Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

walnuts

Det räcker inte bara med kolhydrater efter träningspasset, protein behövs också. Nötter är ett proteinrikt och bra val att äta efter träningen. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hejsan Petra!

Du skrev i förra veckans fråga att protein är bra att få i sig direkt efter träning. Jag är inte så förtjust i varken keso eller kvarg, har du något tips på annat man kan äta efter träning?

Tack för svar!

Sofia

SVAR:

Hejsan Sofia!

Det är viktigt att få i sig något direkt efter träningen och det innebär att man behöver både kolhydrater såväl som protein. Det är viktigt i syfte att påskynda återhämtningen och minska muskelnedbrytningen. Studier har visat att det då inte räcker att enbart äta kolhydrater som en banan efter träning. Proteinintaget bör helst ligga på 10-20 gram beroende på hur hårt du har tränat. Framför allt är det här återhämtningsmålet viktigt om du tränar väldigt hårt – något som kräver att du har maximal återhämtning.

Det absolut viktigaste är inte vad du äter utan att du får i dig något. Det kan också ber på vad som är praktiskt möjligt för just dig. Några andra enkla tips för att få i sig protein direkt efter träning är bland annat mjölk, soja, fil, yoghurt, ägg, nötter, tonfisk eller till exempel skinka eller ost på en smörgås. Du kan även ta proteintillskott som en shake.

Glöm inte att kombinera dessa proteinkällor med någon form av kolhydrat som frukt, russin, saft, juice, sportdryck eller liknande. Jag dricker själv ofta chokladdryck direkt efter träning då man får i sig både kolhydrater från sockret och protein från mjölken. Att dricka chokladdryck har också visat ha god effekt på återhämtningen.

Lycka till med träningen!

Hälsningar,

Petra Kindlund

Studie som visar att det är viktigt med protein efter träning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21116024

Studie som visar att chokladdryck förbättrar återhämtning efter träning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075563

Har du också en fråga till Maratonbloggens kostexpert Petra Kindlund? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv