X
Annons
X

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

loparskador

Stockholmarna gillar att springa men drabbas också ofta av skador. Foto: Nora Mlik.

Benhinneinflammation. Hälsporre. Hopparknä. Ont i hälsenan. Det finns en mängd olika löparskador som kan drabba den som går ut för hårt vid löparsäsongens start.

I en undersökning från Friskis & Svettis uppger hälften av stockholmarna att de tvingats göra uppehåll i sin träning på grund av överbelastning eller skada. Fyra av tio uppger att de springer regelbundet under sommarhalvåret och för majoriteten är löpning det populäraste motionsvalet under sommaren. Men det är lätt att gå ut för hårt när snön äntligen försvinner och motivationen är på topp – både för nybörjarna och för de mer erfarna löparna.

– Det vanligaste misstaget man gör är att gå ut för hårt, eftersom man minns höstens tempo i spåret. Eller så har man hållit igång med annan konditionsidrott under vintern och orkar springa längre än vad kroppen tål. Då är det risk för att man får överansträngningar, säger Helena Hugosson, personlig tränare på Friskis & Svettis Stockholm.

Helena Hugossons tips för en hållbar start på löparsäsongen:

  • Börja säsongen långsamt. Varva promenad och lugn jogging.
  • Värm upp. Ta för vana att ta det lugnt i tio till femton minuter i början av din runda.
  • Variera farten. Spring olika fort och olika långt istället för samma runda i samma tempo varje gång.
  • Satsa på skor med bra stötdämpning som inte är för slitna eller gamla.
  • Vänj dig vid olika underlag. Om du anmält dig till ett lopp på asfalt bör du träna på det underlaget.
  • Variera din löparträning med annan träning för att stärka och öka rörligheten ytterligare.

Om undersökningen: Statistiken i releasen är tagen från en undersökning genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Sammanlagt 1506 män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige svarade.

Missa inte vår egen idrottsläkare Dan Leijonwalls svar på läsarfrågor om idrottsskador.

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv