Fråga idrottsläkaren: Akutproblem inför Lidingöloppet

Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Var ute och sprang 16 km i lördags. På kvällen, ca 4 timmar efter turen så började det värka i högerfoten, strax under fotleden, ner mot hälen. Nu är det onsdag och smärtan har varit oförändrad. Suger enormt så här tätt inpå Lidingöloppet! Någon som har råkat ut för liknande problem? Är det vad som kallas för hälsporre? Nu behöver jag en quick fix mer än någonsin! Kom gärna med tips, Voltaren hjälper inte.

/Håkan

SVAR:

Hej Håkan!

Visst suger det att en skada kommer så tätt på en efterlängtad tävling. Din beskrivning ”under fotleden” kan betyda en mängd olika saker. För diagnosen spelar stor roll om besvären är på framsidan, utsidan, insidan eller baksidan, eftersom det finns många strukturer ”nedom fotleden” som kan bli drabbade i löpning. En annan viktig fråga är när det gör ont; var i löpsteget, värk efteråt o s v. Tredje viktiga frågan är hur det gör ont, d v s vilken karaktär smärtan har; stickande, skärande, brännande, molande, och hur mycket ont det gör.

Ett exempel: Smärta nedanför fotknölen/fotleden på utsidan handlar ibland om överbelastning av en av senorna till muskler som vrider foten inåt. Den överbelastas ofta av att man överskridit sin koordinationsförmåga (”muskelbalans”). Problem på samma ställe på insidan kan handla om överbelastning av senan som böjer stortån, eller senan som stabiliserar foten och vrider den utåt.

Quick-fix: Snabb smärtlindring är det man kan ta till; antiinflammatoriska tabletter (Ipren, Magnecyl, Dikolofenak et c) brukar fungera bäst på denna typ av skada. Om det inte räcker till är det ett tecken på att man bör avstå från löploppet denna gång, hur surt den än är med ett sådant beslut. Löper man ändå är risken stor att förvärra skadan och förlänga läkningsförloppet avsevärt. Tejpning kan lindra besvären något vid lätt grad av smärta och på kortare moment, men räcker oftast inte till för långdistansbelastning. Akupunktur och annan lokalbehandling har inte större effekt än smärtstillande mediciner, och är därför ingen god idé.

Bäst är att låta någon idrottsläkare eller sjukgymnast/naprapat med idrottsmedicinsk kompetens titta på dina löpförutsättningar och se vad som fattas och bör tränas. Koordination, styrka, teknik är några av de saker man bör bedöma.

Vänliga hälsningar,

/Dan Leijonwall
Idrottsläkare
IMES/Idrottsdoktorn.se

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Låter som tendinit. Avstå från löpträning ett bra tag och definitivt till Lidingö men det har du nog förstått innerst inne redan.

Hälsa

Nu bevisat – träning bra mot depression

Svenska forskare hittade förklaringen.

Bantningsmedlet som fungerar – på riktigt

Forskning

”Ger ökad mättnadskänsla.”

”Mer än en plump i skolbetyget”

JACOB GUDIOL

Så säger forskningen om skolidrott.

Bakterier från bin läker svåra sår

Upptäckt

Kan bli framtidens antibiotika.

Frukten som jagar bort vitlöksdoften

Forskning

”Mycket mer effektiv än persilja.”

”Sötningsmedel är det bästa valet”

HÄLSA

Jacob Gudiol: ”Riskerna är överdrivna.”

”Du måste vara på hugget hela tiden”

Löpning

Så lyckas du på Lidingöloppet.

”Biff och rödtjut har aldrig smakat bättre”

Krönika

Petra Månström i fäders spår.

Loppet där du slipper allt som är lagom

”En formidabel fysisk utmaning.”

Swissalpine Marathon. Bildspel

78 kilometer och 2700 höjdmeter

Löpning

Swissalpine Marathon 2014.

Nordiska dieten bra för hälsan

”Väl så bra som Medelhavskosten.”

Mellanmålet som är vägen till toppform

Forskning

”Upplevde minskad hunger.”

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”

”Enda upplägget som funkar”

Träning

Så får du resultat som varar.

Viktnedgång ökar risk för depression

Studie

”Vill inte avråda någon från att banta.”

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

10 livsmedel som gör levern glad

Boosta kroppen med rätt mat.

Löpning

Här är ultrastjärnans favoritsko

Bästa prylarna för långloppet.

”Levde på havregryn och vatten.”

HOLLYWOOD

10 galnaste skådisdieterna.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag i relationen

Så räddar du förhållandet.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

SUPERMAT

Tio nyttigaste sakerna du kan äta

”En av de mest effektiva cancerbekämparna.”