Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström


Anna Ekvall satsar på Göteborgsvarvet 2011. Foto: Privat.

1. Berätta lite kort om din bakgrund som löpare!

– Jag började springa redan som barn, vid 12 års ålder ungefär tillsammans med min pappa. Vi sprang alltid spåret på 5 km några gånger i veckan och sedan höll det i sig. Jag hade något kortare uppehåll men har alltid haft det som min absoluta favorit-träningsform. Jag har dock alltid hållit mig på en 5 km-sträcka och inte haft en tanke på att springa längre… varför vet jag inte. Det har bara blivit så. Jag tränar oftast löpning själv eller tillsammans med en vän eller min sambo.

2. Berätta om ditt löparår 2010! Och vilka är dina mål för 2011?

– Jag har sprungit två lopp i år. Vårruset i Västerås (där jag bor) i våras på 5 kilometer, 24 minuter. Sedan sprang jag Blodomloppet, också det i Västerås, i somras på 1 mil, 61 minuter. Jag sprang en mil för första gången i år och det gick hur bra som helst! Jag frågade mig själv varför jag aldrig sprungit längre förut… Nu har det blivit milen flera gånger. Senast för ett par veckor sedan då jag sprang på 56 minuter, då var jag riktigt nöjd. Bättre ska det bli! Jag har anmält mig till Göteborgsvarvet den 21 maj 2011, så det är mitt mål för nästa år! Jag är så taggad!

3. Hur tränar du så här under vintern?

– Jag kör en hel del gruppträningspass och även en del på gymmet (springer på löpband). Tyvärr bli löpbandet väldigt enformigt så jag försöker också ta mig ut. Friskis & Svettis i Västerås har en löpgrupp som tar sig ut två dagar i veckan, där ska jag försöka hänga på nu när det är mörkt på kvällarna.

4. Hur motiverar du dig att löpträna utomhus i kyla och mörker (om du nu gör det)?

– Jag föredrar faktiskt att springa när det är lite kyligare i luften, okej, inte 25 minus då såklart… Men jag motiverar mig genom att tänka på känslan efteråt. Jag får alltid sådan endorfinkick och ett lyckorus genom hela kroppen, det är värt så mycket!

5. Tränar du någon alternativ träningsform och i så fall vilken?

– Jag brukar köra spinning som ett komplement till löpningen. Skonsam för knäna och skönt att vara inomhus när kylan är som värst.

6. Till sist: Varför tycker du om löpning?

– Det är det bästa sättet att få rensa skallen, njuta av den friska luften och bara njuta. Och för att inte tala om känslan efteråt. Jag älskar att löpa!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv