Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström


Staffan Dahlgren driver bloggen ”4:30-fart genom tillvaron”. Här springer han Stockholm Marathon 2010. Foto: Privat.

1.Berätta lite kort om din bakgrund som löpare. Hur tränar du?

– Jag har löptränat innan lumpen och när jag pluggade på universitetet. Först 2007 började jag springa mera regelbundet och genomförde också mina första löpartävlingar med fokus på att komma i mål på en speciell tid. Jag har stor familj med fru och fyra barn i åldrarna 3 månader till 11 år och hinner ändå träna 3-4 pass i veckan. Två av passen springer jag på lunchrasten för att slippa använda kvällstid. Övrig träning får bli när det funkar vilket innebär att jag t ex springer när något av de äldre barnen tränar och ett pass på helgen finns det alltid tid för. Med den modellen hinner både jag och min fru träna i önskad omfattning! Det innebär också att jag nästan alltid springer själv även om jag ibland har sällskap på helgpasset av en löparkompis som liksom jag också har småbarn.

2. Berätta om ditt löparår 2010! Och vilka är dina mål för 2011?

– Mitt 2010 har blivit mitt bästa löparår hittills! Jag har satt personbästa på distanser mellan 5 km och maraton och nått mål som jag haft länge. Mål som jag för ett par år sedan betraktade som riktiga drömmål, under 40 minuter på milen, under 1:30 på halvmaran och under 3:15 på maran. Förklaringen ligger nog i kontinuitet utan skador och träningsavbrott, ett effektivare löpsteg, lite mera mängd framförallt under våren innan maran och mera träning i tröskelfart i år.

– Eftersom vi fick barn i september funderar jag fortfarande på om jag ska betrakta 2011 som en mellansäsong utan mål eller om jag ska formulera tidsmål. Det lutar ändå åt det senare eftersom jag vill behålla den fina nivån jag uppnått i år. När jag funderat färdigt kommer jag publicera målen på min löparblogg men att komma ner på 1:25 på halvmaran lockar.

3. Hur tränar du så här under vintern?

– Just nu kör jag lite lugnare med tre lättare distanspass i veckan, ofta med lite fartleksinslag. Långpass kör jag inte för tillfället, främst för att jag inte tycker de är så roliga och för att jag inte kommer springa Stockholm Marathon 2011. Eftersom jag nått alla mina mål så kör jag lite lugnare nu resten av året. Det passar också bra med rådande kyla och vinterväglag.

4. Hur motiverar du dig att löpträna utomhus i kyla och mörker (om du nu gör det)?

– Rätt klädd kan vinterlöpning med snö och sol vara fantastiskt! Det är tuffare när det är mörkt, regnigt och slaskigt. Ofta är det dock som värst innan man gett sig iväg, väl ute går det ofta bra. I de här lägena tror jag mycket på att ”bara göra, inte tänka så mycket”. Det är väldigt sällan man ångrar ett pass efteråt och känslan efter ett pass så här års är extra skön!

– Dagsljus på lunchpass är bra. Annars kan man vända på det och se de yttre förutsättningarna som en del av den mentala träningen. De tre gånger jag sprungit maran har jag valt att lägga långpassen tidiga söndagsmorgnar för att inkräkta så lite som möjligt på tid med familjen och att ge sig iväg 06.30 en februarimorgon när det snöar, blåser, är mörkt och minus tolv grader för att genomföra ett planerat långpass på över 30 km ÄR tufft men då har jag försökt intala mig att det är en del av den mentala träningen inför maran. Jag tror att jag haft nytta av det på sista milen på maran och jag har ännu inte ”bangat” ett sådant pass utan besegrat latmasken i mig som vill återvända till den varma sängen varje gång!

5. Tränar du någon alternativ träningsform och i så fall vilken?

– Det blir mest löpning. Ambitionen är också att köra lite styrka, men det blir inte av i den omfattning jag skulle vilja och behöva. Jag har svårt att motivera mig till styrketräning då det inte ger mig lika mycket som löpningen gör! Jag tycker också inlinesåkning och mountainbike är roligt men det blir inte heller så ofta. Den tid jag har till träning lägger jag numera helst på en löprunda.

6. Till sist: Varför tycker du om löpning?

– Oj, av många anledningar! Löpningen ger mig så mycket och har blivit ett intresse! Det är enkelt och lättillgängligt. Sedan jag startade min blogg för drygt ett år sedan har jag lärt känna en massa fantastiskt trevliga människor. Människor jag inte lärt känna om det inte vore för löpningen. Det låter klichéartat men löpningen ger mig energi, ett gladare humör och bättre ork. Jag är en gladare piggare förälder tack vare min löpning! Jag får också frisk luft och egen tid vilket är viktigt för mig!

– Till sist är det kul att jag kunnat göra riktigt hyfsade motionärstider (18:45 på 5km, 38:46 på milen, 1:26:50 på halvmaran och 3:09:46 på maran) trots att jag faktiskt inte springer mer än ca 35km i veckan.

Kolla in Staffans blogg här!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv