Fråga idrottsläkaren: Akutproblem inför Lidingöloppet

Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Var ute och sprang 16 km i lördags. På kvällen, ca 4 timmar efter turen så började det värka i högerfoten, strax under fotleden, ner mot hälen. Nu är det onsdag och smärtan har varit oförändrad. Suger enormt så här tätt inpå Lidingöloppet! Någon som har råkat ut för liknande problem? Är det vad som kallas för hälsporre? Nu behöver jag en quick fix mer än någonsin! Kom gärna med tips, Voltaren hjälper inte.

/Håkan

SVAR:

Hej Håkan!

Visst suger det att en skada kommer så tätt på en efterlängtad tävling. Din beskrivning ”under fotleden” kan betyda en mängd olika saker. För diagnosen spelar stor roll om besvären är på framsidan, utsidan, insidan eller baksidan, eftersom det finns många strukturer ”nedom fotleden” som kan bli drabbade i löpning. En annan viktig fråga är när det gör ont; var i löpsteget, värk efteråt o s v. Tredje viktiga frågan är hur det gör ont, d v s vilken karaktär smärtan har; stickande, skärande, brännande, molande, och hur mycket ont det gör.

Ett exempel: Smärta nedanför fotknölen/fotleden på utsidan handlar ibland om överbelastning av en av senorna till muskler som vrider foten inåt. Den överbelastas ofta av att man överskridit sin koordinationsförmåga (”muskelbalans”). Problem på samma ställe på insidan kan handla om överbelastning av senan som böjer stortån, eller senan som stabiliserar foten och vrider den utåt.

Quick-fix: Snabb smärtlindring är det man kan ta till; antiinflammatoriska tabletter (Ipren, Magnecyl, Dikolofenak et c) brukar fungera bäst på denna typ av skada. Om det inte räcker till är det ett tecken på att man bör avstå från löploppet denna gång, hur surt den än är med ett sådant beslut. Löper man ändå är risken stor att förvärra skadan och förlänga läkningsförloppet avsevärt. Tejpning kan lindra besvären något vid lätt grad av smärta och på kortare moment, men räcker oftast inte till för långdistansbelastning. Akupunktur och annan lokalbehandling har inte större effekt än smärtstillande mediciner, och är därför ingen god idé.

Bäst är att låta någon idrottsläkare eller sjukgymnast/naprapat med idrottsmedicinsk kompetens titta på dina löpförutsättningar och se vad som fattas och bör tränas. Koordination, styrka, teknik är några av de saker man bör bedöma.

Vänliga hälsningar,

/Dan Leijonwall
Idrottsläkare
IMES/Idrottsdoktorn.se

Visa kommentarer (1 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Låter som tendinit. Avstå från löpträning ett bra tag och definitivt till Lidingö men det har du nog förstått innerst inne redan.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

HÄLSA

Här är julbordets 5 matvinnare

”Det pratas mest om det onyttiga.”

HÄLSA

Skyddar ditt hjärta och gör dig mätt

6 anledningar att älska kolhydrater.

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

Löpare livrädda för att bli ”bulliga”.

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”