Hon är löpningens nya stilguru

maggie_vessey1

Vem har sagt att man måste ha trista kläder på dig bara för att man är elitlöpare? Maggie Vessey är den mest stilsäkra kvinnliga löparen just nu. Foto: All Over Press.

Glöm splitshorts och löpartrosor. Tack vare Maggie Vessey har löpningen fått en ny, spännande modeikon som får folk att bänka sig i soffan trots att de inte är det minsta intresserade av sporten.

Hon har ännu inte lyckats kvala in till OS, men på sportmodefronten är den amerikanska medeldistanslöparen den klarast lysande stjärnan just nu. Efter att New Balance sagt upp sitt sponsoravtal med henne började hon samarbeta med den Los Angeles-baserade designern Merlin Castell för att skapa lite glammigare och coolare kläder att tävla i. Som icke-sponsrad löpare finns större möjligheter till att ta ut de modemässiga svängarna, något som Vessey har tagit fasta på. Hon säger också att hon har fått många uppmuntrande ord från sina medtävlare för att hon är en så god ambassadör för medeldistanslöpningen.

vessey3

Ytterligare en kreation signerad Merlin Castell. Foto: All Over Press.

maggie_vessey2

Den här outfiten på Vessey för tankarna till badmode. Foto: All Over Press.

flo-jo

Världsrekordhållaren på 100 meter och 200 meter, Florence Griffith Joyner, var också känd för sina nyskapande tävlingskläder. Foto: All Over Press.

Lite märkligt är kanske att det var väldigt länge sedan en kvinnlig löpare vågade utmana den gängse klädkoden på det sätt som Vessey gör. Vi får gå tillbaka till 1980-talet då sprintern Florence Griffith Joyner sågs tävla i enbenta kroppsstrumpor, glitter och djurmönster. Kan Maggie Vessey bli den nya ”Flo-Jo” vad gäller att höja modegraden på sin sport? Det återstår att se, men det känns inte helt otänkbart… Vad säger ni, borde vi ha lite mer spektakulära plagg på våra elitlöpare? Isabellah Andersson i glittertopp och Mikael Ekvall i leopardmönstrade splitshorts kanske?

”Aja baja, akta dig för att bli muskulös”

farah

Storbritanniens Mo Farah tog hem segern på herrarnas 10 000 meter under OS i London 2012. Tvåa blev amerikanen Galen Rupp. Tung styrketräning är en betydande del av träningsupplägget för dessa två herrar som också tränar tillsammans. Foto: Anja Niedringhaus/TT.

Jag blir lite matt. Less. Uppgiven. Nu när jag har löpförbud har jag börjat köra en hel del styrketräning och vips kommer variationer på den här kommentaren som ett brev på posten: ”Akta nu så att du inte blir för biffig, så löpningen går tungt sedan.”

Men vänta nu. Är jag elitlöpare och behöver akta mig för att bli ”tung”? Aspirerar jag på bragdguldet? Nej, nej och åter nej. Jag tränar för att må bra och för att hålla mig i form. För att klara ett stillasittande arbete utan att få värk. Helt enkelt för att få ökad livskvalitet. Skulle jag offra livskvalitet för att kunna springa lite snabbare? Personligen svarar jag nej på den frågan.

Likt förbaskat begriper jag inte varför löpare, oavsett nivå, verkar vara livrädda för styrketräning. Som att musklerna skulle anta melonliknande former bara för att man tittar på en vikt. Istället harvar de sig fram med skador, svaga kroppar och ostbågeformad hållning av rädsla för att bli ”bulliga”. Jag kan komma med nyheten att det krävs extremt tuff och fokuserad styrketräning under lång tid för att bygga muskler av nämnvärd volym. Tränar man dessutom mycket kondition är det nästintill omöjligt att bli grov. Den enda följden av att träna styrketräning för en löpare är bättre hållning, minskad skaderisk och bättre löpekonomi. OCH: bättre resultat.

Ett lysande exempel jag brukar plocka fram när jag får de där kommentarerna om att jag ska akta mig för att bli för ”stor” är Mo Farahs och Galen Rupps träningsupplägg. Två hyfsat snabba killar som kom etta och tvåa på 10 000 meter under London-OS 2012. Det var tränaren Alberto Salazar som introducerade dem till styrketräning. Innan Mo Farah började arbeta med Salazar var han en slank kille, men utan muskler. Efter att ha börjat träna mer styrketräning har han kunnat öka upp sin veckomängd till 200 kilometer. Men det är i gymmet som den största förvandlingen har skett: numera kan Farah ta 90 kilo i knäböj – 1,5 gånger hans kroppsvikt – i 4-6 repetitioner. Han svingar kettlebells och tränar boxning. Har detta gjort honom ”grov”? Nej, bara mer tonad. Starkare och med bättre hållning. Han har blivit en bättre löpare, helt enkelt.

