Annons
X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

Frukt

Det pratas ju mycket om att det är så bra att äta frukt. Men hur bra är det egentligen med frukt med tanke på fruktoshalten, undrar Cecilia. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Detta ständiga tjatande om att äta ”frukt och grönt”, hur bra är det egentligen? Är det verkligen bra att råda folk till att äta mer frukt då det innehåller så mycket fruktos och dessutom ofta är besprutad? Är det någon mening med att köpa om det inte är ekologiskt som dessutom kostar skjortan? Kan det inte vara en god idé att ta ett extra tillskott av vitaminer istället?

Mvh Cecilia

SVAR:

Hej!

Ojoj, det var många frågor i en! Det korta svaret är JA, det ÄR bra att äta frukt och grönt oavsett om det är ekologiskt eller inte. Och NEJ, det är inte samma sak att bara ta extra tillskott i stället.

Det finns många goda skäl till att äta en kost med ett rikligt innehåll av både frukt och grönsaker. Det finns mängder av studier som kopplar en hög konsumtion av dessa till ökad hälsa och ett ökat välmående på många olika sätt samt minskad risk för depression, olika former av cancer, hjärt-kärlsjukdom, diabetes typ-2 och övervikt.

Jajamän, frukt innehåller fruktos och en kost rik på fruktos är inte att rekommendera. Den kan göra oss både feta och sjuka men då handlar det inte om att vi äter för mycket frukt utan om att vi helt enkelt äter för mycket produkter som innehåller socker (sackaros = lika delar glukos som fruktos) och produkter som innehåller ren fruktos eller fruktossirap. Detta hittar vi i livsmedel som inte borde kallas livsmedel utan skräpmat, som söta frukostflingor, fruktyoghurt, godis, kakor, sylt, läsk, glass och annat liknande. De studier som visar att fruktos är skadlig för oss är baserade på konsumtion av fruktos, inte på konsumtion av frukt. När vi äter frukt och grönsaker får vi i oss så mycket annat som är bra, som vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer och en hel del vätska.

För att få i oss för mycket fruktos via frukt krävs det att vi äter galet mycket, till exempel ett kilo äpplen om dagen. Äter man så mycket äpplen dagligen har man ett annat problem, kan jag tycka. Att anse att fruktätandet är skadligt för vikten och hälsan är att sila mygg och svälja kameler. Är man rädd för fruktos, ät frukt och framför allt: ät grönsaker men strunta i skräpmaten/drycken. Torkad frukt och fruktjuicer gör det lättare att överkonsumera och bör kanske avnjutas med lite måtta om man inte är väldigt fysiskt aktiv.

Ekologiskt kontra konventionellt odlat. Det finns faktiskt inte några direkta studier som visar att ekologiskt producerade livsmedel innehåller mer näring i någon betydande mängd. Men vill man värna om miljön och dem som arbetar med odlingarna är ekologiskt ett bra val. Ekologiskt producerade livsmedel innehåller färre spår av bekämpningsmedel och kan även därför vara ett bra val. Men måste man välja ekologiskt odlade frukt och grönsaker för att det ska vara någon nytta? Nedanstående är saxat från www.slv.se:

”Genom maten får vi i oss mycket små mängder av bekämpningsmedel. Frukt och grönsaker bidrar mest till exponeringen, men även om man äter den mängd som Livsmedelsverket rekommenderar får man inte i sig så mycket rester att det innebär någon risk för hälsan på lång sikt. Det gäller också när man tittar på hur mycket vi får i oss av olika bekämpningsmedel från all mat vi äter. Till exempel skulle ett barn behöva äta tiotals kilon med äpplen varje dag för att få i sig den mängd bekämpningsmedel som kan ge negativa hälsoeffekter på lång sikt.”

Ekologiskt är bra men det viktigaste är trots allt att vi äter rikligt med frukt och grönsaker oavsett hur de är odlade. Är det då skillnad på att få i sig näringsämnena genom kosten eller via tillskott? Tillskott bör vara just tillskott och inte någon ursäkt för att äta en ensidig kost med lågt innehåll av frukt och grönsaker. Personer som äter mycket frukt och grönsaker löper lägre risk att drabbas av cancer. De har också förhöjda nivåer av ß-karoten i blodet. ß-karoten som tillskott har dock ingen skyddande effekt mot cancer, och studier har också visat att kosttillskott med ß-karoten ökar cancerrisken hos rökare. På grund av de tveksamma resultat som tillskott av antioxidanter har visat pågår just nu en studie där man försöker reda ut den frågan.

Det finns kort sagt inga som helst skäl till att omvärdera det återkommande rådet att äta rikligt med frukt och grönsaker. Nej, det gör oss varken feta eller sjuka. Avsaknaden av dem gör det dock ;-)

Referenser:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25873578

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25867077

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25716098

http://www.pnas.org/content/early/2015/04/29/1503358112

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25875487

http://pubmed.org/pubmed/25080035

 http://pubmed.org/pubmed/23349252

 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22944875

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24314860

Har du också en fråga till Maratonbloggens kostexpert Carolin Helt? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv