Fråga Nicklas: Är det farligt att bara springa i barfotaskor?

Barfotaskor

Läsaren springer enbart i så kallade barfotaskor och undrar om det är farligt. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

FRÅGA:

Hej!

Jag har en fråga om i första hand skaderisker. Jag är 45 år och springer sedan våren 2010 i VFF-skor (Vibram Five Fingers), som i princip enda löpsko (utom ett par Merrell för blöta och kalla dagar – VFF släpper ju in all blöta till foten…) Är mycket nöjd och springer ledigt milen flera gånger i veckan på asfalt i dessa, även om jag ofta väljer andra underlag och kortare distanser. Jag har dessutom förbättrat mina tider rejält (numera nedåt 43-44 min/milen på bana mot 48 tidigare) – och det verkar ha mycket att göra med löpstilen. Är det något jag borde se upp med ändå? Verkar det knäppt att bara använda barfotaskor? Ger det till exempel en stor risk för utnötning eller liknande?

Jag stretchar i princip aldrig och har inga bekymmer med det heller. Värmer upp gör jag inte heller på annat sätt än att jag springer lite lugnt i ett par minuter (utom när jag ska försöka mig på att knäcka mitt PB, då jag flåsar upp mig lite bättre) och det känns utmärkt. Känner mig nästan lite oansvarig. Kan löpning vara så här enkelt och roligt, eller borde jag jobba hårdare med vård och förebyggande? Vilar i alla fall en dag mellan löppassen – så lite försiktig är jag i alla fall. Basen i min träning är femkilometersturer i högt tempo och målet är att klara milen på 42 minuter.

MVH 
Janne

SVAR:

Hej Janne,

detta är säkert något som fler funderar på och generellt skulle jag svara nej, det är ingen ökad skaderisk. Ett svar jag säkert kommer att ”få skit för”. Det verkar som du har ett sunt förhållningssätt till löpningen och har stegrat upp det på ett bra sätt under cirka 2 år. Du har således vant fötter och andra strukturer vid den förändrade belastningen.

Anledningen till dina förbättringar tidmässigt beror troligen, som du skriver, på dit förändrade löpsteg då det är visat att mellanfots- och framfotslöpare generellt har en högre löphastighet. Vad det gäller stretching så finns det i princip två läger. För och emot. Jag skulle rekommendera dynamisk rörlighet som avslutning på passet. Stretching skulle jag rekommendera om du var uppenbart stel på ett sätt som hindrar funktion, sätter ner rörlighet och/eller framkallar smärta.

Uppvärmning kan vara en fördel vid framförallt mer högintensiva pass som backe eller korta intervaller. Senaste rönen är lite oklara och enligt senaste numret av ”Idrott och kunskap” så kan viss uppvärmning till och med försämra prestationen. Så som så mycket annat verkar detta vara individuellt och jag skulle säga att du får avgöra vad som fungerar för dig.

För att få den sista tidssänkningen till dina 42 minuter så skulle mitt tips vara att testa en förändring i träningen på något sätt. Detta kan handla om dynamisk rörlighet, backlöpning, annorlunda intervaller eller något som får kroppen att reagera och på så sätt förhoppningsvis kompensera och då göra dig ännu snabbare.

Lycka till och hoppas du når ditt mål under sommaren!

Hälsningar Nicklas

Har du också en träningsfråga till vår pt Nicklas? Mejla den till spring@svd.se!

Visa kommentarer (17 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Daniel Carlsson

    Tack för ditt underbara svar Nicklas! Alldeles för många skulle inte våga svara så utan gardera med att det nog vore bäst att ta fram dämpskorna ddå och då för tex långpassen. Jag är löpinriktad sjukgymnast och håller med dig till fullo. Dämpskor är för folk som får problem av att springa barfota eller med barfotaskor och inte har tid, vilja eller möjlighet att gå till botten med vad problemen beror på, men man borde alltid utgå från minimalism

  • Legolas

    Bra svar! Håller helt med. Dämpade löparskor har verkligen inte hindrat mig att få skador. Nu har jag gått över till Fivefingers och det känns så skönt. Men jag ökar långsamt så benen får en chans att anpassa sig.

