Annons

Idagbloggen

Per Söderström

Per Söderström

Det vattnas i munnen, brukar man säga om något åtråvärt. Och ja, saliven rinner till, även om det inte handlar om mat, har en amerikansk forskare uppmätt. Pengar och lyxiga sportbilar kan aktivera salivproduktionen hos människor på samma sätt som hos Pavlovs hundar när det vankades mat.

I en studie som publiceras i senaste numret av Journal of Consumer Research konstaterar David Gal vid Northwestern University utanför Chicago att blotta åsynen av buntar med kontanter på en datorskärm fick det att rinna till i munnen på försökspersoner. Sak samma med sportbilar, fast då var det enbart män i försöksgruppen. Gal mätte salivproduktionen genom att väga bomullstussar som försökspersonerna haft i munnen och jämföra dessa med en kontrollgrupp.

Varför dreglar människor att pengar och sportbilar?

– En möjlighet är att alla begärliga objekt, biologiska såväl som ickebiologiska, aktiverar samma generella belöningssystem i hjärnan. Salivering kan bara vara en följd av aktiveringen av detta allmänna belöningssystem, säger David Gal.