X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Näsandning

Andningscoachen Anders Olsson sprang en halvmara med förtejpad mun så att han enbart kunde näsandas. Foto: Privat.

Att enbart andas genom näsan vid träning är på väg att bli en ny hälsotrend, anser andningscoachen Anders Olsson som jobbar med att hjälpa människor att förbättra sin andning. För att sätta extra ljus på detta valde han i slutet av juni att springa ett helt halvmaraton med förtejpad mun. Syftet förstås att få uppmärksamhet och få människor att reflektera över hur de andas, men också visa att det går alldeles utmärkt att andas genom näsan vid fysisk aktivitet, med långt större intensitet än de flesta av tror är möjligt.

Fördelarna med näsandning är enligt Olsson att näsan värmer och fuktar luften samtidigt som bakterier rensas bort. Inandningsluften kryddas också med NO (kvävemonoxid) som produceras i stora mängder i näsans bihålor. NO gör att syreupptaget i lungorna ökar. Vid munandning missas alla dessa fördelar och luftvägar och lungor får ta emot kall, torr, rå luft full av bakterier och okryddad med NO. Ökad fettförbränning, bättre uthållighet, snabbare återhämtning och lägre puls är bara några av vinsterna med näsandning, enligt Anders Olsson.

Eddie Weitzberg, docent på Karolinska Institutet, har i sin forskargrupp studerat kvävemonoxidens betydelse i luftvägarna. De jämförde näsandning med munandning för att se om några skillnader kunde påvisas i blodets syresättning. Det visade sig att näsandning ledde till en 10-15 % högre syrespänning i blodet. Som kontroll visade det sig att munandning med tillsats av kvävemonoxid (NO) från gasflaska gav liknande effekt, vilket talar för att det är NO i näsluften som har dessa positiva effekter. Läs hela artikeln av Weitzberg här.

Triathleten Clas Björling säger så här om näsandning:

”Benen känns piggare vid näsandning, skulle troligtvis klarat högre belastning än vid munandning, om jag inte fått huvudvärk. Harmonikänslan efteråt var riktigt härlig!”

Vad säger ni? Någon som har testat? Kanske inte så extremt som att tejpa för munnen men bara fokusera mer på att andas genom näsan?

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv