Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

pulsfraga655

Anette undrar bland annat om det är viktigt att komma upp högt i puls vid träning. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej,

jag googlade och hittade ett intressant svar om maxpuls från dig. Jag har fler frågor som jag hoppas att du kanske kan besvara.

Jag är 28 år, löper i genomsnitt två gånger i veckan allt mellan 3-10 km. Min högsta puls enligt min pulsklocka är 170 och mim vilopuls 50.

– Hur kan jag komma upp i högre puls?
– Är det viktigt att kunna jobba upp högre puls? Är jag otränad som ej kommer upp mer än 170, oftast 160?
– Vilken typ av träning rekommenderar du för bästa resultat?

Tacksam för svar,

Anette (som snart ska springa Tjejmilen)

SVAR:

Hej Anette,

Tack och kul att du tycker det! Jag ska göra mitt bästa för att besvara dina frågor.

Med tanke på att du under dina pass på 3-10 km kommer upp i en puls max 170 så skulle jag inte säga att detta är din maxpuls utan en pulstopp under passet. Komma upp i en högre puls gör du säkert om du tar i mer över en kortare sträcka och troligen uppför. Nu ser jag inte direkt någon anledning att göra det om du inte är ute efter att hitta din maxpuls.

Jag skulle säga ja och nej på att jobba med högre puls. Kan du pressa dig hårdare och hantera mjölksyran, d v s fortsätta i samma tempo så ja. Pressar du dig till en högre puls men stumnar så nej.

Bästa resultat är relativt skulle jag säga. Bästa resultat för vad? Vad är du ute efter? Men med tanke på att du springer 2 gånger i veckan i snitt så skulle jag prioritera intervaller, backe och tröskelträning då detta ger mest per investerad tidsenhet och med 2 pass i veckan kommer du hinna återhämta dig fullt mellan passen. Var 3-4:e vecka skulle jag lägga in ett distanspass på lägre intensitet. Men som sagt detta beror ju såklart vad du är ute efter vilket inte framgår riktigt.

Maxpuls säger inget om konditionen utan är i princip uteslutande genetiskt betingad. Om du däremot vet din maxpuls genom test och kan arbeta nära denna puls under längre tid så skulle jag klassa det som att du är bra tränad. Också vilopulsen är något som sjunker med ökad kondition och kan därför vara en bra indikator.

Jag hoppas detta rätade ut ett par frågetecken och som sagt så går det inte att bli för specifik i sin frågeställning utan desto mer detaljerat desto enklare att ge ett bra svar.

Lycka till på Tjejmilen!

Hälsningar Nicklas

LÄS OCKSÅ:

”Pulsen är hög utan att jag känner mig trött”

– ”Varför är min maxpuls så låg?”

”Varför drar pulsen iväg?”

”Min puls beter sig konstigt”

”Skyhög puls”

Nicklas Lindström är sjukgymnast och personlig tränare. Han är också Maratonbloggens expert på träning. Skicka honom din fråga till spring@svd.se.

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv