Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Är det farligt att ha hög puls redan under uppvärmningen, undrar Anna. Idrottsläkaren svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej,

jag är kvinna, 47 år, och tränar spinning regelbundet. Frisk och ickerökare. Jag har på sista tiden använt pulsklocka då och då och den visar på en puls runt 190 per minut redan under uppvärmningen. Sedan stabiliseras pulsen runt 180 per minut under tuffare intervaller. Denna puls ligger ju skyhögt över normalvärden. Borde jag träna annat eller är det ofarligt att ha så hög puls under träning vid min ålder?

Mvh Anna

SVAR:

Hej Anna!

Puls på 190 bpm vid uppvärmning tyder inte på att du ligger skyhögt, inte heller en arbetspuls på 180 bpm. Din teoretiska (!) maxpuls är 230 minus din ålder; (kvinnor) 230-47 = 183, men då måste man ha i minnet att maxpuls och pulsvärden varierar högst väsentligt från individ till individ. Observera dock att maxpulsen inte varierar med konditionsnivå!

Pulsen vid uppvärmningen är hög dels p g a belastningen och också eftersom motståndet i blodkärlen är högre innan de anpassat sig till arbetet, samt att hjärtat inte arbetar med full möjlig effekt förrän efter uppvärmningen – det kompenserar hjärtat med att slå fortare. Detta är i själva verket den fysiologiska bakgrunden till att man värmer upp.

Arbetspulsen beror på hur mycket syre som går åt för musklernas arbete, ”belastning” (löpfart, lutning på underlag, kroppsvikt…), samt hur bra kroppen är på att transportera syret från lungorna till där det behövs, ”kondition”. Konditionen påverkas bl a av hur bra lungorna är på att ventilera, hur mycket syre som kan lösas i blodet, hur mycket blod hjärtat kan pumpa och hur snabbt det kan komma muskelcellerna till godo: En rad faktorer påverkar således hur bra kondition man har. Många av dessa påverkas av träning, något som gör att den aktuella arbetspulsen under ett givet arbete kan sjunka om man tränar rätt (se även: www.idrottsdoktorn.se/artiklar/konditionstraning-vad-ar-det).

Du har således inte en ”för hög arbetspuls”, förutsatt att du mår bra av träningen. Om man inte mår bra av träningen (yrsel, illamående, oregelbunden hjärtrytm, avsvimning, ont i bröstet) behöver man rådfråga sin idrotts- eller husläkare, som med enkel undersökning kan utesluta sjukdom.

Lycka till och God Jul!

/Dan Leijonwall, idrottsläkare
IMES AB/Idrottsdoktorn.se

Har du också en fråga till idrottsläkare Dan Leijonwall? Mejla in den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv