Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Från vänster: Minimalistiska skor avsedda för barfotalöpning. Siraj Gena från Etiopien vinner Rome City Marathon tidigare i år och springer de sista 500 metrarna barfota för att hedra landsmannen Abebe Bikila, som vann OS-maran i Rom 1960 barfota. Foto: Colourbox.

En av de hetaste löpartrenderna just nu är barfotalöpning – alltså löpning helt barfota eller med särskilda, minimalistiska skor. Många vittnar om hur de har fått ett lättare, snabbare löpsteg och blivit av med förslitningsskador som löparknä tack vare barfotalöpningen. Men det finns inga vetenskapliga belägg för att löpning utan strumpor och skor skulle ge färre skador.

– Det är rätt att det i dag finns ett för stort fokus på stötdämpande skor. Det finns egentligen bara labbtester och kortare studier som visar på deras positiva effekter. Men det finns inte heller någon studie som visar att skaderisken blir mindre vid barfotalöpning, säger sjukgymnasten Jacob Gudiol i en artikel i tidningen Fokus.

Gudiol tycker att barfotalöpning är ett bra komplement till vanlig löpning, men rekommenderar att man trappar upp successivt för att undvika skador. Risken för stressfrakturer är nämligen hög när man börjar springa barfota eftersom man belastar foten helt annorlunda.

Läs hela artikeln här.


Jag har själv testsprungit ett par Vibram Fivefingers (se bilden ovan till vänster) och kan väl egentligen inte komma med en särskilt uttömmande recension efter de ynka 30 minuterna löpning det hittills har blivit. Men första intrycket var mycket bra, jag kände direkt att jag kom upp bra på framfoten och när jag sedan bytte till vanliga löparskor kändes de som klossar på fötterna. Träningsvärken jag fick i vaderna och vristerna vittnar också om att löpning utan skor ”tvingar” upp dig på framfoten. Tyvärr har jag dock inte lyckats få till fler löppass i barfotaskorna, har helt enkelt lite för långt till närmaste fotbollsplan/gräsmatta och vill inte chocka kroppen med barfotalöpning på asfalt.

Jag gissar att det finns en hel del barfotalöpare bland läsarna av den här bloggen. Vilken är er åsikt om den här nya löpartrenden?

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv