Fråga Malin: Hur planera mat och träning?

Måltidsklocka.

Hur ska man lägga upp träning och mat? Malin Ewerlöf Krepp svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Malin!

Blir väldigt inspirerad av att höra dig prata om löpning. Bara av att se dig vill man ut och köra! Min fråga till dig är: Vad har du för tips, när man jobbar 4 dagar per vecka 9.30-18.30, hur man ska lägga upp joggingpassen, före eller efter jobbet? Och framför allt, hur gör man med maten?

Jag är väldigt hungrig på morgonen, och kan inte träna hårt på tom mage samt att när man kommer hem efter en heldag på jobbet inte har världens energi för att orka ge sig ut och springa direkt. Jag har tagit en frukt på morgonen innan någon gång, har också tänkt på att ta en proteinbar innan och sedan frukost efteråt – men då blir det helt plötsligt ett större kaloriintag, vilket inte är bra om tanken är att minska lite i vikt också.

Tacksam för svar!

/L

SVAR:

Hej Lina!

Jag förstår ditt dilemma med att få in träningen på en tid när man inte är så pigg. Jag hade själv svårt tidigare att springa på morgonen utan frukost men har faktiskt vant mig. Jag dricker ett glas fil och tar en banan innan vilket numera räcker för att orka en timmes löpning. Jag vet inte om det funkar för alla men jag tror man kan vänja kroppen. Annars om du inte har känslig mage så kan du ta en macka innan passet och minska ner frukosten efter så kaloriintaget blir lagom stort. Det andra alternativet är ju att springa efter jobbet och då måste man planera med ett bra mellanmål innan, till exempel en smoothie, yoghurt, en macka och en frukt så du orkar vänta med middagen. Prova dig fram och testa nya upplägg så hittar du nog något som funkar. Bäst är ju också om du kan du få in ett pass på helgen då det är ljust och energin är på topp.

Lycka till!

/Malin

Har du också en löparfråga till Malin Ewerlöf Krepp? Mejla den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Hälsa

Fyra koppar skyddar mot cancer

Nya rön om dryckens hälsoeffekter.

En tallrik gröt om dagen förlänger livet

HÄLSA

Gröten inte bara het i Hollywood.

Gryn gör dig gladare

6 anledningar att älska kolhydrater.

Hemligheten bakom platt mage

FORSKNING

Upplägget som verkligen fungerar.

Så blir du snabbare – genom att lyfta skrot

TRÄNING

Gudiol om rädslan för styrketräning.

”Kvinnor är rädda för att bli bulliga”

TRÄNING

Gudiol: ”Därför kan du sluta oroa dig.”

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

5 tunga anledningar att börja träna

KRÖNIKA

Och därför är det aldrig för sent.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

HÄLSA

Vill du bli på gott humör? Ät kokos!

10 livsmedel som gör dig gladare.

BLOGG

”Killar, varför måste ni stöna?”

”Låter som en porrfilmsinspelning.”

HÄLSA

Maten som får dig i form

”En näve mandlar motverkar viktökning.”

HÄLSA

”Jag drabbas av en oerhörd trötthet”

Experten om hur du äta dig piggare.

BLOGG

Mina 5 inspirationskällor 2014

”Bajsmannen” och allroundstark tjej.

HÄLSA

Skyddar ditt hjärta och gör dig mätt

6 anledningar att älska kolhydrater.

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

Löpare livrädda för att bli ”bulliga”.

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.