Fråga Malin: Hur planera mat och träning?

Måltidsklocka.

Hur ska man lägga upp träning och mat? Malin Ewerlöf Krepp svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Malin!

Blir väldigt inspirerad av att höra dig prata om löpning. Bara av att se dig vill man ut och köra! Min fråga till dig är: Vad har du för tips, när man jobbar 4 dagar per vecka 9.30-18.30, hur man ska lägga upp joggingpassen, före eller efter jobbet? Och framför allt, hur gör man med maten?

Jag är väldigt hungrig på morgonen, och kan inte träna hårt på tom mage samt att när man kommer hem efter en heldag på jobbet inte har världens energi för att orka ge sig ut och springa direkt. Jag har tagit en frukt på morgonen innan någon gång, har också tänkt på att ta en proteinbar innan och sedan frukost efteråt – men då blir det helt plötsligt ett större kaloriintag, vilket inte är bra om tanken är att minska lite i vikt också.

Tacksam för svar!

/L

SVAR:

Hej Lina!

Jag förstår ditt dilemma med att få in träningen på en tid när man inte är så pigg. Jag hade själv svårt tidigare att springa på morgonen utan frukost men har faktiskt vant mig. Jag dricker ett glas fil och tar en banan innan vilket numera räcker för att orka en timmes löpning. Jag vet inte om det funkar för alla men jag tror man kan vänja kroppen. Annars om du inte har känslig mage så kan du ta en macka innan passet och minska ner frukosten efter så kaloriintaget blir lagom stort. Det andra alternativet är ju att springa efter jobbet och då måste man planera med ett bra mellanmål innan, till exempel en smoothie, yoghurt, en macka och en frukt så du orkar vänta med middagen. Prova dig fram och testa nya upplägg så hittar du nog något som funkar. Bäst är ju också om du kan du få in ett pass på helgen då det är ljust och energin är på topp.

Lycka till!

/Malin

Har du också en löparfråga till Malin Ewerlöf Krepp? Mejla den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Obstacle training TRÄNING

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Svettbandet för dig som vill lyxa till det

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

Så ofta säger en man ”jag älskar dig”

Relationer

Tusen män i stor undersökning.

Så många håller deppen borta

Studie

Frukt inte bara bra för fysiska hälsan.

Välj rätt bord om du vill gå ner i vikt

Studie

Platsen där flest äter onyttigt.

Stretching för-
sämrar prestationen

Gudiol: ”Stjälper mer än den hjälper.”

Obstacle training Bildspel

”Det är bara framåt som gäller”

TRÄNING

SvD testar hinderbaneträning.

Nu bevisat – träning bra mot depression

Hälsa

Svenska forskare hittade förklaringen.

Fruktstund

10 anledningar att äta banan

En banan om dagen gör dig gladare.

Hälsa

8 bra skäl att dricka champagne

Bra för såväl form som minne.

HOLLYWOOD

”Levde på havregryn och vatten.”

10 galnaste skådisdieterna.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

”Hur hälsosamt är kokosfettet?”

Kostexperten om trendråvaran.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.