Fråga Nicklas: Underviktig vill börja träna igen

Underviktig vill gå upp i vikt med hjälp av träning.

Frågeställaren vill träna, få bättre aptit och på så sätt få upp vikten – PT:n Nicklas Lindström svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag har en fråga angående träning vid undervikt som jag undrar om du kan svara på. Jag är en tjej som har haft problem med ätstörningar under några år och därav varit underviktig i perioder. Jag har gått i behandling och mår idag bra, men har svårt att gå upp tillräckligt i vikt. Jag har nu haft ett BMI på 18 under cirka 1 års tid och vill börja träna. Jag har inte tränat regelbundet på flera år men rör på mig mycket, promenerar cirka 2 timmar per dag med hunden. Min fundering gäller vad man ska tänka på när man börjar träna igen efter att kroppen varit i svälttillstånd? Jag upplever en tydlig muskelsvaghet, blir snabbt trött och får lätt ont i kroppen. Vilken typ av träning ska man börja med och hur ska man tänka? Vilken träning ska man undvika? Jag har hört att vissa avråder helt från träning tills man nått BMI på 19-20, vad säger du om det? Jag tror att träningen kan underlätta min viktökning då jag har problem med dålig aptit och upplever att den blir bättre om jag tränar.

Tack på förhand!

/K

SVAR:

Hej!

Alltid en balansgång men jag skulle råda dig att träna. Såklart så ska allting ske med måtta. Att då framför allt styrketräna skulle kunna hjälpa dig att få upp ditt BMI och, som du säger, även aptiten. Svenska friidrottsförbundet har liknande rekommendationer. I ett dokument från Riksidrottsförbundet (http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_135/ImageVaultHandler.aspx) om ätstörningar finns följande att läsa:

”Den drabbade uppmanas inte att sluta träna. Däremot sker en minskning av mängdträningen och antalet träningspass. Mer styrketräning, kortare träningspass, lägre intensitet och inga träningar vid sidan av de ordinarie. Så lyder träningsreceptet.”

Även en studie på patienter med pågående anorexia nervosa tyder på att lågintensiv styrketräning endast skulle vara till fördel (MF de Valle et al; Does Resistance Training Improve the Functional Capacity and Well Being of Very Young Anorexic Patients? A Randomized Controlled Trial). Ytterligare en fördel med styrketräningen skulle vara att du motverkar eller åtminstone bromsar upp den benskörhet (osteoporos) som är en vanlig biverkning efter ätstörningar. Så smyg igång med styrketräningen, lyssna på kroppen och se till att det inte går över styr.

Lycka till!

/Nicklas

Har du också en träningsfråga till Nicklas? Mejla in den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Kjell Nilsson

    Hej K
    Vår dotter var sjuk i ätstörning många år eftersom jag under den perioden började löpträna så gällde
    det för mig att vara en bra förebild ej träna för mycket. Mitt tips fokusera ej på BMI. två timmar promenad vare dag verkar mycket.Nicklas svar klokt ang.styrketräning kör enkla övningar.Kul att du har en hund
    men kanske minska lite på promenadtiden ?. Många personer ofta äldre har förbättrat sin muskelstyrka
    enormt  ! med enkla övningar max 15 min per dag  i samråd med sjukgymnast.”farmor Annas rehabprogram”
    efter en hjärnblödning låter ej så trendigt”.Men är överygad om att du med förstånd  med enkla
    övningar kanske max 15-30 min 2-3 ggr i veckan  kan öka muskelstyrkan.
    Lycka till !.

Obstacle training TRÄNING

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Svettbandet för dig som vill lyxa till det

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

Så ofta säger en man ”jag älskar dig”

Relationer

Tusen män i stor undersökning.

Så många håller deppen borta

Studie

Frukt inte bara bra för fysiska hälsan.

Välj rätt bord om du vill gå ner i vikt

Studie

Platsen där flest äter onyttigt.

Stretching för-
sämrar prestationen

Gudiol: ”Stjälper mer än den hjälper.”

Obstacle training Bildspel

”Det är bara framåt som gäller”

TRÄNING

SvD testar hinderbaneträning.

Nu bevisat – träning bra mot depression

Hälsa

Svenska forskare hittade förklaringen.

Fruktstund

10 anledningar att äta banan

En banan om dagen gör dig gladare.

Hälsa

8 bra skäl att dricka champagne

Bra för såväl form som minne.

HOLLYWOOD

”Levde på havregryn och vatten.”

10 galnaste skådisdieterna.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

”Hur hälsosamt är kokosfettet?”

Kostexperten om trendråvaran.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.