Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Att hitta tid till sin träning som småbarnsförälder kan vara en stor utmaning. Foto: Colourbox.

I kommentarsfälten och via mejl får jag många frågor om hur man som småbarnsförälder ska göra för att hinna träna. Då jag själv inte har barn vände jag mig till er läsare och här är ett axplock av de tips som inkom:


Inget Aktuellt


”Med barn på ~2 och ~5 samt heltidsarbete med 1 timmes tågpendling (Uppsala – Stockholm) åt varje håll blir det inte mycket att välja på – efter att ha lagt på mig ett par kilo under de första barnåren var det bara att gilla läget. Eftersom jag kommer hem ganska sent får jag börja med mat följt av läggning av barn med sagostund, klart vid niotiden. Istället för att se nyheter och sport åker skorna på och så är det bara att köra – intervaller, snabbdistans eller långpass. Pannlampa om det behövs. /S”


Allting går


”Går upp 05.00 varje morgon och löper mellan 05.15-06.15. Klar när alla vaknar. Även styrketräning direkt efter middagen! Inga problem. /Go”


Till och från jobbet


”Många barn, heltidsarbete och en hustru som också jobbar heltid har inte hindrat mig från att under många år springa 10-16 mil i veckan och knappt offra en minut av min fritid. Hemligheten? Jag springer till och från jobbet varje dag och också hem på lunchen. /Fembarnspappa”


Planering


”Jag har små barn och tränar samtidigt för Stockholm Marathon och jobbar dessutom heltid. Visst är det tufft men det funkar det om man vill. Det krävs dock 100-procentigt stöd från sin respektive. Jag planerar alltid träningen utifrån barnen. Springer oftast efter läggdags (även långpassen) eller i anslutning till jobbet. Visst, det är inte det ultimata, men alternativet är ju att det blir någon mara alls. Och jag vill ju gärna hinna med att träffa mina barn när jag väl är ledig från jobbet. /Pernilla T”


Allt går!


”Jag tränar för ett halvmaraton och min man för maraton och vi har tvillingar på 3 år. Vi kör pass på kvällarna efter de gått och lagt sig, nåt lunchpass då och då, samt under helgerna, en i taget. Det går, men inte blir det mycket tid över direkt… /fraidi.blogspot.com”


Springer till jobbet


”Har 17km till jobbet via cykel och gångbanor. Försöker springa den en gång i veckan och cyklar resten av veckan. Tidsförlusten jämfört med tunnelbana är minimal (obefintlig om man cyklar). 1-2 pass på gymmet för överkroppen går alltid att pussla in. /Trebarnsfar som inte låter frun dra lasset.”


Med rätt planering så funkar allt


”Jag lagar middag på vardagarna medan min fru tränar efter jobbet. När hon kommer hem så drar jag ut 1-2 timmar och äter sen middag när jag kommer hem. Oftast är min dotter fortfarande vaken så jag hinner umgås lite innan läggdags. Lördagar är träningsfri och då är det dotterns aktiviteter som går först. Söndagarna domineras av träning, städning, veckohandling etcetera. Under mina ”tunga veckor” kompletterar jag med lunchlöpning. /Zebban – gonnarun100miles.blogspot.com”


Det går…


”Har en son på snart 8 månader, tränar inför mitt första maraton i april. I oktober sprang jag min första halvmara. Har sprungit fem dagar i veckan sedan min son var sex veckor. Långpassen blir på helgerna när min man passar barn, de kortare passen tillsammans med min son i joggingvagn. Passar mig utmärkt och dessutom okar det svårigetsgraden lite. Jag har en BOB Ironman, bästa investeringen någonsin. /Mad M”


Planering


”Har tre barn i åldrarna 1.5, 5 och 9 år. Nyckelordet är planering. Jag ägnar ca 5 timmar i veckan åt löpning. Genom att åka till jobbet tidigt så hinner jag oftast med att springa en stund på löpband på jobbets gym. Andra tider som kan ägnas åt löpning är efter 21 på kvällen då barnen somnat. Långpass blir det på helgerna då min sambo ger sig iväg till någon väninna tillsammans med barnen. Det går bra med planering. Jag blir dessutom en trevligare, piggare och gladare pappa om jag får springa. /www.roadrunner40.blogspot.com”

Ni andra löptränande småbarnsföräldrar där ute – fyll gärna på med era bästa tips i kommentarsfältet!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv