Annons

Idagbloggen

Maria Carling

Maria Carling

Glöm vad du vet om goda studievanor, skriver New York Times lagom till terminsstarten. Gamla goda råd som: Fokusera på läxorna, sätt upp mål och studera i ett lugnt och tyst rum gäller inte längre.

Redan i en klassisk studie från 1978 visade det sig att ombytlighet stimulerar. Studenter som fick plugga in 40 ord i två olika rum – ett fönsterlöst och rörigt, det andra modernt med utsikt över en gård – gjorde bättre ifrån sig än de som gjorde exakt samma uppgift i ett och samma rum.

Nyare hjärnforskning har bekräftat att miljöombyte hjälper oss att minnas. Detta sker genom att hjärnan gör subtila associationer till den miljö den befinner sig i när inlärningen sker – även om associationerna inte är medvetna.

När det gäller att lära sig ett nytt språk går det bättre om man varierar mellan att plugga in nya ord med att läsa och tala språket. Själva variationen verkar lämna ett djupare avtryck i hjärnan än om man koncentrerar sig på en sak i taget. Samma sak gäller matematikstudier, visade en studie vid University of South Florida i USA. Om man blandar olika slags uppgifter kan eleverna lära sig en strategi för att hantera olika slags matematiska problem.

Musiker har vetat detta i åratal, idrottare också. Kanske kan man kalla de nya råden från forskarna för intellektuell intervallträning?

Precis som när det handlar om att bygga en bra kondition och fysisk uthållighet gäller det att studera med jämna mellanrum om man ska komma ihåg vad man pluggat in. Hellre en timme i kväll, i helgen och en till i nästa vecka än att köra hårt en helg. Att sprida ut studierna, glömma och komma tillbaka till ämnet flera gånger hjälper hjärnan att minnas.