Fråga Malin: ”Kan jag träna för halvmaran medan jag ammar?”

Amning

Johanna undrar om hon kan träna för halvmaran medan hon ammar. Malin Ewerlöf Krepp svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Malin!

Jag har läst att du sprang Lidingöloppet tre månader efter din första förlossning. Ammade du fortfarande då? Anledningen till att jag frågar är att jag den 14 januari ska börja träna inför Göteborgsvarvet enligt Anders Szalkais träningsupplägg. Jag har nyligen blivit mamma och kommer att vara i full gång med amningen när jag springer Göteborgsvarvet. Jag har tränat mycket löpning tidigare och sprang Göteborgsvarvet 2002, men de senaste åren har jag inte sprungit lika regelbundet. Därför ser jag detta som en morot att komma i form igen efter graviditeten. Jag funderar nu på om denna kraftansträngning kommer att påverka min amning på något sätt. Jag förstår att detta kan vara individuellt, men skulle väldigt gärna få höra dina erfarenheter eller om du kanske känner någon som sprungit längre lopp under tiden som hon har ammat.

/Johanna

SVAR:

Hej Johanna,

jag har ammat alla mina tre barn i cirka 8-9 månader och ändå tränat samt sprungit lopp. Det har inte alls påverkat mjölkproduktionen eller försvårat amningen. Det som möjligtvis kan kännas när man springer ett långlopp under amningsperioden är att man känner hur brösten fylls på med mjölk och det kan kännas lite sprängfullt på slutet av loppet. Jag ammade min första dotter cirka tio minuter före start på Lidingöloppet och sedan kom min man med henne direkt efter målgång och sa att hon var jättehungrig. Så jag fick sätta mig i ett sjukvårdstält och amma direkt efter målgång. Jag tycker absolut att du ska passa på att springa Göteborgsvarvet även om du ammar eftersom amningen ofta kan ge en hormonkick så man känner sig starkare än vanligt. Jag har fortfarande mitt personbästa på maraton från mitt första Stockholm Maraton 2005 då min andra dotter var sju månader och jag fortfarande ammade. Jag har aldrig känt mig så stark på ett långlopp som då trots klart mindre träning.

Stort lycka till!

/Malin

Har du också en löparfråga till Malin Ewerlöf Krepp? Mejla den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (2 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. Träning

”Enda upplägget som funkar”

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

TRÄNING

Var beredd på att sticka ut.

Smoothien som ger dig starka ben

HÄLSA

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

HÄLSA

Hälsobomben som kan vara livsfarlig

De tio värsta sakerna du kan äta.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”