Tung styrketräning är förstås förenat med viss skaderisk. Det gäller att veta vad man håller på med när man kliver in på gymmet och sätter igång. Har man inte koll på läget är det en mycket god idé att anlita en personlig tränare som kan lära ut rätt teknik från början. Ta det lugnt och öka på efter hand. Egentligen är det samma tänk som med löpning, ökar man kraven för fort så hänger inte kroppen med. Mitt budskap till dem som oroar sig för att lite styrketräning ska försämra deras löpning: tänk om. Sluta tala om för folk att styrketräning och löpning är en ekvation som inte fungerar, för så är det inte. Utan precis tvärtom.

Lucka 17: Perfekta alternativet till socker

kokossocker

 

Kokossocker tillverkas av kokosblommans söta och näringsrika nektar. Foto: Holistic.

Nu har det gått ett tag sedan vi senast öppnade en lucka i min hälsokalender. Men nu slår vi till med mitt favoritalternativ till vanligt strösocker: kokossocker! Det är tillverkat av kokosblommans söta, näringsrika nektar och har ett lågt GI (glykemiskt index), endast 35. Jag använder det istället för vanligt socker i matlagning och bakning. Eller om jag vill söta en smoothie eller en kopp te. Och ja, jag ska erkänna att jag ibland har ätit direkt ur burken också :-)

Näringsdeklaration per 100 g
Kalorier 1 633 kJ/384 kcal
Protein 0%
Kolhydrater 94,6%
varav sackaros 86,7 g
varav glukos 2,2 g
varav fruktos 2 g
Fett 0,2%

Här kommer ett riktigt smarrigt recept som ligger i tiden, Ris à la Malta med blåbär och kokossocker. Smaklig spis!

Min nyfunna passion

bicepscurls

Här står jag och pumpar muskler iklädd klösig topp från nya märket Powerwoman! Foto: Privat.

Ända sedan jag var liten har jag ofta fått höra att jag är stark. Exakt vad som avsågs vet jag inte, men jag har sällan behövt hjälp att lyfta saker och att bära flera matkassar är inget problem.

Det ser jag som ett utmärkt tillfälle till styrketräning. Men efter att ha börjat bekanta mig med styrketräningsvärlden känner jag mig plötsligt svag. Minns första gången jag försökte göra en chin. Det kändes som om stången jag skulle över med hakan var flera mil upp och det var stört omöjligt att komma upp. Trots idoga försök genom åren har jag inte lyckats med målet att greja en chin. Förrän för någon vecka sedan. Hängde i gymmets räcke och lyckades faktiskt ta mig upp med mycket jävlaranamma och pepp från träningskompisen. Det var en fantastisk känsla att greja den där chinen, nu är målet att klara flera. Men vi kan börja med två i alla fall.

Nu när jag har löpförbud har jag tillbringat en hel del tid i gymmet. Dragit, lyft och pressat. Och det är härligt att se utvecklingen. Att känna sig stark och slippa det där jobbiga, molande ontet i ryggslutet på eftermiddagarna. Det peppar mig att ta i ännu mer och sätta upp nya mål. Plötsligt känns det nästan otänkbart att byta bort alla dessa timmar mot löpträning när hälen är okej igen. Känner att jag vill låta styrketräningen ta mer plats än den gör idag, inte minst för att jag tror att den kommer att förebygga framtida skador…

Vad tycker ni därute? Finns det fler löpare där som fått upp ögonen för gymmet?

Kostexperten: ”Tränar hårt – vilka tillskott behöver jag ta?”

vitaminpiller

Är det nödvändigt att ta tillskott av vitaminer och mineraler om man tränar mycket? Emelie Andersen svarar. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej,

jag har hört att man har större behov av vitaminer och mineraler när man tränar mycket. Stämmer det? Vilka tillskott bör jag ta för att täcka behovet? Just nu tar jag en multivitamineraltablett om dagen. Jag tränar och tävlar i triathlon så det blir mycket träning, ibland två pass om dagen. Jag tycker att jag äter bra även om det ibland slinker ner lite godsaker.

