Allt om mitt pass med Gladiatorvinnaren

obstacletraining13

Jag får en genomgång i tekniken vid armgång av Konstantin Avramidis, vinnare av 2014 års upplaga av Gladiatorerna. Foto: Bezav Mahmod/SvD.

Blåmärken överallt och blödande handflator. Det var facit för min förmiddag ute på Djurgården på Konstantin Avramidis egenkonstruerade hinderbana. Konstantin, som är yrkesmilitär och årets herrsegrare i Gladiatorerna på TV4, vill få fler att upptäcka sporten ”obstacle training” och lära sig hur man tar sig an hinder på ett effektivt och säkert sätt. Mer om vårt pass och massa annat roligt och läsvärt om sporten kan du läsa i SvD:s papperstidning nu på måndag, men redan nu kan du läsa alltsammans på nätet.

Tävla och vinn sportnutrition!

etixx

10 vinnare får Etixx startpaket som består av energigel med koffein, isoton kolhydratlösning, återhämtningsdryck, energikakor samt beta-alanin. Det sistnämnda används för att förbättra uthålligheten vid fysisk aktivitet. Sammanlagt vinstvärde 498 kr per vinst.

Tro det eller ej – nu är det tävlingsdags igen! Och den här gången finns det riktigt fina vinster i potten.

Tävlingen sker i samarbete med Etixx Sports Nutrition, som tillverkar sportnutrition för idrottare och motionärer. Produkterna är tänkta att användas både före,  under och efter träning/tävling och säljs endast på Apoteket. Jag har sammanlagt tio vinster bestående av ett startpaket samt ett paket beta-alanin att tävla ut. För att vara med och tävla vill jag att du besvarar följande tävlingsfråga:

I vilket land ligger Etixx Sport Nutrition-huvudkontoret?

Ditt svar mejlar du tillsammans med ditt namn och din adress till spring@svd.se. Ange ”Etixx” i mejlets ämnesrad. Tävlingen pågår till och med onsdagen den 5 november kl 23.59. Lycka till!

Här är Maratonbloggens nya kostexpert!

emelie_färgFrån och med november kommer Maratonbloggen att få en ny kostexpert. Hon heter Emelie Andersen, är näringsfysiolog och tävlar i ultralöpning sedan sju år tillbaka. Jag passade på att ställa henne ett gäng frågor så att ni får bekanta er lite med henne.

Berätta lite om dig, din utbildning, bakgrund och vad du tränar!

– Jag är en riktigt inbiten smålandstjej som efter lumpen, militär tjänstgöring i Kosovo och magisterexamen i näringsfysiologi vid Stockholms universitet landade i Jönköping där jag nu bor och arbetar. Jag arbetar idag med folkhälsonutrition på Landstinget i Jönköpings län, som pt och kostrådgivare på Friskis & Svettis samt håller föreläsningar med mera för exempelvis idrottsföreningar. Just idrottsnutrition är oerhört intressant då kost och träning alltid har legat mig varmt om hjärtat. Vad gäller träning finns det inget som går upp emot långa löpturer i skogen, har tränat och tävlat i ultralöpning sedan 6-7 år tillbaka. Jag är en riktig naturknarkare som aldrig kan få nog av skogen, gärna i sällskap av min svarta ängel – en svart labrador vid namn Troja. Men jag älskar även att vandra och då följer också sambon gärna med. I övrigt cyklar jag en del mountainbike och åker skidor på vintern. Styrketräning har alltid varit en naturlig del oavsett vad jag tränat.

Vilken är din syn på kost och träning?

– För min egen del är kost och träning en livsstil, båda delarna ska få mig att må bra. Kosten ska ge bra energi för att orka träna hårt samtidigt som det är en härlig del av livet. Jag stöter på så många motionärer och idrottare som äter alldeles för lite och tränar för mycket, vilket många gånger tyvärr leder till utmattningsdepressioner och stressfrakturer. Det är en oerhört svår balansgång många gånger och min ambition är att få fler att slappna av lite i sitt ätande och tränande. För den sakens skull innebär inte det att äta dåligt och sluta träna, snarare tvärtom men utan en massa ramar, regler och kontrollbehov. Lättare sagt än gjort, jag vet.

Har du något särskilt ämne som du vurmar extra mycket för?

– Med tanke på att jag själv är ultralöpare tycker jag självklart det är intressant vad som händer i kroppen när vi utsätter den för långvarig fysisk stress i form av långa lopp eller pass och hur vi med hjälp av mat och dryck kan optimera prestationen. Jag tycker även det är spännande med våra beteenden i dagens stressade ”perfekta” samhälle. Varför vi äter/tränar/lever som vi gör när vi många gånger, i grund och botten, känner att det tar mer energi än vad det ger.

Vad hoppas du kunna förmedla till SvD-läsarna?

– En avslappnad men intresserad inställning till kost.

Dina tre bästa kosttips till folk som tränar?

– Se till att få i dig tillräckligt med energi från bra mat! Lyssna på kroppen och försök lära dig känna skillnad på hunger och sug. Ett sug innebär nästan alltid att du fått i dig för lite energi tidigare under dagen. Njut av maten du äter, det är livskvalitet!

Jag önskar Emelie varmt välkommen som kostexpert på Maratonbloggen och uppmanar alla som vill få sina funderingar kring kost och träning besvarade att mejla henne på spring@svd.se.

Här är PT:ns absoluta favoritövning

FRÅGA:

Hej Jonas!

Jag är en kille på 28 år som har en fråga. Om du bara fick träna EN enda styrkeövning livet ut, vilken skulle det i så fall vara? Och varför?

/Anders

SVAR:

Hej Anders!

Härligt med klurig fråga! Jag skulle välja stöten, en övning som inkluderar alla våra grundläggande rörelser, därav även valet… It’s a one of a kind!

Hälsningar Jonas

Har du också en fråga till Maratonbloggens expert på styrketräning, Jonas Lissjanis? Mejla den till spring@svd.se!

Vann du ett par Salmingskor?

salming

Jösses, vilken succé tävlingen där man kunde vinna ett par löparskor från Salming i samarbete med Runforest.se blev! Det har bara vällt in tävlingsbidrag – jättekul! Det har inte varit ett lätt arbete att utse vinnarna, men här är de (med tillhörande motivering):

Marcus Andersson, Storvreta:

”Jag har sedan två år tillbaka funnit kärleken till en härlig löparsväng,
längs vägen, i skogen, på stigar förbi en sommaräng.
En urladdning, ett lugn som genom kroppen far.
Känslan i kroppen efter milen är oslagbar.
Med Salmingskorna når löpningen perfektion,
det ger mig glädje, nytändning och inspiration.”

Els-Marie Clevenholm, Bunkeflostrand:

”Min kropp är inte som när jag var ung
snarare flera kilon för tung.
Nu ska jag börja springa i parken runt
och skona miljön och leva sunt.”

Stort grattis till er, vinsterna kommer med posten! Slit skorna med hälsan!

Kostexperten: ”Behöver jag ta vitamintillskott?”

piller

Äter man en välbalanserad och varierad kost behöver man inga kosttillskott – inte ens om man tränar mycket, skriver Petra Kindlund. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hejsan!

Jag har ökat träningsdosen i höst och tränar nu omkring fem pass i veckan. En bekant till mig har sagt att när jag tränar så här mycket mer så behöver jag ta tillskott av vitaminer och mineraler. Jag undrar om detta stämmer och vilka vitaminer/mineraler som i så fall är viktigast?

Sandra

SVAR:

Hej Sandra!

Kul att du har kommit igång med träning så bra!

Träning ökar inte generellt behovet av vitaminer och mineraler. Det beror på att dessa kan återanvändas i kroppen. Träning ökar däremot behovet av energi och det gör att du äter mer, vilket i sin tur leder till att du får i dig mer vitaminer och mineraler. Det är faktiskt en större risk för en stillasittande person att den inte får i sig tillräckligt av vitaminer/mineraler då den helt enkelt inte kan äta lika mycket.

Se därför till att du i första hand äter en välbalanserad och varierad kost så kommer du inte heller behöva äta några kosttillskott. Som hårdtränande tjej är det däremot viktigt att ha koll på sina järnvärden då risken för järnbrist är störst bland hårdtränande tjejer.

Lycka till med din träning!

Hälsningar Petra Kindlund

Har du också en kostfråga till Maratonbloggens kostexpert? Mejla den till spring@svd.se!

