Annons

Idagbloggen

Maria Carling

Maria Carling

Nu är han på scoutläger, 15-åringen Matthew Robson, som skrev en av Morgan Stanleys mest eftersökta rapporter på sistone. Hans mamma hade fixat praktikplatsen åt honom tack vare att hon mötte en Morgan Stanley-anställd när hon var ute med hunden.

En enda dags arbete och lite research bland kompisarna ledde fram till en kortfattad rapport om tonåringars konsumtionsvanor, skriver The Guardian som också publicerar texten i sin helhet. Sedan han lämnade in den i fredags har mängder av företag världen över hört av sig för att få tillgång till den.

Vad är det då som väcker denna enorma nyfikenhet? Jo, en inblick i hur ungdomar använder media i sina vardagsliv, det vill säga inga märkvärdigheter alls. Vem som helst som har en tonåring i sin närhet skulle kunna utvinna samma information om bara tid och nyfikenhet räcker till.

En tydlig signal från Matthew Robson är att gratiskulturen är självklar för unga. Att twittra från mobilen kostar för mycket och ingen läser uppdateringarna ändå, reklam i tv och radio stör liksom banners på hemsidor, att betala för musik väcker motstånd. Bäva månde de medier och musikskapare som ska föda kommande generation mediekonsumenter.