Mårten

SVAR:

Hejsan Mårten,

du har helt rätt i att hög fysisk aktivitet kan öka behovet av vissa vitaminer, till exempel vitamin C, B2 och eventuellt även B6, A och E. Därmed inte sagt att du måste ta tillskott. Äter du en balanserad kost och får i dig tillräckligt med energi har du troligtvis inga problem att möta dina behov genom kosten. Idrottare som har ett energiintag som är långt under deras egentliga behov eller de som äter en obalanserad kost kan ha svårt att täcka sina behov. Veganer bör ta tillskott av vitamin B12 då det bara finns i animaliska livsmedel, men det gäller oavsett om man tränar mycket eller inte.

Hög fysisk aktivitet bidrar till ökad produktion av fria radikaler. På grund av detta är det många som intar stora doser av antioxidanter, vilket kan vara direkt skadligt. Studier (Blot 1997; De Luca och Ross 1996) har visat att storrökare som tagit stora doser av vitamin E och β-karoten i tron om att det skulle minska risken för lungcancer istället hade motsatt effekt, risken ökade. När vi tränar anpassar sig kroppens naturliga antioxidativa försvar, vi producerar helt enkelt mer antioxidanter vid regelbunden träning som i sin tur oskadliggör de fria radikalerna. Ät en varierad kost som är rik på antioxidanter, tänk grönsaker med mycket färg, så får du troligtvis i dig det du behöver.

Äter du varierat är det i princip omöjligt att överdosera ett visst näringsämne, risken ökar om du tar tillskott. Vi vet också att näringsupptaget via tillskott är klart mycket sämre än via mat, varför vet man inte riktigt men en bidragande faktor är troligtvis att näringsämnena samspelar med varandra vad gäller upptag och retention.

Lycka till med din triathlonsatsning!

Emelie

Har du också en fråga till Maratonbloggens kostexpert Emelie Andersen? Mejla den till spring@svd.se!

I världseliten – utan gps-klocka

biten

Här står jag med en bit (höhö, men vi är ju nästan i Göteborg!) svensk löparhistoria, Åke ”Biten” Eriksson som är Sveriges näst snabbaste maratonlöpare genom tiderna. Foto: Privat.

I morse flög jag till Halmstad för att poddintervjua en mytomspunnen svensk löparstjärna, nämligen Åke ”Biten” Eriksson.

Mannen som på 1990-talet var en stjärna inom svensk långdistanslöpning och som till och med utmanade världseliten under persloppet i Chicago 1990. Vi pratade om en hel massa saker, bland annat kom vi in på det faktum att det idag inte finns någon svensk löpare som är i närheten av de tider som ”Biten” och hans kollegor presterade. En tänkbar orsak skulle kunna vara att folk inte orkar ta sig den tiden som krävs för att bli riktigt, riktigt bra. När jag hör ”Biten” berätta om de omänskligt tuffa passen han underkastade sig (vissa dagar i veckan sprang han i fem timmar, på träning!) så tänker jag att det måste ha varit något annat material i dåtidens löpare. Eller var det så att det fanns mindre som distraherade? Inga ringande mobiler, inga Facebookstatusar som behövde skrivas, inga tweets som behövde twittras ut. Det som fanns var underlaget, löpardojorna och löparen. Och förhoppningsvis pannbenet. Som motionär är det inte heller lätt att slita sig loss från datorn eller mobilen för att få till sin träning. Lyxproblem, absolut, men ändå problem. Det finns så mycket annat som drar, saker som gör att inte ens löpningen blir särskilt ”mindful” längre. De flesta har ju mobilen med sig på passet och handen på hjärtat, svarar man om det ringer eller ej? ”Biten” hade bara ett armbandsur med sig. Han visste inte ens exakt hur långt han sprang, bara på ett ungefär. Idag kan vi mäta allt, men hinner knappt dra nytta av mätresultaten eftersom vi drunknar i så mycket annan information. Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, mer än att en del av mig önskar att det hade varit 1990-talet idag…

Vinn riktigt vassa kompressionsplagg!

CEP2

Nu är det tävlingsdags igen! Och den här gången är det riktigt, riktigt fina priser i potten. Eller vad sägs om ett par riktigt vassa kompressionstights från CEP eller ett par minst lika vassa kompressionsstrumpor från samma tillverkare? Strumporna är mina personliga favoriter när det kommer till kompressionsstrumpor, de tappar inte trycket trots många, många tvättar. Här kommer lite fakta om vinsterna:

CEP 2.0 Run Tight
Tillverkad av tyska Medi som har 60 års erfarenhet av medicinsk kompression. Gjord av stickade paneler runt lår och vad samt lycra runt knäled för ökad komfort och rörlighet. Anatomisk utformad passform och fuktreglerande material som andas effektivt. Material: 85% polyamid, 15% elastan. Dam- och herrmodell. Cirkapris 1 300 kr.

CEP 2.0 Hawaii Blue
CEP Compression Running ska öka blodcirkulationen med 30-40%, minskar svullnad i vader och fötter och ger snabbare återhämtning. Skyddar och förhindrar irriterade hälsenor. Minskar risk för blåsor vid löpning. Antibakteriellt behandlade. Material: 85% polyamid 15% spandex. Anpassad för höger- och vänsterfot och extra platt söm vid tårna.Dam- och herrmodell. Cirkapris 500 kr.

För att vara med och tävla vill jag att du besvarar följande tävlingsfråga:

I vilken tysk stad har Medi, som tillverkar CEP, sitt huvudkontor?

Ditt svar mejlar du tillsammans med namn, adress och önskemål om dam- eller herrmodell samt storlek (på tights och strumpor) vid ev vinst till spring@svd.se. Ange CEP i mejlets ämnesrad. Tävlingen pågår till och med söndagen den 21/12 kl 23.59. Lycka till!

Julafton för en leopardista

powerwoman

Anna Wretling är kvinnan bakom det nystartade märket Powerwoman vars kollektion består av en hel del klösigt. Foto: Powerwoman.com.

För någon vecka sedan skrev jag om Tekla och Helen, tjejerna som tröttnade på träningskläder i trista färger och bestämde sig för att börja designa egna med en hel del klös. Resultatet blev nya märket Aim’n.  Och för en knapp vecka sedan lanserades sportklädmärket Powerwoman där man lugnt kan säga att såväl zebraistan och leopardistan får sitt lystmäte. Jag är så lycklig över att äntligen slippa dra på mig illa sittande leggings i brist på riktiga träningstights i leopardmönstrat. Men nu finns det både snygga och funktionella plagg med klös att införskaffa. En väldigt rolig sak med den här utvecklingen är att det är inspirerande entreprenörer som står bakom dessa märken, det är eldsjälar som har trott stenhårt på sin idé och satsat på den. Byggt upp något från grunden. Ett annat sportmärke jag tycker mycket om är Gococo, känt framför allt för sina härliga strumpor men de har också andra träningsplagg.

Voilá, så fick ni plötsligt tre fina tips på ställen att inhandla julklappar!

”Du har allt blivit en liten knubbis”

leaves655

Foto: Colourbox.

Nej, det är inte lätt att vara en känslig tonåring på väg in i vuxenvärlden. Särskilt inte när folk tar sig friheten att recensera ens utseende. Allra värst är det i samband med stora högtider då man träffar de där människorna som man aldrig ser annars. Ett år har gått sedan man såg dem senast och i tonåren händer det ju som bekant en hel del med utseendet. Finnar poppar fram, man får tandställning, man får bröst och kvinnliga former. Helt naturliga saker som hör vägen in i vuxenvärlden till. Så får man höra saker som ”Vad kraftig hon har blivit”, ”Du har allt blivit en liten knubbis”. Frida Boisen beskriver det så träffsäkert i sin nya krönika.

När jag för första gången fick höra att jag var knubbig var jag tretton år. Jag ställde mig framför spegeln i badrummet och nöp mig i mitt tonårshull. Och bestämde mig där och då: nästa gång det var dags att möta släkten skulle de inte få en chans att säga att jag är knubbig. Jag skulle göra allt för att bli så smal som möjligt. Där och då började de ätstörningar jag har lidit av sedan dess. Undrar om personen som fällde kommentaren om min knubbighet fattade vilka följder den skulle få? Och varför fäller man ens de där kommentarerna? Vilken funktion fyller de?

Någon som vet?

Fråga Dan: ”Min son har fått körtelfeber”

tennis

Annas son på tio år har fått körtelfeber. Nu undrar hon hur det kommer att gå med hans tennistävling den 1 januari. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej!

Jag har en son på 10 år som idag har fått svar att han hade körtelfeber. Han spelar tennis varje dag och tränar hårt och tävlar mycket. Nu blev det nattsvart när vi fick beskedet eftersom man har hört att sjukdomen kräver fem månaders vila. Hur är det med det här egentligen, när kan han börja träna igen? Imorgon ska vi ta ett leverprov, bör vi inte ta ett nytt blodprov om ett par veckor? Han har en jättestor tävling 1 januari, antar att det är kört med den?

Anna

SVAR:

Hej Anna!

Så här är det med körtelfeber:

Körtelfeber (mononukleos) är en virussjukdom, kallas på engelska för kissing disease, då det smittar f f a via saliv. De flesta smittas redan under barnaåren – över 90 procent av 20-åringar i Sverige har smittats tidigare i livet och har därmed en livslång immunitet. Ju tidigare i livet man smittas desto mindre symtom upplever man, och ju senare desto mer symtom. Smitta i barnaåren kan förlöpa som en vanlig förkylning, och typiskt för senare smitta är kraftigare symtom: flera veckor med allmänpåverkan, huvudvärk, svårigheter att svälja, hög feber, rejält svullna tonsiller och lymfkörtlar. Inte sällan är tonsillerna belagda med gråvit avstött vävnad som luktar illa.

Inte sällan har vi läkare misstagit symtomen som halsfluss, en bakteriell sjukdom som behandlas med antibiotika, vilket inte biter på virus. Bilden kan kompliceras av att man samtidigt har virus och bakterier, där bakterierna brukar vara ett ”bifynd” och viruset det som ger symptom. Har man oturen att då få behandling med antibiotika (amoxicillin) får man i princip alltid kliande hudutslag som reaktion på läkemedlet.

Viruset kan inte behandlas, med mer än symptombehandling (t ex febernesättande och smärtstillande vid behov) men det goda är att kroppen själv lär sig att hantera det, varvid man får livslång immunitet.

Sjukdomen leder mycket sällan till komplikationer. En reaktion på viruset är att levern påverkas och mjälten svullnar (mer eller mindre), vilket gör att man åtminstone första månaden efter att ha blivit frisk bör undvika fysik aktivitet, i synnerhet inom kontaktsporter, f f a då mälten kan skadas om den kläms (störst risk 2:a och 3:dje sjukdomsveckan). Den komplikationen är allvarlig och kan ge kraftig inre blödning, men är sällsynt.

Av vana tar vi läkare ofta en titt på leverprover (ett blodprov), som alltid är förhöjda. Nyttan av att göra denna kontroll är tveksam, då det bara visar på en allmän och förväntad viruspåverkan.

Att återgå till idrott förutsätter att den drabbade mår bra, att man avvaktar minst 4 veckor efter tillfrisknande med aktivitet och att återgång sker successivt och med hänsyn till den vanligen påföljande allmänna tröttheten.

Varför din son skulle behöva avstå från tennis under fem månader låter således inte rimligt, men då jag inte har alla fakta på bordet är mitt råd att tala med den behandlande läkaren om detta. Jag vet inte heller om det är rimligt med ”jättestor tävling” 1 januari, då det inte är angivet när sjukdomen började, och om/när din son blivit frisk. Ovan nämnda riktlinjer är generella råd.

Goda Luciahälsningar!

Dan Leijonwall, specialistläkare och ansvarig läkare för Stockholm Marathon
www.idrottsdoktorn.se

Har du också en fråga till idrottsläkare Dan Leijonwall? Mejla den till spring@svd.se!

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. KRÖNIKA

5 tunga anledningar att börja träna

Och därför är det aldrig för sent.

Träning minskar risken för influensa

STUDIE

Men du måste ta i – ordentligt.

”Det är dags att sluta svartmåla kostråden”

HÄLSA

”Fetman inte Livsmedelsverkets fel.”

Ny studie: Må bra och lev längre

Visar sig att välbefinnande kopplas till längre livslängd.

Välbefinnande runtom i världen

grafik

Baseras på observationer i 100 länder.

Lyxa till det med kunglig bysthållare

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Tekniktips för tre vanliga hinder

TRÄNING

”Det handlar om både styrka och teknik.”

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

TRÄNING

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Vi försöker bygga bort skaderisken”

HALLÅ DÄR

Mannen bakom Tough viking.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

BLOGG

”Se upp så du inte
blir för muskulös”

”Harvar runt med ostbågehållning.”

BLOGG

Hon är löpningens nya stilikon

Kan bli den nya ”Flo-Jo".

KOST

”Vilka kosttillskott behövs?”

”Ibland slinker det ner lite godsaker."

BLOGG

”Du har allt blivit
en liten knubbis”

”Nöp mig i mitt tonårshull.”

HÄLSA

De tio nyttigaste frukterna

Bra för vikten, skyddar kärl och hjärta.

Forskning

Lugnt och långt gör dig bättre

”Kort och snabbt räcker inte.”

HÄLSA

”Äer frukostmat till middag”

Experten: ”Det kan vara okej.”

LÖPNING

”Jag lyckas alltid fastna i soffan”

Trebarnsmamma vill komma igång.

Frukt

10 anledningar att ta en banan

Tros vara världens första frukt: ”Blir gladare.”

HÄLSA

Maten som motar bort din förkylning

10 immunstärkande livsmedel.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”