”Jag oroade mig för att tappa form”

petraprag

På promenad i Prag – utan träningskläder men med heelsen på! Foto: Petra Månström.

När jag fyllde 16 började jag träna på gym. Jag blev snabbt väldigt biten och tränade till slut dit fem-sex gånger i veckan, en blandning av styrketräning och aerobics.

Det absolut värsta som kunde hända var att jag blev tvungen att resa någonstans. För hur skulle jag då göra med träningen? Kom på mig själv med att googla aerobicsutbudet dit jag skulle, bara för att konstatera att jag nog skulle bli utan möjligheten att träna just aerobics ett tag. Det var en väldigt jobbig och frustrerande känsla. Löste ”problemet” genom att göra armhävningar, situps och hoppa på stället på hotellrummet. Dock hela tiden med den där jobbiga känslan i magen att jag ”tappade form” och att jag missade något nu när jag inte kunde träna ”på riktigt”. Kunde heller inte begripa hur folk frivilligt kunde bosätta sig på landsbygden – hur  klarade de av att inte ha ett gym att gå till?

Varför skriver jag då allt detta? Jo, för att jag just idag kom att tänka på hur jag resonerade kring min träning när jag var yngre. Det handlade mycket om tvång och kontroll, mindre om glädje. Just nu befinner jag mig på en weekend i Prag, bland annat för att fira min födelsedag. Igår var jag på ett gym i närheten av hotellet och tränade, men annars har jag ”bara” promenerat och njutit av shopping, god mat och opera. Ingen löpning alls. För något år sedan hade den tanken gjort mig galet frustrerad. Som tur är blir man äldre och lite klokare. Den där lätt gnagande känslan av att jag ”tappar form” kommer dock alltid att finnas kvar, men den avtar mer och mer. Och apropå löpning: den kan man ju faktiskt utöva nästan var som helst. Det behövs inget gym och även om man bor på landsbygden kan man ägna sig åt den. Frågan är om det inte är allra skönast att springa just där…

Varma hälsningar från Prag!

Fråga Dan: ”Det gör ont på utsidan av knät”

Löpare

Marian har problem med sitt knä. Dan Leijonwall ger råd. Foto: Colourbox.

FRÅGA:

Hej Dan!

För flera veckor sedan knakade mitt knä för varje steg jag tog. Det lät som när man bryter en gren. Det höll på hela kvällen och hela förmiddagen nästa dag Det gjorde inte ont men kändes obehagligt. Sedan svullnade knät och jag fick ont i några dagar Svullnaden har gått ned men det gör ont på utsidan av knät när jag tar mina promenader. Är det något jag bör få undersökt eller går det över av sig själv?

Hälsningar Marian Sandkulla

SVAR:

Bästa Marian!

Knakningar i en led är vanligvis inte något tecken på skada, såvida det inte är förenat med smärta eller svullnad. ”Vanliga knakningar” beror på de vacuumfenomen som uppstår när de vanligtvis lite ojämna broskytorna i leden glider emot varandra, samma fenomen som uppstår när man knäcker fingrarna bakåt. Men, som sagt, om man samtidigt får ledsvullnad och smärta får man befara att något skadligt hänt. Därför bör du söka hos din läkare (husläkare, ortoped eller idrottsläkare) för en undersökning om besvären kvarstår mer än ett par veckor, eller försämras. Om detta uppstår bör du vara försiktig med aktivitet som framkallar symptom tills du är undersökt.

Bästa hälsningar,

Dan Leijonwall, specialistläkare och ansvarig läkare för Stockholm Marathon
www.idrottsdoktorn.se

Har du också en fråga till Maratonbloggens idrottsläkare Dan Leijonwall? Mejla den till spring@svd.se!

Vinn ”Fit och Framgångsrik”!

fit_framgangsrik

Hur får entreprenörer med superkarriärer ihop livspusslet med familj, arbete och tid för träning?

Det bestämde sig pr-konsulten Caroline Lidman för att ta reda på. I sin nya bok Fit & Framgångsrik träffar hon tio personer som delar med sig av kunskap om just sitt träningsområde samt berättar hur de lyckas få tid till träning. I boken medverkar bland andra TV4-profilen Anna Brolin, juristen Douglas Roos och SvD-journalisten Carolina Neurath.

Som av en händelse har jag möjligheten att tävla ut tre exemplar av den här mycket inspirerande boken (som jag själv just har läst ut). För att vara med och tävla vill jag att du besvarar följande tävlingsfråga:

I boken medverkar bland andra Marie Söderqvist. Var någonstans arbetar hon?

Ditt tävlingsbidrag mejlar du tillsammans med ditt namn och adress till spring@svd.se. Ange ”Fit & Framgångsrik” i mejlets ämnesrad. Tävlingen pågår till och med onsdagen den 29 oktober kl 23.59. Lycka till!

Kvinnor som lyfter tungt och stönar högt

weights

Killarna börjar få konkurrens inne på gymmet, av starka tjejer med ambitioner. Foto: Colourbox.

Jag har ju som bekant börjat vistas mer i gymmet. Och noterar en stor skillnad jämfört med när jag senast spenderade en hel del tid därinne.

Nämligen att allt fler tjejer verkar ha fastnat för det här med att lyfta tungt. Tidigare kändes det som att uppdelningen var mycket tydligare: killarna stod i gymmet och frustade mellan seten. Nu ser jag med glädje hur tjejer tar plats bland skivstängerna, kritar in händerna och lyfter riktigt tungt. Och stönar högljutt. De går helt enkelt in för träningen på samma sätt som killarna och det känns väldigt glädjande.

Noterade en annan rolig sak också, nämligen att tjejerna i flera fall lyfte tyngre än killarna. Men hur det än är med den saken så är jag glad över att vi kvinnor verkar ha vågat slita oss från konditionsmaskinerna och de rosa minihantlarna till förmån för riktigt effektiv styrketräning. Och kondisen kan man ju som bekant finslipa ute i spåret, mycket trevligare än att stå inomhus och harva på en maskin. Enligt mig i alla fall.

Gårdagens härligaste spaning på gymmet var tjejen i tyngdlyftarskor, kompressionsstrumpor och grymt fokuserad blick. Sin krita (som används för att få ett bättre grepp om skivstången eller för att den inte ska glida av ryggen etc) förvarade hon i en urdiskad kvargburk. Kan det bli mer 2014?

Obstacle training TRÄNING

”Ett nytt sätt att bekräfta sig själv på”

SvD tränar med Gladiatorvinnaren.

Svettbandet för dig som vill lyxa till det

PLOCK

Godis för alla gymråttor.

Så känns 10 000 volt rakt genom kroppen

KRÖNIKA

Petra Månström om trendsporten.

”Trenddieter kan orsaka näringsbrist

HÄLSA

”Folk vet inte vad kolhydrater är.”

Övervikt oroar svenska män mest

Utseende

Svenska män i undersökning.

Två minuter träning förebygger diabetes

Hälsa

Överviktiga i ny studie.

Extra protein – behövs det verkligen?

TRÄNING

Gudiol om det trendiga proteinet.

Socker kan orsaka problem med minnet

Forskning

”Tonåringar särskilt utsatta.”

Så ofta säger en man ”jag älskar dig”

Relationer

Tusen män i stor undersökning.

Så många håller deppen borta

Studie

Frukt inte bara bra för fysiska hälsan.

Välj rätt bord om du vill gå ner i vikt

Studie

Platsen där flest äter onyttigt.

Stretching för-
sämrar prestationen

Gudiol: ”Stjälper mer än den hjälper.”

Obstacle training Bildspel

”Det är bara framåt som gäller”

TRÄNING

SvD testar hinderbaneträning.

Nu bevisat – träning bra mot depression

Hälsa

Svenska forskare hittade förklaringen.

Fruktstund

10 anledningar att äta banan

En banan om dagen gör dig gladare.

Hälsa

8 bra skäl att dricka champagne

Bra för såväl form som minne.

HOLLYWOOD

”Levde på havregryn och vatten.”

10 galnaste skådisdieterna.

Träning

Så ska du träna för att bygga muskler

”Är 1,72 m och väger 49 kilo.”

Lista

Åtta glas vatten om dagen?

10 vanliga myter om kost och träning.

Hälsa

”Hur hälsosamt är kokosfettet?”

Kostexperten om trendråvaran.

Hälsa

Livsmedel som bränner fett

Maten som fixar bikiniformen.

HÄLSA

Bäret alla kvinnor
bör äta mer av

Kostexperten listar nyttigaste bären.