Annons
X
Annons
X

Idagbloggen

Maria Carling

Maria Carling

Efter att ha läst New York Times-artikeln  The fat trap känner jag mig missmodig inför 2012. Kommer jag att få tillbaka alla de kilon jag äntligen lyckades göra mig av med under 2011? Ja, en hel del ny forskning pekar åt det hållet. Huga!

Det visar sig att metabolismen ändras efter en bantningskur. Man blir hungrigare, gör av med färre kalorier vid träning och har lättare att lockas av synintryck av god mat. För att behålla en ny lägre vikt måste man äta mindre och träna mer än någon med samma kroppsliga förutsättningar som inte genomgått en bantningskur.

I en forskningsstudie vid universitetet i Melbourne fick 50 australiska män genomgå en tioveckors lågkalorikur som i snitt gjorde dem 13,6 kilo lättare. Målet var att behålla den lägre vikten, men efter ett år hade de i snitt ökat knappt fem kilo. Då mättes även ett antal olika hormonnivåer och forskarna kunde konstatera högre nivåer av ghrelin som bland annat ökar hungerkänslorna och lägre av leptin och peptid YY som hör ihop med mättnadskänslor och ämnesomsättning.

En annan faktor som troligen bidrar starkt till om man har lätt att lägga på sig kilon är generna. Att identifiera genetiska orsaker till övervikt har varit en utmaning. Det verkar som om suget efter att äta mat med högt kaloriinnehåll är ärftligt.

Men hur sjutton ska man bära sig åt för att klara det som de flesta misslyckas med? Var finns förebilderna? Jo, i amerikanska The National Weight Control Registry finns uppgifter om 10 000 personer som gått ned i vikt och klarat att hålla den i flera år. Gemensamt för dem är att de går ungefär 6,5 kilometer om dagen sju dagar i veckan, de väger sig varje dag och ser till att vikten inte skjuter i höjden, de äter alltid frukost. De håller samma måltidsordning och äter i stort sett samma mat oavsett om det är vardag eller helg och ser mindre än hälften så mycket på tv som genomsnittsamerikanen.

Det är bara att ge sig ut i regnet.

God fortsättning på 2012!