  • Staffan

    Intressant att se om vi kommer att få en ökning av artroser i tarsometatarsallederna på barfotalöpare i framtiden. Är övertygad om att belastningen på dessa leder ökar vid denna typ av löpning. De muskler som påverkar foten med störst kraft är fästa på häl och mellanfot. Fram till tårna är det integriteten i leder och ligament som är avgörande. Vi får väl se! 

  • Anonym

    Som återkoppling till Staffans kommentar nedan – är det nån som någonsin har hört/träffat nån som gradvis har gått över till att springa i fivefingers eller liknande ”skor” och har fått allvarliga/mer/nya problem?

  • Me

    Frågan är hur många som faktiskt gradvis övergår till att springa med fivefingers….personligen känner jag ingen….okunskapen om hur lång tid det tar att vänja kroppen är stor….jag är inte förvånad om många om 1-2 år har ganska stora skadeproblem på grund av denna ”trend”.

  • Pelle

    Våra fötter är gjorda för att springa barfota i Natur! Inte på asfalt! Asfalt är för hårt och vi behöver dämpning i skorna och det finns inte i dessa barfotaskor. Helt logiskt naturligt tänkande… Asfalt är inte Naturligt ;) 

  • Anonym

    Jag brukar tänka så här: 1. Ställ dig på ett golv och hoppa. Hur känns det? 2. Testa att göra samma sak men landa istället på hälen varje gång. Hur känns det nu? Vad väljer du? Jag väljer ett. Jag tror att man skadar kroppen varje gång man landar på hälen oavsett hur mycket dämpning man än har. Jag springer med barfotaskor och om man har testat det så vet man att hårdheten på underlaget är oväsentligt (jag föredrar faktiskt asfalt). Dämpade skor ska ses som den sista utvägen enligt mig!

  • Staffan

    Tror det är viktigt att poängtera skillnaden i begreppen. Barfotalöpning innebär löpning utan eller med minimal sko. Bakfots-, mellanfots eller framfotsisättning kan man ju göra både med eller utan stabil sko. Dessutom innebär ett löpsteg translation av kraften från en vertikal till en horisonell riktning, därför är analogin med att hoppa på ett golv inte särskilt relevant.

  • Anonym

    Nja, jag har sett kommentarer här och där som säger ungefär det du säger, att de inte kommer ”bli förvånade” eller liknande om antalet skador kommer öka, men jag har aldrig hört från nån som faktiskt springer/sprang/sprungit i tunndojjor och som avråder från det, eller fått värre/nya skador av det (efter att ha gjort det under en lite längre period då). Jag vet själv inte (och springer själv inte i tunndojjor), är bara lite nyfiken på om det finns några haltande barfotalöpare där ute …

  • Me

    Nä inte lätt att veta det enda jag kan basera det på är att ingen jag känner har klarat sig ifrån problem…..som sagt det flesta vet inte vad gradivs betyder i detta sammanhang.

  • Makkan

    Jag har enbart sprungit i mina VFF:s sen mitten av mars och har faktiskt inte känt av några som helst problem. Distanserna har varit 5 km och nu i slutet av april ca 8-11 km oftast asfalt. Varma dagar springer jag helst helt barfota. Det som jag känt av är träningsvärk men inte i låren utan fotlederna och den har i regel försvunnit efter två dagars vila. Kanske dock bör tillägga att jag medvetet sprungit framfot/mitten sedan minst ett år tillbaka. 

    Vi får se om jag får några skador men jag tror det är viktigt att lyssna på kroppen, gör det ont – sluta! 

  • Anonym

    ”Barfotalöpning innebär löpning utan eller med minimal sko. Bakfots-, mellanfots eller framfotsisättning kan man ju göra både med eller utan stabil sko.”

    Staffan, man kan teoretiskt springa med bakfotsnedsättning men bara för att det teoretiskt går betyder det inte att man ska göra det, om man inte vill ha väldigt ont det vill säga. Spring barfota på golvet med hällandning och mätk att det inte är så speciellt skönt.

    ”Dessutom innebär ett löpsteg translation av kraften från en vertikal till en horisonell riktning, därför är analogin med att hoppa på ett golv inte särskilt relevant.”

