Fråga Dan: Problem med hälsporre

Idrottsläkare Dan Leijonwall ger råd om hälsporre. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Under hösten (efter en lång löpsässong) började jag få känning av hälsporre. Jag har nu haft ett löp- och träningsuppehåll på sex veckor. Häromdagen började jag lite smått med diverse styrkeövningar och bland annat utfallssteg men ingen löpning. Döm om min förvåning när jag direkt dagen efter känner av min hälsporre. Vad göra? Finns det övningar man kan gör aför att bli av med den?

Tack för en superduperblogg!

Hälsar Charlotte

SVAR:

”Hälsporre”, d v s plantar fasciit, uppstår när kravet på fästet för fotsulans senplatta blir för stort, vid överbelastning. Vävnanden blir då skadad, varvid kroppen försöker läka skadan; en inflammation. En viktig komponent i läkningen är smärta, som skall tolkas som en signal till dig som drabbats att vara försiktig och låta skadan läka ifred. Om den inte får läka ifred börjar läkningen om från början så länge som behövs tills du lärt dig att vara tillräckligt försiktig. Inflammation är alltså något önskvärt och gott, även om det definitivt inte känns så när man vill löpträna.

Vid ”hälsporre”, d v s smärta i fästet för fotsulans senplatta i hälbenet, är det vanligaste felet att man inte avlastar så mycket som behövs. Det gör man genom att inte utföra moment som ger smärta, samt att sprida trycket från det smärtande området. Min erfarenhet är att ”hälkil” med eller utan urspaning i mitten (den vanligaste egenbehandlingen) inte sprider trycket mot fotsulan tillräckligt mycket. Trycket behöver spridas över en betydligt större yta – hela fotsulan. Gel i sulor är f ö inget optimalt material att springa på, eftersom det blir hårt vid hårda stötar (såsom en vattenyta som man slår handen mot). Det behövs alltså ett material som återfjädrar; jag brukar rekommendera helsulor, t ex av modellen Contour (saluförs av Footlab AB, säljs på Intersport), som ger den yta som behövs och den mjukhet som krävs för dämpning i snabba moment såsom löpning.

Så: respektera kroppens läkningsförmåga och låt området blir bra innan du belastar igen. Under tiden bör du absolut inte vila! Byt ut den smärtande aktiviteten mot något annat likvärdigt – spinning, crosstrainingmaskin, simning, lowstep work-out eller liknande. Då behåller du stor del av den fysik du byggt upp och slipper lång tids
rehabträning.

Lycka till!

/Dan Leijonwall
Idrottsläkare
www.idrottsdoktorn.se

Visa kommentarer (248 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

”Harvar runt med ostbågehållning.”

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

HÄLSA

”Äer frukostmat till middag”

Experten: ”Det kan vara okej.”

LÖPNING

”Jag lyckas alltid fastna i soffan”

Trebarnsmamma vill komma igång.

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”