Annons

Idagbloggen

Maria Carling

Maria Carling

När tonårstjejerna plötsligt söker sig tillbaka till leksaksaffärerna undrar man vad som drar. Att det skulle handla om leksaksbilar är sista gissningen. Men så är fallet. Suget efter att äga en liten kopia av en Volvo C 30 i silvermetallic är stort.

Varför? Jo, i filmen ungdomsfilmen Twilight sitter den attraktive vampyren Edward bakom ratten i just en Volvo C 30. Denne evigt 17-årige high schoolstudent är miljontals tonårstjejers älskling just nu. Författaren Stephenie Meyer beskriver redan i sina bästsäljarböcker, som filmen bygger på, noggrant vilka bilar vampyren kör.

Volvo lär inte ha behövt tänka särskilt länge innan de bestämde sig för en produktplacering. Dock ville de hellre göra reklam för den ungdomligare Volvo C 30 än för den silverfärgade Volvo S60 R som Edward rattar i böckerna. Detta gör dock inte Volvo ostraffat.

På Youtube kommer ständigt nya filmer som kommenterar Volvo och vampyren. Några av dem visar tydligt att tonårstjejer är minst lika nördiga som snubbar som ”trainspottar” Volvobilar i filmer och gör långa listor. I ett av Youtube-klippen börjar det så förföriskt så, men slutar i stor besvikelse när en S60 R visar sig ha krympt till en C30.

Säga vad man vill, men tjejerna bygger en kärleksrelation till bilen. Ännu dröjer det några år innan filmens miljonpublik ska köpa sin första bil. Hinner Volvo vänta på dem?