    Därför är jämförelsen istället mycket relevant. Skillnaden är att mer kraft vid fotnedsättningen kan bidra till rörelse i det vertikala ledet, vilket är begripligt, men principen är fortfarande den samma Staffan. Vad är den princip som jag vill ha förklarat? Jo, vid mer framfotsnedsättning tas stötar upp mer i den mjuka kroppsvävnaden (muskler) medan vid bakfotsnedsättning tas stötar upp mer i den hårda kroppsvävnaden (skelett och leder).

    Problem kan skapas för skelett och leder när man nöter dem för mycket och på ett felaktigt och ensidigt vis, som t.ex. när man springer med bakfotsnedsättning och stabila skor. Jag tror inte man kan komma ifrån skador vid såväl bakfotslöpning som barfotalöpning, däremot kommer de att vara betydligt mer reducerade vid barfotalöpning.

    Jag tror svenskar kan vara betydligt mer konservativa till att testa nya saker ibland jämfört med andra folk. Det bra med barfotalöpning är att det är gratis, det ända som kanske kostar något är att man sticker ut. Om barfotalöpning inte fungerar behöver man inte fortsätta, för det funkar inte för alla människor och man måste vara väldigt försiktig i början.

  • Peter

    Den ”nya” tekniken har gjort att jag har gått från att
    löpningen var något nödvändigt ont, till att jag mer och mer njuter av att
    springa. Började försiktigt för tre år sedan med att landa på framfoten i
    vanliga löparskor. Har till och med sprungit i skor där jag skurit bort lite av
    hälen allt för att långsamt vänja mina vader. I höstas vågade jag prova
    barfotaskor för första gången. Ordentlig träningsvärk de första gångerna men
    sedan dess har jag aldrig haft ont i knäna vilket jag alltid hade efter en
    löprunda i vanliga löparskor.

    Asfalt är kanske inte naturligt men våga pröva att
    springa barfota på en slät och ren asfaltsyta. Bästa sättet att känna ett skönt
    löpsteg. Eller varför inte titta på barn som springer inte sätter de ner
    hälarna först.

    Jag är 203 cm lång och väger över hundra kilo så det går
    inte fort men jag njuter mer och mer tack vare detta sätt att springa. Har
    alltid trott att jag måste ha de dyraste och mest dämpande skorna för att
    överleva i spåret eller på asfalten.

    Våga pröva är mitt tips!!

  • Staffan

    Att springa med bakfotsisättning är i alla hänseenden dåligt. Både för kroppen och hastigheten :) Det tror jag inte att det råder någon oenighet om.

    Mellan- eller framfotsisättning däremot är ett större tvisteämne. Jag tycker dock fortfarande man bör skilja det från frågan om man bör ha sko eller inte.

  • WQ

    Eftersom japanska ingenjörer  inte har fel borde alla springa som Asimo:
    https://www.youtube.com/watch?v=Y95gtlyS-2Y&feature=relmfu

  • Anonym

    Kul att höra att så många testar, trivs, och lär sig att springa i minimalistiska skor. Jag är själv en förespråkare för hela tänket att vi förstör kroppens naturliga sätt att hantera löpsteget och de krafter som bildas vid fotisättningen genom den typen av löpskor vi använder numera. Även som löpare med ”vanligt” löpsteg, eller kanske SÄRSKILT som löpare med vanligt löpsteg är det viktigt att se till att man tränar upp underkroppens leder för prestation och att hålla sig skadefri. Min senaste bloggartikel handlar om just detta, hur man jobbar upp rörlighet och styrka i fotled och vader och hur det påverkar kroppen om man saknar detta.
    richloow.wordpress.com

  • Anonym

    Kul att höra att så många testar, trivs, och lär sig att springa i minimalistiska skor. Jag är själv en förespråkare för hela tänket att vi förstör kroppens naturliga sätt att hantera löpsteget och de krafter som bildas vid fotisättningen genom den typen av löpskor vi använder numera. Även som löpare med ”vanligt” löpsteg, eller kanske SÄRSKILT som löpare med vanligt löpsteg är det viktigt att se till att man tränar upp underkroppens leder för prestation och att hålla sig skadefri. Min senaste bloggartikel handlar om just detta, hur man jobbar upp rörlighet och styrka i fotled och vader och hur det påverkar kroppen om man saknar detta.
    richloow.wordpress.com