Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Frida

Frida Magnusson, 24, slutade röka och köpte ett par löparskor. Foto: Privat.

Vem är du?

– Jag heter Frida Magnusson, är 24 år och är bosatt i Göteborg.

När började du springa?

– Jag började springa i maj 2012. Sprang även en del när jag var liten, orienterade med familjen och sprang lilla Göteborgsvarvet och så men har inte sprungit någonting tidigare i vuxen ålder.

Varför började du springa?

– När min pappa gick i mål på Göteborgsvarvet nu i år, maj 2012 så mötte jag och min syster upp honom, och då lovade jag att jag skulle springa nästa år . Min syster skrattade och min pappa sa, ja, gör det, prova ut ett par löparskor redan nu. Min pappa har sprungit så länge jag kan minnas, så det var han som verkligen inspirerade mig till att börja. Han håller numera på med tritahlon och är en riktig Ironman. Men han har sprungit alla lopp man kan tänka sig och har alltid prioriterat träningen högt i sitt liv.

Hur har löpningen påverkat ditt liv?

– Löpningen har påverkat mig positivt. När jag började springa, insåg jag direkt att detta inte kommer att gå om jag röker, så efter min tredje löprunda (18 maj) bestämde jag mig för att fimpa för gott och verkligen satsa på löpningen. Kände med en gång att jag orkade mer när jag inte hade rökt en cigarett innan jag gav mig ut och sprang. Jag känner mig alltid piggare och gladare, jag prioriterar ofta en lugn fredagskväll för att kunna gå upp tidigt och köra veckans långpass på lördagen.

Sedan har löpningen gjort att jag fått en ännu bättre relation med min pappa. Han bor i Falkenberg så att kunna åka ner en helg till honom och hans fru och kunna hänga med på hans träningspass har varit såååå kul! Nu kan vi springa, cykla och simma ihop och innan har det inte legat i mitt intresse. Vi kan även sitta och diskutera träning och framförallt löpning i timmar, vilket kanske inte alltid varit så populärt för folk runtomkring, hahaha!

Vilka reaktioner fick du av omgivningen när du började springa?

– Alla tycker jag är grym vilket bara gett mig ännu mer energi. Kan ju tillägga att jag innan slutade röka och började springa att jag varit en människa som varit anti träning. Så detta var en helomvändning för mig. Men jag har bara fått positiv respons.

Berätta om din bästa löparupplevelse!

– Min bästa löparupplevelse var när jag gick i mål på Midnattsloppet den 25 augusti nu i år. Jag hade anmält mig som ett första delmål, för att jag skulle han en anledning att ge mig ut och springa under sommarmånaderna och för att jag inte skulle ge upp. Det var mörkt, det ösregnade och det var HUR mycket folk som helst överallt. Klockan stannade på 51 min och 34 sekunder. Jag rös i hela kroppen och tänkte för mig själv att detta är HELT sjukt, för 3 månader sen hade det varit HELT omöjligt. Nu hade jag sprungit Midnattsloppet på 51 minuter och sprungit om hur många löpare som helst.. Jag var sjukt stolt över mig själv!

Det roligaste av allt är att när jag skulle anmäla mig till Midnattsloppet rådfrågade jag såklart min pappa om startgrupp och så vidare. Jag ville anmäla mig till den sista startgruppen där förväntad måltid var cirka 60-75 min. Jag tänkte, ALDRIG att jag kommer kunna springa EN HEL MIL fortare än så. Men pappa stoppade mig och ville jag skulle anmäla mig till 4B där förväntad måltid var 55-60 min. Och om jag sprang under 55 minuter skulle han betala anmälningsavgiften för Göteborgsvarvet för mig.

Efteråt tänkte jag, ALDRIG mer 4B, alla var i vägen för mig. Och de var inte alls lika snabba som mig. TACK PAPPA som stoppade mig före anmälan! Så nästa år blir det en startgrupp långt fram!

Vad är det bästa med löpning?

– Känslan efteråt är underbar. Även känslan när du springer din sista intervall av 8. Då du verkligen kan ge järnet och ta i allt vad du har, för du vet att det snart är slut! Det bästa med löpningen är också att jag kan äta den där godispåsen eller den där goda middagen för att jag vet att jag förbränner den dagen efter på min nästa löparrunda!

Vilket är ditt favoritpass?

– Jag gillar långpassen. Dom ger mig en euforisk känsla, kommer ihåg när jag för första gången hade sprungit 18 km, den känslan går inte ens att beskriva. Det är också då man får tid till att njuta av naturen och man får tid till att samla tankarna.

Vilka skor springer du helst i?

– Mina senaste Saucony Kinvara 3 är HELT fantastiska. Som gjorda för mina fötter. Håller på att springa in dem nu så jag kan ha dem när jag springer Göteborgsvarvet.

Vilka är dina mål med löpningen?

– Mitt första mål är att ta mig runt Göteborgsvarvet, det är det som varit med huvudmål sen jag började springa. Men andra mål jag har är att springa ett maraton, springa milen på 45 minuter och kanske eventuellt genomföra en triathlontävling. Senare i livet ska jag slå min pappas bästa tid på Göteborgsvarvet, vilket nog blir väldigt svårt! Har även en dröm om att genomföra något lopp utomlands.

Vem är du som löpare om tio år?

– Om tio år är jag fortfarande lika motiverad löpare som jag är idag. Bara mer kunnig. mycket snabbare och mer uthållig.

Hur hittar du inspiration till din löpning?

– Genom att köpa nya träningskläder, skor och så vidare. Kommer ihåg när jag hade köpt mina första löparskor, för 1500 kr, det var mina dyraste skor någonsin, men genom att ha dem stående på skohyllan var jag tvungen att ta mig ut. Sen läser jag gärna bloggar på nätet, har köpt massor av böcker om löpning, premunerar på Runner’s World och Aktiv Träning. Men som sagt, snygga löparkläder – man bara längtar efter att ta dom på sig och ge sig ut.

Dina bästa pepptips till någon som vill börja med löpning?

– Ta det lugnt i början. Ge det tid och köp en gps-klocka (eller önska dig en i födelsedagspresent), prova ut ett par löparskor och köp riktiga löparkläder. Det är sant att de gör dig snabbare. Och var stolt efter varje löparrunda. Det är jag.

Vilken är din främsta drivkraft i löpningen?

– Min träningsdagbok på nätet, funbeat.se är verkligen en drivkraft. Att efter varje pass få lägga in sin träning där är som ett bevis på att jag faktiskt tränat. Sen är min pappa en stor drivkraft, att få bli lika bra som honom hade varit stort!

När på dagen springer du helst?

– Tidigt på morgonen. Inte nog att man är grym som springer, man är ännu bättre för att man är uppe före alla andra!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv