Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Underviktig vill gå upp i vikt med hjälp av träning.

Frågeställaren vill träna, få bättre aptit och på så sätt få upp vikten – PT:n Nicklas Lindström svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag har en fråga angående träning vid undervikt som jag undrar om du kan svara på. Jag är en tjej som har haft problem med ätstörningar under några år och därav varit underviktig i perioder. Jag har gått i behandling och mår idag bra, men har svårt att gå upp tillräckligt i vikt. Jag har nu haft ett BMI på 18 under cirka 1 års tid och vill börja träna. Jag har inte tränat regelbundet på flera år men rör på mig mycket, promenerar cirka 2 timmar per dag med hunden. Min fundering gäller vad man ska tänka på när man börjar träna igen efter att kroppen varit i svälttillstånd? Jag upplever en tydlig muskelsvaghet, blir snabbt trött och får lätt ont i kroppen. Vilken typ av träning ska man börja med och hur ska man tänka? Vilken träning ska man undvika? Jag har hört att vissa avråder helt från träning tills man nått BMI på 19-20, vad säger du om det? Jag tror att träningen kan underlätta min viktökning då jag har problem med dålig aptit och upplever att den blir bättre om jag tränar.

Tack på förhand!

/K

SVAR:

Hej!

Alltid en balansgång men jag skulle råda dig att träna. Såklart så ska allting ske med måtta. Att då framför allt styrketräna skulle kunna hjälpa dig att få upp ditt BMI och, som du säger, även aptiten. Svenska friidrottsförbundet har liknande rekommendationer. I ett dokument från Riksidrottsförbundet (http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_135/ImageVaultHandler.aspx) om ätstörningar finns följande att läsa:

”Den drabbade uppmanas inte att sluta träna. Däremot sker en minskning av mängdträningen och antalet träningspass. Mer styrketräning, kortare träningspass, lägre intensitet och inga träningar vid sidan av de ordinarie. Så lyder träningsreceptet.”

Även en studie på patienter med pågående anorexia nervosa tyder på att lågintensiv styrketräning endast skulle vara till fördel (MF de Valle et al; Does Resistance Training Improve the Functional Capacity and Well Being of Very Young Anorexic Patients? A Randomized Controlled Trial). Ytterligare en fördel med styrketräningen skulle vara att du motverkar eller åtminstone bromsar upp den benskörhet (osteoporos) som är en vanlig biverkning efter ätstörningar. Så smyg igång med styrketräningen, lyssna på kroppen och se till att det inte går över styr.

Lycka till!

/Nicklas

Har du också en träningsfråga till Nicklas? Mejla in den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv

Senaste inläggen