller konsultera löparforum på sajter som Funbeat och Jogg.se. Eller varför inte gå ihop ett kompisgäng och löpträna? Det är roligare att springa i grupp och svårare att skippa ett pass när man vet att någon väntar på en…

10. Spring på lunchen

Segt att komma iväg och träna efter jobbet? Passa på att utnyttja lunchen till lite löpning – hellre en kort runda än ingen alls. Kanske ihop med ett gäng kollegor? Att transportspringa till och från jobbet blir också allt populärare, men kräver förstås lite mer planering.

Visa kommentarer (8 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Erik Ahlstrom

    Så ung o ändå så klok, Åmål, linköping, norrköping kommer upp på salomontrailtour.se, själv bli det nog bägge öpingarna, och du?

  • Anonym

    ren svart asfalt i sommarhetta är faktiskt mjuk och jag älskar slät asfalt som löpunderlag-ni som har bra fötter-välj rena tävlingsskor med tunna sulor-det är nåt alldeles extra!

  • Anonym

    håller med om kläder-finns så sköna material-har ni upptäckt decalthon i bromma? helt suverän….

  • Anonym

    en elitlöpare i min klubb brukar tillbringa lunchen i sätrahallen när dom andra käkar….

  • Mahlin

    Bra tips där! Jag skulle vilja ha tips på en bra och prisvärd jacka/tröja att springa i när det regnar lite :) Du har säkert skrivit om det förut som jag missat ! Tack för en grym blogg, inspirerande till tusen :)

  • Anonym

    Stadiums eget märke SOC har en löparkollektion med bl a jackor/tröjor till bra priser. H&M brukar också ha funktionella träningsplagg till bra priser och sen är det också en bra idé att spana in utländska shoppingsajter som t ex Wiggle och Start Fitness. Där hittar man mängder av löpargrejor för överkomlig peng.

  • http://beastankar.blogspot.com Béatrice Karjalainen

    Skrev nyss en lista hur jag motiverar mig att försöka tycka löpning är lite kul i alla fall. Sen läste jag ditt inlägg och ser att flera av våra punkter sammanfaller. http://beastankar.blogspot.se/2012/04/satt-att-gora-lopning-roligare.html

  • Pingback: seo services

Smoothie på päron, broccoli och kiwi. HÄLSA

Smoothien som ger dig starka ben

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

10 nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

”Smoothie bättre än morgonkaffe”

NY BOK

”Renar och stärker kroppen.”

Ät bönor – håll vikten i schack

FORSKNING

Dessa bönor ger bästa effekten.

Middag med familjen minskar risk för fetma

Professor: Måltidsordningen extremt viktig.

Maten som kan ge dig fetma

Här är de senaste nyheterna i forskar-världen.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

RELATIONER

Undvik fällorna i kärleksjakten

Dejtingtipsen alla singlar vill ha.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

10 nyttigaste sakerna du kan äta

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

Personlig träning

Kostexperten

Hälsa