Fråga idrottsläkaren: Akutproblem inför Lidingöloppet

Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Var ute och sprang 16 km i lördags. På kvällen, ca 4 timmar efter turen så började det värka i högerfoten, strax under fotleden, ner mot hälen. Nu är det onsdag och smärtan har varit oförändrad. Suger enormt så här tätt inpå Lidingöloppet! Någon som har råkat ut för liknande problem? Är det vad som kallas för hälsporre? Nu behöver jag en quick fix mer än någonsin! Kom gärna med tips, Voltaren hjälper inte.

/Håkan

SVAR:

Hej Håkan!

Visst suger det att en skada kommer så tätt på en efterlängtad tävling. Din beskrivning ”under fotleden” kan betyda en mängd olika saker. För diagnosen spelar stor roll om besvären är på framsidan, utsidan, insidan eller baksidan, eftersom det finns många strukturer ”nedom fotleden” som kan bli drabbade i löpning. En annan viktig fråga är när det gör ont; var i löpsteget, värk efteråt o s v. Tredje viktiga frågan är hur det gör ont, d v s vilken karaktär smärtan har; stickande, skärande, brännande, molande, och hur mycket ont det gör.

Ett exempel: Smärta nedanför fotknölen/fotleden på utsidan handlar ibland om överbelastning av en av senorna till muskler som vrider foten inåt. Den överbelastas ofta av att man överskridit sin koordinationsförmåga (”muskelbalans”). Problem på samma ställe på insidan kan handla om överbelastning av senan som böjer stortån, eller senan som stabiliserar foten och vrider den utåt.

Quick-fix: Snabb smärtlindring är det man kan ta till; antiinflammatoriska tabletter (Ipren, Magnecyl, Dikolofenak et c) brukar fungera bäst på denna typ av skada. Om det inte räcker till är det ett tecken på att man bör avstå från löploppet denna gång, hur surt den än är med ett sådant beslut. Löper man ändå är risken stor att förvärra skadan och förlänga läkningsförloppet avsevärt. Tejpning kan lindra besvären något vid lätt grad av smärta och på kortare moment, men räcker oftast inte till för långdistansbelastning. Akupunktur och annan lokalbehandling har inte större effekt än smärtstillande mediciner, och är därför ingen god idé.

Bäst är att låta någon idrottsläkare eller sjukgymnast/naprapat med idrottsmedicinsk kompetens titta på dina löpförutsättningar och se vad som fattas och bör tränas. Koordination, styrka, teknik är några av de saker man bör bedöma.

Vänliga hälsningar,

/Dan Leijonwall
Idrottsläkare
IMES/Idrottsdoktorn.se

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Låter som tendinit. Avstå från löpträning ett bra tag och definitivt till Lidingö men det har du nog förstått innerst inne redan.

Smoothie på päron, broccoli och kiwi. HÄLSA

Smoothien som ger dig starka ben

Frostig, fruktrik och läskande.

Twitter kan sabba ditt förhållande

Forskning

”Kan leda till otrohet.”

Studie: Små mängder alkohol kan skada

Hälsa

Inte så nyttigt trots allt, enligt ny studie.

10 nyttigaste sakerna du kan äta

SUPERMAT

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

”Snygg naken är inte viktigast”

Träning

Därför motionerar stockholmarna.

”Trams att hård träning räcker”

Träning

Gudiol om hur man når expertnivå.

Boosta med fibrer och antioxidanter

RECEPT

Smoothie som stärker immunförsvaret.

Varannan svensk jobbar på semestern

UNDERSÖKNING

”Män sämst på att koppla av.”

Bästa smoothien efter träningen

RECEPT

Testa en grön proteinbomb.

Så blir du vältränad – på riktigt

TRÄNING

Jacob Gudiol om optimala träningen.

Så dricker du hälsosmart i sommar

DRYCK

Valen för dig som vill ha kolhydratkoll.

”Smoothie bättre än morgonkaffe”

NY BOK

”Renar och stärker kroppen.”

Ät bönor – håll vikten i schack

FORSKNING

Dessa bönor ger bästa effekten.

Middag med familjen minskar risk för fetma

Professor: Måltidsordningen extremt viktig.

Maten som kan ge dig fetma

Här är de senaste nyheterna i forskar-världen.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

FORSKNING

Morgonpigga mer oetiska

”Myten stämmer inte.”

Relationer

5 misstag som förstör din relation

Så räddar du förhållandet.

RELATIONER

Undvik fällorna i kärleksjakten

Dejtingtipsen alla singlar vill ha.

Idrottsmedicin

”Fick akut smärta
i foten efter maran”

Dan Leijonwall ger råd.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.

IDROTTSMEDICIN

Träningsvärk utan att ha tränat

”Jag vaknar med värk i benen.”

Träning

Så blir du av med fladdret på magen

Övningarna som tajtar till din kropp.

LÖPCOACHEN

Så lägger du upp passet

”Är Hammarbybacken för brant?”

Kostexperten

”Hur bra är det att detoxa?”

Påstås rena kroppen från föroreningar.

RECEPT

”Smoothie bättre än kaffe”

Tre läskande recept du måste prova.

SUPERMAT

10 nyttigaste sakerna du kan äta

Om listan: ”Bekämpar sjukdomar kraftfullt.”

Personlig träning

Kostexperten

Hälsa