Annons

Idagbloggen

Per Söderström

Per Söderström

Somliga män är som påfåglar. De gör sig till med fina bilar och andra lyxprodukter på samma sätt som påfågelhanar tuppar sig med stora stjärtfjädrar, allt med målet att få sex med det motsatta könet. Det påstår amerikanska forskare som undersökt saken med närmare 1000 försökspersoner. Resultaten redovisas i senaste numret av tidskriften Journal of Personality and Social Psychology.

 

Män som kör Porsche i stället för Honda Civic och visar upp andra dyra prylar ansågs av kvinnorna i experimenten vara mer attraktiva för ett kortare förhållande. Däremot tyckte kvinnorna att de inte var något att satsa på för ett långvarigt förhållande. Där var det mer Honda Civic på önskelistan.

– Resultaten talar för att iögonfallande produkter, som Porschebilar, kan ha samma funktion som stora och granna stjärtfjädrar hos påfåglar, säger Jill Sundie, en av forskarna, till Science Daily.

 

Påfåglar är återkommande exempel när biologer ska förklara det sexuella spelets roll i evolutionen. De talar ibland om den så kallade handikapprincipen: den påfågelhane som förmår bygga upp och släpa på stjärtfjädrar som för det mesta är i vägen när den ska överleva angrepp från rovdjur anses ha särskilt goda gener. Hanen med snyggaste fjädrarna får de flesta honorna och sprider därmed sina finfina gener.

Beträffande män rör det sig om lånta eller åtminstone köpta fjädrar. Och kvinnorna är, som nämnts, mycket medvetna om det och satsar på Hondamännen i det långa loppet.

 

Så här kommenteras resultaten av en annan av forskarna, Daniel Beal:

– Folk kanske tror att de blir mer attraktiva för en relation om de äger lyxiga prylar. Men i verkligheten kan många män sända fel signaler.

En lekmans fråga: Är det inte just det som många män vill? Få sex med så många kvinnor som möjligt.