Annons

Maratonbloggen

Petra Månström

Petra Månström

wholewheat655

Fullkornsprodukter innehåller olösliga fibrer. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Petra!

Jag har förstått att det är bra att äta mycket fibrer, men jag har ändå inte riktigt förstått vad det är bra för och varför man behöver äta det. Skulle du vilja klargöra fördelarna med fibrer?

Tacksam för svar!

Hälsningar Sara

SVAR:

Hej Sara!

Fibrer är kolhydrater som inte kan brytas ner i tarmen och som vi därför inte tar upp. De ger därför inte någon energi men har ändå en väldigt viktig funktion. De ökar bland annat mättnadskänslan och ser till att tarmarna håller igång bättre genom att underlätta tarmpassagen. Får du i dig för lite fibrer riskerar du att drabbas av förstoppning. Många studier har visat att ett högt intag av fibrer minskar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom samt diabetes. Det finns olika typer av fibrer och man brukar dela in dem i grupper om lösliga respektive olösliga.

Lösliga fibrer hittar du till exempel i frukter och grönsaker. Tillsammans med vatten bildar de en gel runt maten som vi äter vilket ger en smidigare och långsammare magsäckstömning. Det gör att man känner sig mättare och ger ett långsammare blodsocker. Lösliga fibrer har även en kolesterolsänkande effekt då de binder gallsalter. Det gör att levern blir tvungen att använda mer kolesterol för att bilda nya gallsalter och på så sätt kan kolesterolnivåerna sänkas.

Olösliga fibrer hittar du i grovt bröd, fullkornsprodukter och kli. Olösliga fibrer sätter våra magar i arbete och sätter igång en bulkeffekt genom att absorbera mer vatten in till tarmen. Det gör att man minskar risken för trög mage och förstoppning.

Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör man få i sig mellan 25-35 gram per dag. Det är många som har svårt att komma upp till de nivåerna och det gäller därför att vara något uppmärksam. Det är därför bra att välja fullkornsprodukter och att till exempel välja grovt bröd istället för vitt bröd. Dessutom är det viktigt att få i sig frukt och grönt varje dag. Om man avstår helt från kolhydrater har man i regel svårt att få i sig tillräckligt med fibrer och det finns därför en ökad risk för bland annat förstoppningar.

Det är inte heller bra att få i sig för mycket fibrer och om magen inte är van kan det leda till magbesvär som uppsvälldhet och diarréer. Man ska därför öka intaget av fibrer successivt så att magen hinner vänja sig.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Hälsningar Petra

Har du också en fråga till Petra Kindlund? Mejla den till spring@svd.se!

Lyssna på min podcast!


Hör Lisa Nordén berätta om ”optional runs”, Jonas Colting om sin kärlek till prinsesstårta och Markus Torgeby om varför han klev av elitsatsningen. Allt i min podcast Maratonpodden. Mycket nöje!

MARATONBLOGGEN


Om Petra: Petra är tjejen som löpvägrade fram tills hon fyllde 33 då hon av en slump blev utsedd att blogga om sin träning inför Stockholm Marathon 2010 på en av landets största dagstidningssajter. Med svenska folket som publik genomförde Petra sin första mara och klarade dessutom målet att komma in under fyra timmar.

Sedan dess har Petra fortsatt med löpning och på senare tid fått upp ögonen för ultralöpning. Den 26/7 2014 genomförde hon det 78 km långa bergsultramaratonet Swissalpine Marathonoch den 23/8 deltog hon i urpremiären av UltraVasan 90.

Hon är frilansjournalist med uppdragsgivare som Stadium Magazine, Vagabond och Amelia. 2011-2012 ledde hon tillsammans med maratonexperten Anders Szalkai webbtv-programmet Spring.

I mars 2014 bokdebuterade Petra med Det är bara att springa (Karavan förlag). Hon är också programledare för Maratonpodden, en podcast om uthållighetssporter.

Bonusfakta om Petra: Drömmer om att designa leopardmönstrade träningskläder, älskar lakrits och säger inte nej till en välgjord kaffe latte.

Kontakta Petra Månström här


Foto: Micke Sjöblom/Zebrabild

Arkiv